fbpx

Karty płatnicze, a płatności w sieci

W odróżnieniu od wielu państw członkowskich Unii Europejskiej, Polska jest krajem, w którym karty płatnicze cieszą się stosunkowo niewielką popularnością jako narzędzie płatności za zakupy w Internecie.

Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać choćby w fakcie, że karty w mniejszym stopniu niż szybkie przelewy internetowe odpowiadają mentalności e-klientów, dla których wszelkie dodatkowe, pozornie bezproblemowe czynności związane z zakupem, jak na przykład konieczność wprowadzenia w formatce płatniczej danych karty, stanowią znaczną uciążliwość.


Wydaje się także, że w świadomości Polaków karty funkcjonują jako mało bezpieczny sposób płatności. Zdaniem obserwatorów rynku stały się one w pewnym sensie ofiarą polityki informacyjnej mediów, które chętnie nagłaśniały przypadki nieuczciwego wykorzystania danych kart podawanych przez klientów podczas zakupów w sieci.
Warto także zauważyć, że karty to narzędzie płatności, którego potencjał, póki co, jest nie tylko w umiarkowanym stopniu eksploatowany, ale przede wszystkim znacznie ograniczony.

 

W analizach przeprowadzonych przez firmę DataConcept, potencjał kart płatniczych w sieci, rozważany z punktu widzenia możliwości i stopnia ich wykorzystania przez klientów sklepów internetowych, podzielono na trzy obszary:

  1. obszar ograniczonego potencjału, obejmujący 55% kupujących przez Internet, którzy nie posiadają karty umożliwiającej płatność za zakupy w sieci,
  2. obszar niewykorzystanego potencjału, obejmujący 17% kupujących do którego zakwalifikowano osoby posiadające kartę z funkcją płatności za zakupy w sieci, lecz nie korzystające z tej metody płatności,
  3. obszar zagospodarowanego potencjału, obejmujący 28% klientów e-sklepów płacących kartą za zakupy w sieci.

 

W krótkim czasie należy spodziewać się znacznego poszerzenia grona klientów handlu internetowego, którzy będą mieli możliwość dokonania płatności za swoje zakupy w sieci kartą płatniczą. Obecnie banki intensywnie wprowadzają na rynek karty debetowe umożliwiające omawiane funkcje płatnicze. Są one standardowo udostępniane klientom w momencie zakładania rachunku bankowego lub wymiany karty po upływie terminu jej ważności. Znajdują się one już w ofercie niemal wszystkich detalicznych banków komercyjnych.

Zostaw odpowiedź