fbpx

Jaką wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część I

Jeśli w tej chwili w Twojej głowie krąży myśl, że temat domeny dla sklepu internetowego nie jest zbyt ważny, to mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu zmienisz zdanie o 180 stopni. Domena / nazwa sklepu internetowego to absolutnie kluczowa kwestia.

Pamiętać należy, że warto raz a dobrze opracować domenę dla sklepu, ponieważ późniejsza jej zmiana i przebrandowienie będzie bardzo uciążliwe i często bywa kosztowne.


Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1 Listopad 2011. Autor: Paweł Krzyworączka
Druga część artykułu “Jaką wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część II


Święta zasada: otwarcie sklepu oznacza budowę marki

Planując dowolne przedsięwzięcie e-commerce, zawsze znajdź czas i/lub środki na opracowanie doskonałej nazwy. Uzyskasz dzięki temu korzyści na wielu płaszczyznach. Dzięki dobrej nazwie / domenie:

  • W ogóle będziesz mógł zbudować silną markę w Internecie i poza nim (off-line). Wybierając niewłaściwą domenę, możesz skazać się na porażkę w walce o umysły klientów.
  • Zaoszczędzisz na marketingu. Dobra nazwa będzie świetnie zapamiętywana, co sprawi, że mniejszym kosztem osiągniesz te same efekty.
  • Wyróżnisz się na tle konkurencji. Jeśli będziesz mieć dobrą nazwę, zwiększysz swoje szanse na stanie się „fioletową krową”, czyli na wyróżnienie się. A to zwiększy Twoje szanse na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, a być może nawet zdominowanie rynku w Twojej niszy.

Mam nadzieję, że nie masz już wątpliwości: Twój sklep musi mieć doskonałą nazwę. Po prostu musi.

Czy warto kupić domenę dla sklepu na rynku wtórnym?

Generalnie: nie warto. Oczywiście w tej chwili spadnie na mnie grom oskarżeń. Dlaczego uważam, że nie warto kupować domeny dla sklepu z drugiej ręki? Ponieważ doskonałe nazwy / domeny cały czas są wolne. Zatem tylko od Twojej kreatywności zależy, czy poradzisz sobie z opracowaniem nazwy dla siebie. Oczywiście jestem tu po to, by Ci w tym pomóc (poniżej przedstawiam najważniejsze zasady opracowywania domen sklepowych).

Czy są od tej reguły (reguła, to oczywiście moje subiektywne zdanie w tym temacie) wyjątki? Tak. Kiedy? Gdy naprawdę tanio (za kilkaset złotych, maksymalnie kilka tysięcy) trafi Ci się doskonała nazwa, idealnie pasująca dla Twojego sklepu. Wtedy Twój własny wkład pracy (lub koszt wynajęcia firmy, albo freelancera) może być porównywalny do ceny zakupu. Ale taka sytuacja zdarza się naprawdę rzadko (poszukaj domen na sprzedaż np. na nazwa.pl/GieldaDomen.html lub www.aftermarket.pl).

Zasady, których warto się trzymać

Przejdźmy do zasad, których powinieneś się trzymać, jeśli Twoja domena ma być dobra. Pamiętaj, że mówimy cały czas o domenie dla sklepu internetowego. Dlaczego o tym przypominam? Ponieważ różne typy serwisów internetowych (strony firmowe, blogi, fora, portale, strony produktowe, itp.), wymagają różnego podejścia w kwestii wyboru domeny. To, co dla strony produktowej może być wręcz zalecane, dla sklepu internetowego będzie odradzane lub wręcz niedopuszczalne. Pamiętaj o tym.

Oto zbiór zasad, jakich warto się trzymać, szukając doskonałej nazwy / domeny dla sklepu internetowego.

 

Zasada #1: Nazwa sklepu = domena sklepu

Sprawa jest oczywista: jeśli sklep nazywa się „Turbanik”, to musi mieć domenę www.turbanik.pl. Nie rób wyjątku od tej reguły. Dlaczego? Bo ucierpi na tym spójność Twoich działań marketingowych. Na przykład część osób będzie Cię szukało w wyszukiwarce wpisując nazwę „turbanik”. Z racji tego, że bardzo łatwo jest wypozycjonować w Google domenę turbanik.pl na słowo „turbanik”, dlatego jeśli ta domena nie będzie należała do Ciebie – będziesz promować stronę konkurencji. Będzie się także zdarzało, że niektórzy – znając nazwę sklepu – wpiszą od razu w pasku adresu w przeglądarce nazwasklepu.pl . Dlatego w takim przypadku po prostu muszą trafić na Twój sklep. Zatem zapamiętaj: nazwa sklepu = domena sklepu.

 

Zasada #2: Tylko domena – żadnych subdomen

Nigdy nawet nie próbuj budować marki na cudzej subdomenie, typu www.twojanazwa.bazarek.pl. To jedna z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić. Nie dość, że nie zbudujesz silnej marki na takiej subdomenie, to dodatkowo uzależniasz się od dysponenta domeny bazowej (w tym przypadku: bazarek.pl).

Niektórzy stawiają sklepy na własnych subdomenach. Na przykład opierając się na domenie firmowej, czyli sklep.domenafirmowa.pl (gdzie w subdomenie znajduje się faktycznie słowo „sklep”). Czy to dobry pomysł? Ma on swoje zalety:

– od razu wiadomo, że jest to sklep,

– promując taką subdomenę, promujesz domenę bazową, czyli domenafirmowa.pl.

Generalnie odradzam jednak to rozwiązanie, ponieważ silną markę ZAWSZE należy budować na domenie – nie subdomenie. A przykłady serwisów typu zlecenia.przez.net, które zdobyły dużą popularność pomimo występowania pod subdomeną (tutaj w dodatku na rozszerzeniu .net, a nie .pl), są tylko wyjątkami od reguły. I nie należy się nimi sugerować.

 

Zasada #3: Tylko końcówka .pl

Tutaj jestem ortodoksyjny: nie ma odstępstw od tej zasady. I rozpoznawalne marki (typu morele.net) niech Cię nie zmylą. Sprawa jest dość prosta (zakładam, że jesteś polskim przedsiębiorcą):

  1. Jeśli działasz tylko na terenie Polski, zawsze dla sklepu wybieraj rozszerzenie .pl. I nawet nie rozważaj innych opcji.
  2. Jeśli działasz w Polsce i poza nią – zakładam oczywiście, że w tym momencie masz serwis dwujęzyczny (lub więcej języków; bez znaczenia – zarejestruj domeny: twojanazwa.pl i twojanazwa.com. Jeśli głównym obszarem Twojego działania jest Polska, postaw na domenę .pl, a domenę .com przekieruj na .pl (tzw. „przekierowanie 301” – więcej informacji znajdziesz w Sieci). A jeśli głównie działasz poza granicami kraju (i w innych językach), wtedy zdecyduj się na końcówkę .com (i zrób analogiczne przekierowanie na tę domenę, z domeny .pl).
  3. Jeśli działasz wyłącznie (lub prawie wyłącznie) za granicą, a Twój serwis jest np. w języku angielskim (lub innym), wtedy wybierz domenę .com.

Analogicznie postępuj działając na rynkach innych krajów: dla Niemiec wybieraj .de, dla Francji .fr, itd.

Dlaczego w Polsce musisz mieć sklep pod domeną z rozszerzeniem .pl. Oto powody:

  1. Końcówka .pl jest najpopularniejsza w Polsce. Najwięcej jest zarejestrowanych domen .pl w Polsce (powyżej 2 mln). Większość ludzi końcówkę .pl w ogóle kojarzy z domenami (!).
  2. Pamiętaj: wiele osób w Polsce nie wie, że są inne domeny niż z rozszerzeniem .pl. Jeśli Twoja grupa docelowa to właśnie tacy ludzie, domena z innym rozszerzeniem może w sposób znaczący utrudnić Ci prowadzenie biznesu.
  3. Jeśli ktoś zapomni rozszerzenia Twojego adresu, najpewniej będzie szukał (wpisywał w pasku przeglądarki lub w polu wyszukiwania) Twoją nazwę z rozszerzeniem .pl. A jeśli pod tym adresem nie będzie Twojego serwisu, tylko konkurencji… (wiesz, co wtedy będzie).
  4. Rozszerzenie .pl ma największe zaufanie w Polsce. KAŻDA szanująca się firma powinna mieć domenę firmową z rozszerzeniem .pl – sklep oczywiście także.
  5. Jeśli kiedyś przyjdzie Ci sprzedać Twoją domenę, najwięcej weźmiesz za domenę z rozszerzeniem .pl (lub oczywiście .com).

Tyle w temacie rozszerzenia .pl.


Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1 Listopad 2011. Autor: Paweł Krzyworączka
Druga część artykułu “Jaką wybrać domenę dla sklepu internetowego? Część II


Zostaw odpowiedź