fbpx

Jaki jest polski internauta?

W czasie V Forum MEC Interaction zostały zaprezentowane wyniki badania marketingowego poświęconego zagadnieniu funkcjonowania konsumentów w oceanie informacji. Konsumentów podzielono na 4 grupy osób, które różnią się zasadniczo pod kątem zdobywania i przetwarzania informacji oraz reakcji na komunikację marketingową.

Szacuje się, że w internecie jest już 1 ZT informacji, dwa razy więcej niż 3 lata temu. Nie sposób zapoznać się ze wszystkimi, trzeba dokonać wyboru. Badacze z MEC Analytics & Insight, komórki badawczej domu mediowego MEC, przeprowadzili we wrześniu i październiku 2012 roku badania jakościowo-ilościowe wśród 1449 osób, by dowiedzieć się jak radzą sobie polscy konsumenci z tym prawdziwym oceanem informacji. W wyniku analizy powstała segmentacja 4 grup konsumentów.

 

Posługując się oceanicznymi skojarzeniami, postanowiono porównać internautów do dobrze znanych i charakterystycznych stworzeń morskich. W oceanie informacji można zatem wyróżnić wieloryby, tuńczyki, rekiny i delfiny.

Co ich różni: poziom wiedzy na temat możliwości jakie oferuje internet, wiarygodności informacji i różnorodnych programów oraz aplikacji, stosunek do komunikacji marketingowej w internecie oraz przede wszystkim oczekiwania względem internetu i nowinek technicznych.

 

  • Wieloryby, to ok. 27 proc. internautów, osoby w średnim wieku i starsi, lubiący spędzać czas samemu, pesymiści. W wolnym czasie lubią oglądać  filmy na DVD/VOD, czytać książki, gazety, magazyny, łowić ryby lub nic nie robić. Wśród Wielorybów jest najwięcej niezaawansowanych użytkowników Internetu. Pochłaniają technologie w sposób przypadkowy i masowy. Nie widzą problemu nadmiaru informacji. W Internecie przede wszystkim sprawdzają pocztę prywatną, służbową, czytają portale informacyjne. Uważają, że reklama w Internecie jest ceną, jaką płacą  użytkownicy za darmową informację.
  •  

  • Tuńczyki, czyli 1/3 polskiego społeczeństwa. To przede wszystkim kobiety, które w wolnym czasie lubią: spędzać czas ze znajomymi/partnerem, słuchać muzyki, oglądać telewizję, czytać książki lub po prostu nic nie robić. Łączą się z Internetem głównie tylko przez komputer/laptop, czyli w sposób tradycyjny. Tuńczyki płyną z nurtem. Internet wykorzystują głównie w celu załatwiania konkretnych spraw – sprawdzają pocztę prywatną, pogodę, załatwiają sprawy finansowe, czytają portale informacyjne. Często korzystają z serwisów społecznościowych, choć sami mało generują treści w Internecie. Najrzadziej ze wszystkich grup są fanami jakieś marki. Uważają, że reklama przeszkadza im w szybkim wyszukiwaniu  informacji.
  •  

  • Rekiny, 22 proc. konsumentów, to ambitni optymiści w średnim wieku (30-49 lat) i młodsi, raczej mężczyźni. W wolnym czasie lubią: uprawiać sport, oglądać sport i słuchać muzyki. Częściej niż pozostałe grupy używają do łączenia się z Internetem tabletów i telefonów komórkowych. Żarłocznie połykają informacje/technologię – żyją tym. Wykorzystują  internet do największej liczby czynności: poszukiwania obiektów, oglądania filmów, korzystania z gier, czytania blogów i forów, słuchania muzyki, dokonywania zakupów w e-sklepach, przeglądania portali informacyjnych. Używają wielu nowinek technologicznych oraz korzystają z największej ilości aplikacji na komórkę, w szczególności: aplikacji nawigacyjnych, słowników, aplikacji bankowych, aplikacji zakupowych, wyszukiwarek połączeń, czytników kodów QR, aplikacji do rozpoznawania muzyki (np. Shazam, Soundhound), aplikacji do czytania książek.
  •  

  • Delfiny, czyli grupa 18 proc. Polaków, przede wszystkim osoby młode w wieku 15-29 lat, otwarte, zabiegane. W wolnym czasie lubią: podróżować, gotować i chodzić na zakupy. Mają szeroką wiedzę na temat nowinek technicznych, ale świadomie wybierają 1-2 wyselekcjonowane urządzenia, za pomocą których łączą się z internetem. To aktywni użytkownicy internetu, ale już nie fani marek. Częściej  niż pozostali korzystają regularnie z serwisów społecznościowych. Ale są to raczej średnio zaangażowani  użytkownicy (czytają co piszą inni, komentują, czasami piszą statusy). Zdecydowanie częściej niż pozostałe grupy „filtrują” treści w Internecie – korzystając z zaufanych serwisów, filtrując informacje za pomocą np. Twittera, czy stosują do tego czytniki RSS.

 

Wyniki badania zostały zaprezentowane na V Forum MEC Interaction, które odbyło się 18. 10.2012 w Warszawie. Uczestniczyło w nim ok. 300 zaproszonych gości z Polski i zagranicy.

Zostaw odpowiedź