fbpx

Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część IV

Gdy opracowujesz nazwę dla sklepu (ale też dla dowolnego innego serwisu), zawsze sprawdzaj, czy planowana przez Ciebie nazwa nie jest zastrzeżona.


Ostatnia część artykułu o wyborze domeny dla sklepu internetowego. Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1, Listopad 2011. Autor: Paweł Krzyworączka, Trzecia część artykułu: „Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część III


Zasada #12: Stosuj aliterację i rym

Aliteracja to celowe powtórzenie jednakowych układów głoskowych (lub liter), najczęściej na początku kolejnych wyrazów / grup wyrazowych. Taki zabieg (środek stylistyczny) ma na celu uwydatnienie pewnych fragmentów (np. wiersza). Przykłady aliteracji: “To tu to tam”, “it takes two to tango” (z ang. do tanga trzeba dwojga).

Rym to powtórzenie identycznych lub podobnych brzmieniowo układów literowych w zakończeniach wyrazów. Przykład rymu: “Zdrowa woda siły doda”.

Czy aliteracja i rym w domenach to dobry pomysł? Powiem krótko: doskonały. Dlaczego? Bo lubimy rymy i rewelacyjnie je zapamiętujemy. Przykłady można mnożyć. Rzućmy okiem na kilka z nich (nie koniecznie domen):

  • Coca-Cola,
  • Marilyn Manson (Eee, przecież to Brian Hugh Warner),
  • David DeAngelo,
  • “Już w porządku mój żołądku”.

Rym i aliteracja to doskonały pomysł na domenę dla sklepu, ale także na nazwę firmy, czy np. pseudonim artystyczny lub hasło reklamowe.

Pamiętaj: dla naszego umysłu ważne jest to, jak słowa brzmią, a nie jak wyglądają. Jeśli chcesz, aby ludzie zapamiętali Twoja słowa, reklamy, domenę – rymuj.

Przykłady rymu i aliteracji w domenach: www.barabara.pl (na sklep erotyczny – jak znalazł), www.dimdim.com, www.moneyhoney.com, www.mickeymouse.com, itp.

Spróbuj opracować dla sklepu domenę tego typu. Będzie Ci łatwiej w biznesie.

 

Zasada #13: Słowo pospolite użyte w nowym kontekście

Możesz pokusić się o zbudowanie marki (brandu) sklepu na domenie składającej się ze słowa / słów pospolitych. Jest jednak jeden warunek: słowa te musisz użyć dla budowania marki nie związanej bezpośrednio ze słowem / słowami w domenie. Oto przykłady: www.nazwa.pl, www.home.pl, www.blackberry.com, www.redbull.com. To naprawdę mocna metoda na markę.

Świetnym przykładem jest sklep z elektroniką użytkową www.morele.net. Gdyby nie rozszerzenie .net, byłaby to doskonała marka (zajrzyj na www.morele.pl…).

 

Zasada #14: Bez skrótów lub skrótowców

Co to jest skrót? To skrócony zapis jakiegoś wyrazu lub wyrażenia. Przykłady skrótów: godz. (godzina), inż. (inżynier), mgr (magister), prof. (profesor), tel. (telefon), itd. (i tak dalej). Zaletą skrótów jest ich długość. Są jednak trudne do zapamiętania (choć zapewne nie zawsze). Czy skróty nadają się na domenę dla sklepu? Moim zdaniem, to zależy od skrótu i jego wykorzystania.

Co to jest skrótowiec? Skrótowiec (inaczej akronim) to słowo utworzone przez skrócenie dwóch lub więcej słów (rzadko jednego słowa). Przykłady akronimów: RP (Rzeczpospolita Polska), PAN (Polska Akademia Nauk), cneb (Czas Na E-Biznes), a także Polmos (Polski Monopol Spirytusowy) czy Cepelia (Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego). Czy skrótowce nadają się na domeny? Jeśli miałbym odpowiedzieć krótko i bez komentarza, to powiedziałbym, że nie. Ale to jest spore uproszczenie, i nie zawsze prawdziwe.

Skrótowiec będzie złą domeną, gdy:

  • pochodzi od zupełnie nowej, nieznanej nazwy, np. fikcyjna firma Prostownia Bananów i Innego Badziewia – www.pbiib.pl,
  • jest długi, np. dla wyżej podanej firmy związanej z bananami: www.probaiinba.pl (to tzw. skrótowiec literowo-grupowy).

Skrótowiec może być dobrą domeną, gdy:

  • jest powszechnie znany, np. www.vip.pl czy www.ufo.pl (tę domenę widziałbym szczególnie dla działalności zupełnie z innej bajki, np. producenta kapeluszy),
  • naprawdę dobrze brzmi, np. (istniejące skrótowce) www.amerbank.pl (Bank Amerykański) czy www.polfa.pl (Polska Farmacja).

 

Zasada #15: Sprawdź znaczenie domeny w innych językach i w slangu

Znaczenie domeny w innym języku, czy w slangu, może być zarówno pozytywne, jak i negatywne dla odbioru domeny. Spójrz na takie dwa pozytywne przykłady:

  • www.reloj.pl („reloj” to po hiszpańsku „zegarek”)
  • www.celeber.pl („celeber” to po łacinie „sławny”)

A teraz dwa przykłady domen z drugiego bieguna:

  • www.stink.pl („stink” to z angielskiego „śmierdzieć”)
  • www.vomit.pl (tym razem chodzi o zwracanie pokarmu)

Jeśli chodzi o slang, to należy mówić o znaczeniu domeny w “polskim slangu” oraz w “zagranicznym slangu” (jeśli można użyć takich pojęć). Jeśli chodzi o obcojęzyczny slang, to możemy być zupełnie nieświadomi popełnionego błędu. W przypadku domen zawierających słowa będące naszym rodzimym slangiem, mogą trafić się zarówno udane, jak i chybione pomysły. Dla przykładu:

  • www.kasiora.pl. Dla banku byłby to wręcz samobójczy pomysł. Ale np. dla bloga z humorem, gdzie byłyby filmiki związane z pomysłami na zarabianie – czemu nie. Dla sklepu z gadżetami związanymi z pieniędzmi (maszynki-zabawki do robienia pieniędzy, itp.) – może być.
  • www.twojastara.pl. Dla serwisu randkowego skierowanego do osób w jesieni życia to… przegięcie. Ale np. dla serwisu, gdzie można by się wymieniać używanymi komórkami – jak znalazł.

Uważaj na slang i sprawdzaj znaczenie opracowywanej nazwy w innych językach.

 

Zasada #16: Sprawdź, czy nazwa nie jest zastrzeżona

Gdy opracowujesz nazwę dla sklepu (ale też dla dowolnego innego serwisu), zawsze sprawdzaj, czy planowana przez Ciebie nazwa nie jest zastrzeżona. Domenę internetową można uznać za znak towarowy, o ile spełni ona przesłanki wskazane w Ustawie „Prawo własności przemysłowej”. Zatem niektóre domeny i nazwy (wyrazy, zestawy wyrazów) są chronione prawnie. Uważaj na to.

Stosuj powyższe zasady, a najpewniej opracujesz świetną domenę.


Ostatnia część artykułu o wyborze domeny dla sklepu internetowego. Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1, Listopad 2011. Autor: Paweł Krzyworączka,

Poprzednie części artykułu:

Pierwsza część artykułu: „Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część I

Druga część artykułu: „Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część II

Trzecia część artykułu: „Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część III


 

Zostaw odpowiedź