fbpx

Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy, czyli 10 pytań na które musisz znać odpowiedź zanim rozpoczniesz swoją przygodę z e-commerce. “Jak założyć sklep internetowy” o to hasło coraz częściej pytana jest najpopularniejsza wyszukiwarka – Google. Struktura pytań bez odpowiedzi, którą proponuję w tym artykule, pomoże Ci w postawieniu pierwszych kroków i popełnieniu pierwszych decyzji.

Dziś sklep internetowy można założyć w kilka minut ale nie takie założenie sklepu mają na myśli osoby wpisujące do wyszukiwarki wspomniane wyżej hasło. Osoby szukające sposobu na założenie sklepu internetowego w rzeczywistości chcą stworzyć stabilny i dochodowy biznes, a tego nie zapewnia wyłącznie dostępna wokół technologia.

Odpowiedzią na pytanie „Jak założyć sklep internetowy” jest poniższa lista pytań, które pozostając bez odpowiedzi zakreślają ramy tego co przedsiębiorca wiedzieć musi by własny sklep założyć i rozwijać.

  1. Czy wiem jaki sklep chcę otworzyć? 
  2. Czy znam dany rynek?
    – pod kątem dostawców towarów
    – pod kątem potencjalnych zysków
    – pod kątem istniejącej konkurencji
  3. Czy wiem jakim towarem chcę handlować i jak go dywersyfikować w danej branży?
    – towar bazowy
    – towar komplementarny
    – towar wysokomarżowy
    – “towar marketingowy”
  4. Czy wiem w jaki sposób chcę wyróżnić się na rynku?
    – unikalna cecha oferty (większy/głębszy asortyment, niższe ceny, szybsze dostawy, top marki, tańsza eksploatacja, inne)
    – technologia (ciekawe funkcje, nowa jakość dla użytkownika, przystępność, przejrzystość)
    – marketing/branding (dobra domena, niestandardowa prezentacja produktów, niespotykany program lojalnościowy, nieszablonowe akcje rabatowe itp.)
  5. Jakie środki posiadam i czego oczekuję od inwestycji?
    – Przykład: 20 tys zł na rozpoczęcie działalności, z czego 6 tys zł kosztuje mnie technologia, a 14000 zł 5 miesięcy działań marketingowych.
    – Jakich zwrotów w jakim czasie oczekuję od takiej lub innej inwestycji
  6. Czy znam aspekty prawne i księgowe mojego biznesu?
    – jaką formę prawną przyjmie firma?
    – jakimi dokumentami będę operował?
    – jaką politykę zwrotów, gwarancji przyjmie?
    – niezbędne koncesje, pozwolenia, certyfikaty
  7. Jak zorganizuję logistykę sklepu internetowego?
    – magazynowanie
    – niezbędne dokumenty (w tym drukarka fiskalna, program magazynowo – sprzedażowy etc.)
    – realizacja zamówień towarów
    – obsługa zwrotów towarów i zobowiązań gwarancyjnych
  8. W jaki sposób wygeneruję ruch w sklepie internetowym i w jakiej kolejności?
    – Allegro
    – porównywarki
    – AdWords
    – social media
    – pozycjonowanie
    – inne
  9. Co mogę zrobić w celu zwiększenia wartości jednego zamówienia i podniesienia współczynnika konwersji w sklepie internetowym?
    – jak wykorzystam cross-selling i up-selling
    – jak wykorzystam systemy rekomendacji
    – jak wykorzystam e-mail marketing
  10. Jakie są inne istotne cele krótko i długoterminowe zakładanego biznesu?
    – stała analiza i optymalizacja ruchu
    – okresowa optymalizacja budżetów poszczególnych kanałów marketingowych
    – zawsze świeży design
    – nieustanne budowanie bazy klientów powracających
    – pozycja lidera w danej branży w perspektywie x lat

Słowem podsumowania dodam, że powyższa lista dziesięciu pytań bez odpowiedzi nie wyczerpuje tematu założenia sklepu internetowego ale w dużym stopniu uświadamia zagadnienia, które e-przedsiębiorca powinien poznać by własny biznes rozwijać skutecznie i świadomie. Dodam też, że wiele odpowiedzi na powyższe pytania można znaleźć już na podstronach tego serwisu oraz w najnowszych wydaniach miesięcznika
“Mensis.pl”.

 

2 komentarze

  1. Mateusz 07-07-2012
  2. Krystyna 17-07-2012

Zostaw odpowiedź