fbpx

Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie przed Świętami?

W XXI wieku prezenty nie latają saniami wraz ze św. Mikołajem, lecz jadą w aucie kuriera, wprost z magazynu e-sklepu. Według prognoz tylko w tym roku mieszkańcy Europy przeznaczą na przedświąteczne zakupy w sieci niebagatelną sumę 52 miliardów euro.

240 milionów Europejczyków zamiast kolejek w centrach handlowych wybierze e-sklepy, przy czym 20% z nich planuje wydać jeszcze więcej niż w latach poprzednich. Stawka jest duża, a każdy szczegół zaważyć może o sukcesie. Jakie działania procentują najbardziej?

Świąteczna otoczka
Klienci uwielbiają niesamowitą atmosferę Bożonarodzeniową, która wprowadza ich w dobry nastrój, skłaniając do kupowania. Świątecznej otoczki nie może zabraknąć także i na stronie e-sklepu. Witryna musi otrzymać więcej ciepła, epatować symbolami Świąt, mieć odmienną kolorystykę, kojarzącą się ze Świętami. Zmiana dotyczyć może jedynie poszczególnych elementów – np. tła czy logotypy z choinką w tle. Układ i nawigacja powinny pozostać niezmienione, aby nie nastręczać stałym klientom niepotrzebnych problemów. Przy wprowadzaniu świątecznych zmian na stronie nie należy zapominać o funkcjonalności. Niewygodny w użyciu kursor z choinki czy tło w jaskrawe bobki mogą jedynie zirytować kupujących, pogarszając korzystanie ze strony.

Bezawaryjność strony
Przedświąteczny wzrost popularności strony to wielki test dla e-sklepu. Sprzedający muszą pomyśleć wcześniej o efekcie działań promocyjnych, ponieważ serwer może nie podołać rosnącej popularności witryny. Wraz ze wzrostem ruchu na stronie może dojść do przerw w jej funkcjonowaniu. Każdy przestój w działaniu strony to straceni klienci, którzy nie powrócą na awaryjną witrynę.

– Dla klientów e-sklepów istotna jest również szybkość ładowania strony. Zbyt wolna witryna zniechęca kupujących, którzy już po kilku pierwszych kliknięciach zrezygnują z zakupów. Rozwiązaniem jest stały monitoring witryny, który poinformuje natychmiastowo o wszelkich przestojach, ale także o zbyt wolnym ładowaniu się witryny – komentuje Tomasz Kuźniar, Prezes Zarządu Monit24.pl.

Promowanie potencjalnych prezentów
Należy pamiętać o właściwym przedstawieniu najlepszych perełek z oferty. Bestsellery lub wybrane specjalnie przez sprzedającego typowe prezenty powinny zostać dobrze wyeksponowane, pomagając niezdecydowanym w szybkim wyborze prezentu. Skutecznie podnoszą sprzedaż podpowiedzi typu: Pomysł na prezent dla kobiety, dziecka, seniora, młodzieży itp. Wszystkie wyróżnienia, promowanie przedmiotów na zasadzie „zobacz też” i rekomendacje innych kupujących cenione są zwłaszcza przez osoby niemające czasu na mozolne przeszukiwanie wszystkich kategorii produktów.

Promocje last minute
Opcja zakupów przez internet ceniona jest zwłaszcza przez zabieganych kupujących, a ci lubią robić zakupy na ostatnią chwilę. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie dodatkowych upustów na kilka ostatnich dni przed świętami, o ile kupujący może odebrać przedmiot osobiście. W innych przypadkach należy przestrzec kupujących o możliwych problemach z transportem.
Klarowne warunki i regulamin
Przystępnie i jednoznaczne napisany regulamin to podstawa każdego e-sklepu. Jasne opisanie zasad stanowi priorytetową kwestię zwłaszcza przed świętami, gdy kupujący nie ma czasu na wczytywanie się w długie i zawiłe paragrafy. Poirytowani klienci wolą korzystać ze stron, gdzie zostały jasno przedstawione warunki zakupów, zwrotów, gwarancji i transportu.
Polityka zwrotów
Prezenty mają to do siebie, że nie zawsze są trafione. Pozostanie z drogim przedmiotem, który nie wywołał większego entuzjazmu, bynajmniej nie zwiększa sprzedaży. Klienci chętniej dokonają zakupów jeśli mają zagwarantowany zwrot pieniędzy za odesłanie nietrafionego podarunku lub prostą wymianę na inny model. Sprzedający musi jasno zakomunikować politykę zwrotów.

Zostaw odpowiedź