fbpx

Jak zwiększyć ilość odwiedzin strony internetowej. Część II

Stara dziennikarska mantra głosi, że poprawnie skrojona treść, a w szczególności informacja przesyłana do prasy musi być zwięzła i na temat. W praktyce oznacza to, że już pierwszy akapit tekstu powinien odpowiadać na najważniejsze pytania czytelnika, np.: kto, gdzie, kiedy, jak i dlaczego.

W czasach gdy przesyt informacji postępuje, a potrzeba odsiewania ziarna od plew wykształciła w czytelnikach umiejętność skanowania tekstu, mamy coraz mniej czasu na zainteresowanie internauty. Właśnie dlatego lead stanowiący pierwszy akapit treści powinien być zwięzłą odpowiedzią na pytanie postawione wyszukiwarce.

Pierwszy akapit

Idąc za przykładem z pierwszej części artykułu: „Jak zwiększyć ilość odwiedzin strony internetowej. Część I” zapytanie do wyszukiwarki: „jak otworzyć sklep” oraz lead będący informacją, że w tym tekście znajdziemy niezbędne odpowiedzi jest najlepszym przykładem wstępu informacyjnego. W tekstach sprzedażowych, notkach prasowych lub innych treściach spotykamy odmienne sposoby formułowania pierwszego akapitu, najczęściej są to cytaty, historie lub pytania dodatkowe.

jak-zwiększyć-ilość-odwiedzin

 

Mówi się, że dobry tytuł artykułu jest hakiem, który przykuwa uwagę czytelnika. Z kolei lead to pistolet przyłożona do jego skroni. Skutecznie podany pierwszy akapit sprawia, że musisz czytać dalej. Oczywiście optymalizacja treści pod google rządzi się swoimi prawami i nie zawsze idzie w parze z podstawowymi zasadami dziennikarstwa. Niemniej umiejętność łączenia obu dziedzin jest dobrym punktem wyjścia do zwiększenia ilości odwiedzin strony z wyszukiwarki.

 

Na etapie pierwszego akapitu warto zatem przypomnieć zasadę działania algorytmów wyszukiwarek indeksujących treści stron internetowych. Po pierwsze rozróżniają one odpowiednio sformatowany tekst na stronie, po drugie „czytają” stronę od góry do dołu, a wyższy priorytet nadają pierwszym akapitom treści. W związku z tym lead zaraz po nagłówku jest kluczowym elementem optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek.

 

Przykładowa struktura artykułu może wyglądać następująco:

  • TYTUŁ – np. tag H1 (nagłówek najwyższego poziomu – najważniejszy dla wyszukiwarki po tagu <title>)
  • LEAD – np. tag H2 lub tekst wyróżniony znacznikiem <strong>

 

Co równie ważne, w wielu przypadkach (blog wordpress) to właśnie tytuł artykułu i lead odpowiadają za zawartość tagów <title> i <description> widocznych w wynikach organicznych wyszukiwarki.

 

Na co warto zwrócić uwagę tworząc lead?

  • zawartość, czyli upewnienie czytelnika, że w tym tekście znajdzie to czego szuka
  • odpowiednie wyróżnienie – formatowanie leadu
  • powtórzenie tematu – słowa kluczowego pod które optymalizujemy stronę z tekstem

 

Według opinii niezależnych specjalistów zawartość słów kluczowych w treści nie powinna przekroczyć 5%. Równie ważnym wyznacznikiem jakości treści, czyli ilości powtórzeń słów kluczowych jest po prostu czytelność samego przekazu.

 

Treść właściwa

Treść właściwa czyli to jak rozwija się artykuł, powinna zawierać samo mięso i w szczegółach odpowiadać na zadane wyszukiwarce pytanie. Treść może też kierować do innych miejsce w obrębie serwisu uzupełniających informacje o przykładowym zwiększaniu ilości odwiedzin strony. Również w treści właściwej warto zwrócić uwagę na kilka elementów optymalizacji:

  • nasycenie słowami kluczowymi,
  • stosowanie słów kluczowych w różnych odmianach, liczbie mnogiej etc,
  • formatowanie treści (nagłówki, listy wypunktowane) mają wyższy priorytet dla robotów wyszukiwarki, dlatego ważne jest ich staranne dobieranie (jeśli chodzi o nagłówki śródtekstowe ta treść jest antyprzykładem dobrej optymalizacji 🙂

Dla robota wyszukiwarki istotne jest również występowanie innych słów kluczowych w treści, które według algorytmu powinny występować w parze z optymalizowanym słowem kluczowym. Najprościej mówiąc oznacza to, że pozostała treść musi być zbieżna z frazą, na którą optymalizujemy wybraną podstronę.

 

W kolejnej ostatniej już części poradnika o zwiększaniu ilości odwiedzin na stronach internetowych poruszę temat pozostałych elementów artykułu oraz wskażę ciekawe błędy.

Zostaw odpowiedź