fbpx

Jedno hasło, więcej e-usług

Minister administracji i cyfryzacji Rafał Trzaskowski zapowiedział, że jeszcze w tym roku dostęp do najważniejszych serwisów internetowych administracji publicznej będzie znacznie ułatwiony.

Lista usług administracji publicznej świadczonych za pośrednictwem internetu jest już całkiem pokaźna. Możemy zalogować się na indywidualne konto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, czy Narodowym Funduszu Zdrowia, a także złożyć roczne zeznanie podatkowe. 

Jednak dostęp i korzystanie z e-usług administracji jest nadal dość utrudniony. Użytkownicy skarżą się, że trudno je odnaleźć, formularze są skomplikowane, a w niektórych przypadkach niemożliwe jest załatwienie całej sprawy od początku do końca online. Rozwiązaniem tego problemu zajęło się Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które pracuje właśnie nad ulepszeniem ePUAP, czyli elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Minister Trzaskowski ujawnił na swoim Twitterze, że jeszcze w tym roku, dostęp do wirtualnych oddziałów ZUS, NFZ czy skarbówki możliwy będzie z wykorzystaniem jednego kodu dostępu, a logowanie odbywać się będzie za pośrednictwem ePUAP. To dobra wiadomość, bo obecnie wszędzie obowiązuje inny zestaw loginów i haseł. Ministerstwo planuje ponadto uruchomienie kolejnych e-usług.

Chcielibyśmy, żeby był jeden PIN, czyli jeden kod dostępu, jeden sposób weryfikacji do tych wszystkich usług. I pracujemy nad tym, żeby taki PIN – tak jak na karcie kredytowej – wyodrębnić. Profil zaufany już funkcjonuje, tylko że chcemy go ulepszyć tak, żeby był bardziej bezpieczny i miał zastosowanie do jak największej liczby określonych e-usług. Mamy nadzieję, że z tym będziemy gotowi już w tym roku

tłumaczy Rafał Trzaskowski.

Wirtualne oddziały są coraz bardziej popularne. Już ponad 350 tysięcy osób założyło swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Miesięcznie liczba profili zwiększa się o 30 tysięcy. Za pośrednictwem internetu Polacy złożyli już ponad 2 miliony wniosków i 170 tysięcy dokumentów. Nie mniejszą popularnością cieszy się Zintegrowany Informator Pacjenta udostępniony przez NFZ. Dostęp do informacji o świadczeniach publicznej opieki zdrowotnej ma już ponad 300 tysięcy osób.

Zostaw odpowiedź