fbpx

Jak zapobiegać zwrotom towarów w 3 kluczowych punktach sprzedaży (cz. II)

W poprzedniej części tego poradnika można przeczytać o tym, jak można ograniczyć ilość zwrotów dbając o właściwy kontakt z Klientem. Teraz omówimy pozostałe dwa punkty sprzedaży, na których pojawić się mogą zwroty, czyli ofertę oraz produkt.

Punkt 2. Ryzyko zwrotów na poziomie prezentowania oferty

W sprzedaży przez internet, gdzie towaru nie da się dotknąć, przymierzyć, a kontakt ze sprzedawcą nie jest bezpośredni, kluczowe staje się dokładne opisane parametrów produktów np. podanie tabel rozmiarów oraz przedstawienie dobrej jakości zdjęć pokazujących faktyczny produkt. Dzięki temu Klient może uniknąć rozczarowania wynikłego  błędnych wyobrażenia, a Ty zwrotu.

Pamiętaj, aby podać też dane kontaktowe (telefon i mail to podstawa), żeby można było dopytać  się o produkt, użytkowanie, czy też o warunki zakupu i gwarancji oraz wyjaśnić wszelkie nieporozumienia. Masz tu dwojaką korzyść: raz, że wiesz na co zwracają uwagę Klienci (co jest dla nich ważne i co jest niejasne ), a dwa – masz dodatkową okazję do rozwiania wątpliwości i sprzedaż.

Jeśli realizacja zamówienia wymaga niestandardowych kroków ze strony Klienta lub Twojej to dokładne i w prosty sposób opisz odpowiednie wskazówki i instrukcje.  Poproś też Klienta o numer telefonu, aby można było do niego zadzwonić w razie czego.

Punkt 3. Towar i wysyłka

Przed wysłaniem towaru skontroluj ich jakości i sprawność – warto się upewnić, że dany egzemplarz jest kompletny i sprawny. Monitoring  sposobu dostaw jest tu również ważny – łatwo o pomyłkę podczas kompletowania zamówień i pakowania. Szczególnie, gdy zamówień jest dużo. Kontroluj też działanie firm kurierskich, z którymi współpracujesz. Dbaj o to, by kurier zapewniał kilkukrotnie podjejmowanie próby dostarczenia paczki.

Gdy zdarzają się zwroty koniecznie monitoruj ich ilość, rodzaj produktów i przyczyny zwrotów dla poszczegolnych produktów. Może okazać się, że np. jakiś model (partia) ma fabryczne wady albo że kurier nie wywiązuje się z zobowiązania.  Jeśli trzeba, wex pod uwagę zawieszenie sprzedaży produktu lub nawet wycofacnie go z oferty.

Bieżąca lub co najmniej szybka dostepności i dostawa jest bardzo ważna. Im krócej Klient musi czekać tym lepiej. Jeden powód mniej do skorzystania z oferty konkurencji lub rozmyślenia się już po złożeniu zamówienia.

Paczki wysyłaj za potwierdzeniem odbioru, co da Ci dowód na to, że przesyłka została (lub nie) odebrana. Unikniesz wyłudzeń towaru i pieniędzy. Dodatkowo, ubezpieczaj droższe przesyłki. W razie zagubienia, czy uszkodzenia paczki możesz uzyskać zwrot pieniędzy.

Bardzo ważna jest informacja o czasie i sposobie realizacji zamówienia. Co więcej, możesz wysłać e-mail do Klienta (lub zadzwonić) z informacją, że zamówienie zostało wysłane. Dzięki temu Klient wie, jak długo może jeszcze trwać oczekiwanie i nie będzie przedwcześnie (np. gdy przesyłka jest jeszcze w drodze) domagać się zwrotu pieniedzy lub ponownego nadania towaru.

Kilka słów na koniec

Zwroty towarów to dla każdego sklepu norma. Szczególnie internetowego, gdzie kupowanie odbywa się przez „szybkę monitora”. Trudno o pewną, ostateczna decyzję Klienta, jak i o dokładne przedstawienie produktów. Główny ciężar z tego wynikający spada na Ciebie, jako sprzedawcę i to przede wszystkim od Ciebie zależy, jak wiele zwrotów będziesz mieć i jak dużo będzie to Ciebie kosztować. A może całkiem sporo. Dlatego ważne jest, aby tam, gdzie można postarać się ryzyko zwrotów ograniczyć.

Zostaw odpowiedź