fbpx

Jak zoptymalizować proces logistyczny w branży e-commerce? część II

Dla sprzedawców działających na rynku e-commerce optymalizacja procesu logistycznego jest bardzo ważna ale może przysporzyć pewnych problemów. Nie każdy mały przedsiębiorca jest w stanie sam poradzić sobie z tym zagadnieniem i objąć pełną kontrolę nad każdym elementem wchodzącym w jego skład.

Rozwój handlu internetowego przyczynił się do powstania wielu nowych rozwiązań będących kompleksową odpowiedzią na realizację procesu optymalizacji funkcji logistycznych.


Pierwsza część artykułu o optymalizacji procesu logistycznego.
Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1, Listopad 2011. Autor: Sylwia Miter


Bardzo ciekawą propozycją jest Dropshipping, czyli model logistyczny sprzedaży przez Internet. Najogólniej polega on na przeniesieniu wysyłki towaru na dostawcę. W modelu tym rola sklepu internetowego sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który sam realizuje wysyłkę towaru do klienta. Działa to na takiej samej zasadzie jak cały handel detaliczny. Sprzedawca osiąga zysk z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną.

Jest to doskonałe rozwiązanie dla małych sklepów, których właściciele nie chcą zamrażać środków na duże zamówienia zapasów do dostawców lub wydłużać czasu realizacji zamówień poprzez ich komasowanie. Rozwiązanie to sprawdza się także wśród sprzedawców, którzy sprzedają swój towar w małych ilościach.

Dropshipping pozwala na pozbycie się problemów magazynowych, poprawia szybkość dostawy a także niweluje potrzebę alokacji pieniądza w towarze. Pomimo wielu zalet, rozwiązanie to nie jest jednak pozbawione wad. Do głównych zaliczyć można fakt, iż wprowadzenie do handlu pośrednika sprawia, że dla finalnego klienta produkt staje się droższy. Poza tym istnieje ryzyko utraty przez sklep kontroli nad stanem zapasów i pewności, że każde zamówienie zostanie zrealizowane w gwarantowanym przez sklep czasie. Aby zminimalizować ilość takich sytuacji konieczna jest dobra komunikacja z dostawcami.

Przykładem innego nowatorskiego rozwiązania dla e-biznesu jest e-Fulfillment, który jest koncepcją odpowiadającą pojęciu e-obsługi zamówienia. Inaczej jest to proces realizacji zamówienia i logistycznej obsługi klienta z wykorzystaniem narzędzi elektronicznej gospodarki. Na koncepcję e-Fulfillment składają się w głównej mierze jej trzy odmiany: po pierwsze komunikacja z klientem w pełni wspomagana narzędziami elektronicznymi (najczęściej jest to Internet) podobnie jak cała sfera logistycznej realizacji zamówienia; po drugie komunikacja z klientem w tradycyjnej formie (telefon, fax, poczta), zaś obsługa logistyczna zamówienia jest wspomagana narzędziami informatyczno-elektronicznymi; po trzecie komunikacja z klientem odbywa się w formie elektronicznej a obsługa zamówienia ma charakter manualny.

Aby móc rozpocząć działania w ramach e-Fulfillmentu firma powinna zostać zaakceptowana przez sklep lub portal internetowy jako dostawca usług logistycznych. Z drugiej strony przedsiębiorstwo również samo powinno aktywnie dobierać takie sklepy i portale, których obsługa nie tylko jest możliwa, ale przyniesie wzmocnienie własnej marki.

Z pojęciem e-Fulfillmentu może być również mylone określenie Fulfilment, które odnosi się do magazynowania danego towaru i jego pakowania. Wiele sklepów internetowych korzysta z takich usług ponieważ nie posiada fizycznej placówki. Rozwiązanie to zyskało dużą popularność dzięki rozwojowi internetowych portali aukcyjnych. Sprzedawcy działający na rynku e-commerce mają sporo zamówień i muszą przygotowywać wiele przesyłek. Pojawia się więc potrzeba pakowania tych przesyłek i przygotowania ich do wysyłki. Odpowiedzią na te potrzeby jest właśnie Fulfilment. Działania podejmowane w ramach tej koncepcji również wpływają w pozytywny sposób na optymalizację procesu logistycznego przedsiębiorstw funkcjonujących w ramach handlu internetowego ponieważ usprawniają i ułatwiają szybkie dostarczanie przesyłek do klientów.

Oprócz omawianych koncepcji, do optymalizacji procesów logistycznych może służyć także outsourcing, czyli korzystanie z zasobów zewnętrznych. Outsourcing usług logistycznych może dotyczyć różnych dziedzin, m.in. zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, magazynowania czy innych. W przypadku handlu elektronicznego najczęściej mamy do czynienia z outsourcingiem transportu. Outsourcing usług transportowych związany jest przede wszystkim z działalnością spedycyjną, usługami serwisowymi, kontrolami jakości czy obsługą marketingu bezpośredniego.

W ramach szeroko pojętych usług transportowych, dla sprzedawców z rynku e-commerce szczególne znaczenie mają rozwiązania wspomagające dostarczanie zakupionych towarów do odbiorców. Wzrost rozwoju handlu elektronicznego spowodował nie tylko nagły przyrost firm kurierskich ale również brokerów specjalizujących się w pośredniczeniu i organizowaniu obsługi przesyłek.

Dla osób, które codziennie obsługują kilkanaście czy kilkadziesiąt zamówień proces wysyłki jest nie lada wyzwaniem. Zachodzi potrzeba pogodzenia wielu czynności składających się na przeprowadzenie finalizacji zakupu. Jako pierwszy pojawia się m.in. problem bezpieczeństwa transakcji płatniczych. Kolejną kwestią jest dotrzymywanie terminów dostawy. Sprzedawcę obowiązują ustalone terminy, z których zobowiązany się jest wywiązać. W przeciwnym razie, klientowi przysługuje zwrot kosztów a niejednokrotnie także i odszkodowanie. Bardzo ważna jest również forma dostawy, która jest zazwyczaj pozostawiona do wyboru klientowi. Niezależnie od tego jaki sposób dostawy klient wybierze, ma prawo oczekiwać, że otrzyma zamówiony produkt bez uszkodzeń oraz zbędnej zwłoki. W dzisiejszych czasach ważna jest nie tylko jakość produktów ale również ich dostarczenie. Zarówno kupujący jak i sprzedający działają na globalnym rynku i chcą z niego czerpać. Klienci niejednokrotnie kupują towary w sklepach położonych na drugim końcu świata. Stają się również coraz bardziej wymagający. Dlatego z punktu widzenia sprzedawców tak ważne są zagadnienie związane z optymalizacją procesu logistyki dostaw towarów do ich finalnych odbiorców. Na szczęście istnieje szereg dostępnych rozwiązań, które służą rozwojowi i usprawnianiu handlu elektronicznego.

Zostaw odpowiedź