fbpx

Jakie oprogramowanie wybrać dla e-sklepu? Część I

To pytanie bardzo często słyszę od osób i firm, które chcą rozpocząć biznes w Internecie. Dylemat ten dotyczy zarówno dojrzałych biznesów, jak i tych dopiero debiutujących, dla których e-biznes ma być jedynie uzupełnieniem.

Decyzja o wyborze platformy dla e-handlu to jedna z pierwszych poważniejszych decyzji biznesowych, która może mieć wpływ na powodzenie naszego przedsięwzięcia. Określa już na starcie nasze możliwości i pozwala przewidzieć przyszłe ograniczenia.


Pierwsza część artykułu: „Jakie oprogramowanie wybrać dla e-sklepu?”. Artykuł pochodzi z pierwszego wydania miesięcznika Mensis.pl, Autor: Dawid Sadulski


Istotne, aby dokładnie określić swoje oczekiwania w stosunku do platformy, tak aby uniknąć przeskalowania lub niedoszacowania narzędzia.

Im większa firma, tym wybór systemu dla e-biznesu obarczony jest poważniejszym ryzykiem. Dlatego w przypadku większych działalności należy położyć nacisk na wybór racjonalny, a nie intuicyjny. Nie ma tutaj miejsca na pomyłkę, gdyż jeśli platforma ma być podstawą rozpoczynanej e-działalności, to wybranie nieodpowiedniego narzędzia może z jednej strony spowodować przeinwestowanie. Z drugiej strony istnieje ryzyko wybrania narzędzia niewystarczającego na nasze potrzeby. Dlatego nie warto ulegać reklamom, sugestiom handlowca lub lobbingowi innych ośrodków decyzyjnych. Niedoszacowanie może spowodować w przyszłości brak możliwości efektywnego rozwoju, zbyt szybką potrzebę wymiany systemu, problemy ze skalowalnością sklepu oraz z bezpieczeństwem.

Jak więc znaleźć złoty środek, który pozwoli nam efektywnie rozwijać biznes, a jednocześnie da nam pewność, że w perspektywie 2 lat wybrana platforma e-handlu zaspokoi nasze potrzeby?

Przede wszystkim należy określić własne oczekiwania w stosunku do:
– skali biznesu, w tym poziomu przewidywanej sprzedaży,

liczby użytkowników,

liczby oferowanych produktów,

planowanych kanałów sprzedaży,

liczby uruchamianych sklepów,

zakładanego modelu biznesowego.

Szczegółowe określenie powyższych parametrów pozwoli uniknąć błędów przeskalowania lub niedoszacowania oprogramowania do naszych potrzeb.

Przypadek 1

Mały biznes, zaczynamy działanie w sieci

Skala biznesu: obrót do 50 tys. zł/mies.

Liczba produktów: kilkaset

Kanały sprzedaży: dwa (Internet, telefon) + 1 punkt stacjonarny


Liczba sklepów: 1

Model biznesowy: „spróbować i przetrwać”

Z tą sytuacją mamy do czynienia, kiedy decydujemy się na rozpoczęcie handlu internetowego od poziomu ZERO. Nie chcemy wówczas ponosić wysokich kosztów i trudno oszacować nam ryzyko. Zwykle decydujemy się na działalność, ponieważ uważamy, że mamy „duszę handlowca”, wiemy, skąd najtaniej sprowadzić towar, a gdzie sprzedać go z zyskiem. Zdarza się, że impulsem do działań jest informacja, że najwięksi gracze na Allegro „Robią po 20 milionów”. W tym segmencie pojawiają się także właściciele biznesów off-line, którzy chcą niedużym kosztem spróbować swoich sił w biznesie on-line.

Optymalnym rozwiązaniem w tej sytuacji jest rozpoczęcie obsługi technologicznej sklepu w modelu SaaS (System as a Service). W tym modelu duża część ryzyka prowadzenia biznesu od strony technologicznej jest przerzucona na firmę, która udostępnia taki sposób działania e-sklepu. Korzyść tego rozwiązania stanowi przeniesienie odpowiedzialności na daną firmę, która zobowiązana jest dbać o serwer, maitanance, dostępność, usability, czyli wszystkie kwestie, o których chcielibyśmy na początku zapomnieć.

Dzięki tak zorganizowanej sprzedaży możemy skoncentrować się na organizacji całości e-handlu oraz skupić się na produkcie i cenie, a także przygotowaniu kontentu na serwis. Mamy też przestrzeń na dylematy typu: „Skąd na mojej stronie wezmą się użytkownicy?”, „Czy warto rozpocząć sprzedaż na Allegro od razu czy trochę później?”, „Jaką politykę cenową powinienem zastosować?”.

Przykładową platformą, którą warto wziąć pod uwagę przy rozwiązaniach SaaS, jest np. notowana na New Connect IAI Shop. Jest to spółka, która w swoim portfolio ma już ponad 1000 sklepów.

Alternatywę stanowi rozwiązanie Open Source. Mimo że oprogramowanie w tym przypadku jest darmowe, to musimy zadbać o takie elementy, jak: hosting, development, wdrażanie zmian, odświeżanie grafiki, naprawa błędów, backup, maintanance itp.

3 komentarze

  1. Hubert 19-05-2012
  2. andrew21 02-08-2012
  3. Olga 27-05-2014

Zostaw odpowiedź