fbpx

Jak zwiększyć ilość odwiedzin strony internetowej. Część III

W pierwszej części poradnika o optymalizacji treści pod kątem wzrostu ilości odwiedzin z wyszukiwarki powiedziałem o znaczeniu dobrego tytułu i przedstawiłem jego cechy szczególne.

W drugiej części omówiłem lead artykułu jako najważniejszy akapit optymalizowanej treści oraz podałem kilka wskazówek dotyczących dalszych bloków tekstu.

Zanim omówię pozostałe elementy wpływające na dobrą optymalizację treści pod wyszukiwarki przedstawiam efekty uzyskane dzięki zabiegom opisanym w pierwszej i drugiej części tego poradnika.

Oto zrzut ekranu z systemu śledzącego pozycje serwisu Mensis na interesujące mnie frazy.

Na przedstawionym wycinku raportu można zauważyć, że optymalizowana fraza trafiła do wyników wyszukiwania Google jeden dzień po publikacji pierwszej części treści i znalazła się na pozycji 97. W tym dniu została opublikowana kolejna część artykułu z linkowaniem wewnętrznym, a następnego pozycja strony na wybraną frazę wskoczyła na pozycję 88. Następne dwa dni to oczekiwanie na efekty i jak można zauważyć te przyszły całkiem szybko. W trzecim dniu po publikacji artykułu strona pojawiała się już na pozycji 5 by dziś – czwarty dzień po publikacji – wskoczyć na top 1. Oczywiście na dzień dzisiejszy nie jest to jeszcze stabilna pozycja, a sama fraza nie jest bardzo konkurencyjna (przewiduję kilkanaście wejść dziennie z pozycji 1 i kilka wejść z fraz dodatkowych, które znalazły się w top 5 dzięki tej serii artykułów). Nie bez znaczenia jest też obecna pozycja serwisu www.mensis.pl w oczach wyszukiwarki i fakt, że nowe treści indeksowane są stosunkowo szybko. Niemniej ta sytuacja pokazuje potencjał drzemiący w odpowiedniej optymalizacji treści pod Google.

Pozostałe elementy optymalizacji treści wpływające na wzrost odwiedzin strony www z wyników organicznych

 

  1. Linki wewnętrzne
     
    Linki wewnętrzne, czyli linkowanie odpowiednim anchor tekstem do artykułów wewnątrz optymalizowanego serwisu. Najskuteczniejszą metodą na linki wewnętrzne jest umieszczanie ich w treści artykułu, czyli stosowanie tzw. linków śródtekstowych. Takie linki pełnią co najmniej dwie funkcje:
  • zwiększają ilość odsłon serwisu, bo są najczęściej klikane przez czytelników (ile razy zdarza nam się otwierać kolejne zakładki przeglądarki podczas czytania artykułu – rzadziej robimy to gdy odnośniki do kolejnych tekstów znajdują się na końcu treści)
  • zwiększają wartość linku dla robota wyszukiwarki. Aby wstawić odsyłacz śródtekstowy autor musiał zaangażować się w dodanie odpowiedniej treści i zalinkowanie anchor tekstem do artykułu uzupełniającego dane zagadnienie. To oznacza, że zarówno strona do której linkujemy jak i strona linkująca z anchora śródtekstowego zyskuje na znaczeniu i wiarygodności.
  1. Linkowanie zewnętrzne
     
    Linki zewnętrzne, czyli odnośniki prowadzące do zewnętrznych serwisów uzupełniających dane zagadnienie o treść innego autora. Linki zewnętrzne skutecznie optymalizujące artykuł podstawowy cechują się:
  • stosowany link jest anchorem optymalizowanej frazy
  • link kieruje do wartościowej dla Google strony zewnętrznej (stąd częste uzupełnianie artykułów o linki z wikipedii). Taki link wpływa pośrednio na ilość odsłon i bezpośrednio na wzrost ilości odwiedzin strony.
  1. Multimedia – Obrazy
     
    Elementy multimedialne, czyli najczęściej obraz do artykułu to bardzo ważny element optymalizacji treści pod Google. Obraz nie tylko przyciąga uwagę użytkownika – co zwiększa prawdopodobieństwo zapoznania się z tekstem – ale przede wszystkim jest jednym z trzech podstawowych elementów optymalizacji strony (zaraz za tytułem i leadem artykułu).Dobrze zoptymalizowany obraz cechuje się:
  • niewielkim rozmiarem w KB (z uwagi na szybkość wczytywania strony)
  • standardowym formatem (.jpg, .gif)
  • atrybutem ALT zawierającym słowo kluczowe
  1. Subnagłówki
     
    W drugiej części poradnika wspomniałem, że odpowiednie formatowanie treści jest bardzo ważne dla dobrej optymalizacji. Warto zatem dodać, że subnagłówki powinny być zbieżne ze słowami kluczowymi, pod które optymalizujemy daną stronę oraz odpowiednio wyróżnione – minimum atrybutem <strong> – najlepiej jednym z nagłówków <Hx>.
  2. Pozostałe elementy optymalizacji
     
    Pozostałe elementy optymalizacji strony pod Google to wszystkie treści dodatkowe, które zwiększają objętość publikowanych artykułów a jednocześnie są zbieżne z tematyką treści. Do takich elementów bez wątpienia można zaliczyć komentarze zostawione przez czytelników artykułu, a także (w przypadku bloga wordpress) wtyczki wspierające optymalizację artykułu jak np. SEO SearchTerms Tagging 2

 

Błędy w optymalizacji treści pod Google.

 

Wiele osób próbuje iść na skróty optymalizując treść w celu zwiększenia ilości odwiedzin strony i stosuje działania znajdujące się po ciemnej stronie mocy. Do najczęściej spotykanych praktyk niezgodnych z zasadami Google można zaliczyć następujące:

  1. Przesycenie obrazów z atrybutem ALT
     
    W praktyce jest to np. wkładanie w tekst obrazków o niewielkich rozmiarach np. 10x10px o kolorze tła strony (czyli de facto nie widocznych dla użytkownika) z naszpikowanym słowami kluczowymi atrybutem ALT. To kuszący sposób optymalizacji, którego należy się wystrzegać by korzyści z optymalizacji czerpać długofalowo.
  2. Przesycenie słowami kluczowymi
     
    Przesycenie tekstu słowami kluczowymi, czyli nadmierne upychanie słów kluczowych w treści artykułu. Po pierwsze skutecznie odstrasza potencjalnego czytelnika treści, po drugie Google jest już wyczulone na tego rodzaju zabiegi, szczególnie na stronach o niższej wartości należy uważać na nasycenie słów kluczowych. Odnosząc się do poprzedniej części artykułu warto pamiętać, że:

    • nasycenie treści słowami kluczowymi powinno być na tyle naturalne aby nie raziło czytelnika
    • nie powinno przekraczać 5% objętości stworzonej treści
  1. Cloacking
     
    Kolejna z popularnych blackhatowych technik wspierania optymalizacji treści przez nieuczciwych pozycjonerów. Cloacking polega na ukrywaniu treści przesyconej słowem kluczowym przed czytelnikiem i jednocześnie prezentowaniu jej algorytmowi wyszukiwarki. W najprostszy sposób realizowane jest to przez stosowanie tego samego koloru tła i czcionki tekstu. Biały tekst na białym tle jest niewidoczny dla czytelnika, natomiast skanowany przez roboty wyszukiwarki.

 

Podsumowując

Warto unikać wszelkich błyskotliwych sposobów na szybkie zwiększanie pozycji w Google, a jednocześnie stosować proste zabiegi wspierające optymalizację treści.

  • Tytuł, dobrze dobrany, czyli cieszący się zainteresowaniem internautów temat
  • Lead, odpowiednio skrojony pierwszy akapit treści
  • Obrazy do artykułu z opisem ALT będącym możliwie najbliżej słowa kluczowego
  • Linki wewnętrzne i zewnętrzne w postaci anchor tekstów
  • Treść właściwa – możliwie najlepsza merytorycznie dla czytelnika

Stosując powyższe wskazówki, a jednocześnie unikając podstawowych błędów mamy szanse na znaczący wzrost odwiedzin strony z wyszukiwarki Google.
 
 
Zobacz też:
 
Jak zwiększyć ilość odwiedzin strony internetowej. Część I
 
Jak zwiększyć ilość odwiedzin strony internetowej. Część II

Zostaw odpowiedź