fbpx

Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część II

Planując dowolne przedsięwzięcie e-commerce, zawsze znajdź czas i/lub środki na opracowanie doskonałej nazwy. Uzyskasz dzięki temu korzyści na wielu płaszczyznach.

Zasada #4: Bez słów kluczowych – postaw na nazwę własną

Czyżbym pisał herezje? Przecież większość osób twierdzi, że warto mieć w domenie sklepu internetowego słowo / słowa kluczowe związane z branżą, w jakiej on działa. Prawda?


Druga część artykułu o wyborze domeny dla sklepu internetowego. Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1 Listopad 2011. Autor: Paweł Krzyworączka, Pierwsza część artykułu: “Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część I


 

 

Mam do Ciebie pytanie: czy widziałeś listę 100 najdroższych marek świata? (zobacz na rysunek poniżej i zajrzyj pod adres www.brandz.com).

Źródło: http://brandz.ogilvyeditions.com/top100/2011/

A teraz drugie pytanie (retoryczne): ile z tych marek opiera się na słowach pospolitych? No właśnie. Zatem pamiętaj: jeśli chcesz zbudować silną markę Twojego sklepu internetowego, postaw na nazwę unikalną, bez użycia słów kluczowych (pospolitych).

Mam na myśli pojęcia abstrakcyjne, dźwiękonaśladowcze, czy tzw. neologizmy (czyli nowe słowa). Przykłady:

  • Google. Choć Googol ma pewne znaczenie, mało kto o tym nawet wie. A nazwę Google kojarzy dziś niemal każdy.
  • Yahoo. Niby okrzyk wielkiej radości. Teraz kojarzony jednoznacznie z portalem internetowym (choć w Polsce jest mało popularny).
  • Amazon. “Zadziwiająca” firma – dosłownie i w przenośni.
  • YouTube. Dasz wiarę, że YouTube działa dopiero od 2006 roku (wersja beta powstała w 2005)? A teraz: myślisz “filmiki w Internecie” – mówisz “jutjub”.
  • Joomla!. Nazwa opensourcowego projektu CMS. Co ciekawe, pisane z wykrzyknikiem (jeśli chodzi o domeny, to wykrzyknik odpada). Joomla! znaczy tyle, co “wszyscy razem”, lub po prostu “wszystko”. Joomla! wydzieliła się z projektu Mambo – też ciekawa nazwa.
  • Orlen. Powstał jako połączenie dwóch rzeczowników: “orzeł” i “energia”.
  • Senio. Nazwa powstała od słowa „senior”. Pod domeną www.senio.pl znajdziesz sklep z telefonami dla seniorów, czyli osób starszych.

Zalety domen z nowymi wyrazami:

  • Można opracować krótką nazwę (4-7 znaków), bo są cały czas wolne.
  • Łatwo je zapamiętać, bo są unikalne.
  • Można na nich zbudować potężną markę.

Wady domen z nowymi wyrazami:

  • Nie zawierają słów kluczowych, więc w pozycjonowaniu Ci nie pomogą.
  • Nic (lub niewiele) mówią o tym, czym się zajmujesz.
  • Nowe słowo w domenie powoduje najczęściej, że domena (sama w sobie) jest niewiele lub wręcz nic nie warta. Oczywiście tak jest na początku. Gdy nazwa się spopularyzuje, wartość domeny błyskawicznie rośnie.

Jak się zapewne domyślasz, zdecydowanie polecam to podejście przy opracowywaniu domeny dla sklepu.

 

Zasada #5: Bez polskich znaków

W 2003 roku wprowadzono możliwość rejestrowania domen z polskim znakami diakrytycznymi. Są to tzw. IDN’y. Czyli zamiast lodz.pl, można mieć łódź.pl. Dla Twojego sklepu wybierz domenę bez polskich znaków. A jeśli już „musisz” mieć choć jeden „ogonek” w domenie sklepu, to pamiętaj, aby:

  • zarejestrować domenę bez polskich znaków (np. zakret.pl) oraz IDN (np. zakręt.pl),
  • przekierować domenę IDN na nonIDN (lub odwrotnie; zalecam jednak posługiwać się domeną bez polskich znaków, jako główną).

A jeśli nie możesz zarejestrować jednego z tych wariantów, to bezwzględnie zrezygnuj z tej opcji. To rozwiązanie może mieć ewentualnie rację bytu tylko w przypadku, gdy dysponujesz obydwoma adresami (IDN i nonIDN).

 

Zasada #6: Możliwie krótka

Generalna zasada jest oczywiście taka: im krótsza domena, tym lepiej (z punktu widzenia brandingu sklepu). Na dzień dzisiejszy, jest jeszcze wiele wolnych domen 4-literowych z rozszerzeniem .pl.

Czy jednak warto za wszelką cenę dążyć do możliwie najkrótszej nazwy sklepu? Nie warto. Są inne czynniki, które także decydują o potencjale domeny sklepowej. I długość nie jest jedynym słusznym kryterium.

Podkreślę: lepiej mieć domenę sklepu www.dwa.pl niż www.razdwa.pl. Lecz lepiej mieć domenę www.razdwatrzy.pl niż www.rzdw.pl. Mam nadzieję, że rozumiesz tę zasadę.

 


Druga część artykułu o wyborze domeny dla sklepu internetowego. Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1 Listopad 2011. Autor: Paweł Krzyworączka, Pierwsza część artykułu: “Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część I


Zostaw odpowiedź