fbpx

Jak założyć sklep internetowy? Od czego zacząć?

W zależności od stażu w biznesie osoba stawiająca pytanie: “Jak założyć sklep internetowy i od czego zacząć?” może liczyć na bardzo zróżnicowaną odpowiedź: indywidualna technologia, odpowiedni dostawcy, przemyślana strategia, optymalna logistyka, to tylko część haseł wskazujących na bardzo złożone zagadnienia.

W tym artykule chciałbym jednak rozpocząć od podstaw i odpowiedzieć na pytanie, które zadaje sobie niemal każda osoba postanawiająca założyć własną firmę.

Jak założyć sklep internetowy, a właściwie jak rozpocząć dowolny biznes?

 Od czego rozpocząć zakładanie sklepu internetowego?

W moim przekonaniu kluczowe są trzy elementy:

jak-zalozyc-sklep-internetowy

1. Pomysł na biznes. Tak często słyszę, że pomysł jest nic nie wart, że pomysłów mamy w nadmiarze ale ciężko o ich realizację. Oczywiście sam pomysł ma niewielką wartość, bo mamy ich setki, a jesteśmy w stanie wdrożyć zaledwie kilkanaście podczas naszej zawodowej aktywności. Co więcej rozumienie pomysłu na biznes jako hasła: „założę sklep internetowy” jest w rzeczywistości zupełnie bezwartościowym “planem”.

 

Mimo to, uważam że pomysł jest jednym z kluczowych elementów przekładających się na ostateczny sukces bądź porażkę danego projektu. Dobry pomysł na biznes składa się co najmniej z trzech elementów:

  • identyfikuje indywidualne cechy danego biznesu (nawet jeśli to sklep internetowy),
  • proponuje plan wykonania całej koncepcji rozłożony w konkretnym czasie (pozyskujemy dostawców, zakładamy sklep, realizujemy marketing sklepu itd.),
  • zakłada źródła przychodów i przewiduje potencjalne zyski (sprzedaż produktów bestsellerowych, uzupełniających, zwiększanie wartości koszyka etc.).

To istotne aby nasz pomysł zawierał zarówno elementy innowacji, czyli czegoś czego dotychczas na rynku nie było, aby był nacechowany indywidualnymi rozwiązaniami a przede wszystkim był wykonalny w konkretnym czasie w ramach postawionych do jego realizacji zasobów.

 

Pozostając przy e-commerce pomysłem na biznes nie jest założenie sklepu internetowego ale prowadzenie sklepu internetowego oferującego zioła wytwarzane przez tybetańskich mnichów, zapewniające długie i zdrowe życie z dostawą do klienta w czasie krótszym niż 48 godzin. To jest pomysł mający znamiona indywidualności. Kolejnym etapem jest analiza tego pomysłu pod kątem możliwości jego realizacji. Równie istotna jest analiza finansowa, prosta kalkulacja pozwoli stwierdzić czy pomysł będzie dochodowym biznesem czy nieustannie dofinansowywaną pasją.

 

2. Finansowanie biznesu. Dla przedsiębiorcy zakładającego sklep internetowy lub jakimkolwiek inny biznes odpowiedź jest jedna i nie ma tutaj miejsca na dywagacje. Startujący przedsiębiorca nie potrzebuje zewnętrznego finansowania dobrego pomysłu. Myślę, że nie tylko ja optuję przy takim podejściu, a większość przeciwników to ludzie początkujący wciąż myślący, że potrzebują finansowania żeby ruszyć z miejsca. Jeśli brak pieniędzy na rozpoczęcie pierwszego biznesu jest jedyną przeszkodą w jego realizacji to z dużym prawdopodobieństwem nie powinniśmy podejmować się biznesu w ogóle.

Początkujący przedsiębiorca rzadko zdaje sobie sprawę z realiów rynku, nie zawsze potrafi odpowiednio zarządzać zdobytym z zewnątrz kapitałem, a w konsekwencji może narazić się jedynie na zobowiązania, których nie będzie w stanie spłacić. Właśnie dlatego pierwszy biznes powinien być finansowany z naszego portfela, a przede wszystkim naszym czasem pracy. Oczywiście nie jest to najszybsza droga do sukcesu ale na początek jedyna by wykształcić w sobie nawyki przedsiębiorcy, zdobyć doświadczenie, a w przypadku sukcesu wiedzieć co się do niego przyczyniło.

 

3. Wiele osób jako trzeci, a może nawet drugi istotny element rozpoczęcia biznesu powiedziałoby o zespole odpowiednich ludzi. Zespół wykwalifikowanych osób, które będą w stanie stworzyć i rozwijać biznes. Oczywiście jest to niezbędne ale niekoniecznie na etapie zalążkowym. Na tym etapie bardziej liczy się pasja, motywacja i chęć do pracy niż siły przerobowe z zewnątrz. Większość przedsiębiorców zaznacza, że pierwszy biznes rozpoczynało samodzielnie będąc w swojej firmie sprzedawcą, magazynierem, pracownikiem produkcji, kierowcą, działem marketingu i obsługi klienta jednocześnie.

Budowanie zespołu i delegowanie zadań jest kluczowe dla dalszego rozwoju. Kluczowe może być również zewnętrzne finansowanie kolejnych inwestycji. Jednak rozpoczynanie pierwszego biznesu z rozbudowanym zespołem i zobowiązaniami finansowymi potęguje ryzyko popełnienia błędów, których jesteśmy w stanie wystrzegać się stawiając na wzrost organiczny.

 

Wymienione składowe to naturalny sposób rozpoczynania własnego biznesu, zakładania sklepu internetowego bez zewnętrznego wsparcia. Dla doświadczonych przedsiębiorców powyższe słowa będą truizmem, dla osób myślących o własnym sklepie internetowym, pierwszym krokiem do zrozumienia, że posiadają już wszystko co niezbędne aby rozpocząć.

2 komentarze

  1. sky-shop.pl 12-06-2014
  2. krakers 24-04-2015

Zostaw odpowiedź