fbpx

Każdy właściciel sklepu musi kiedyś stać się menedżerem

Na pewnym etapie prowadzenia sklepu internetowego przychodzi taki czas, że właściciel zaczyna potrzebować całkiem innych umiejętności niż na początku mogło się wydawać. Również praca właściciela sklepu w pewnym etapie zupełnie zaczyna odbiegać od tego, jak wyobrażał sobie swoją rolę…

Mam takie osobiste spostrzeżenie (nie umiem zweryfikować na ile słuszne, bo takich badań chyba nikt nie prowadził), że sklepy internetowe zakładają najczęściej dwa rodzaje osób. Pierwsza grupa to osoby znające daną branżę (np. z doświadczeniem w sprzedaży danego produktu w ramach pracy na etacie), dla których internet jest czymś dość nowym. Mają wiedzę o rynku, produkcie, ale brakuje im wiedzy o kwestiach technicznych w e-commerce, o e-marketingu, etc. Do tej grupy zaliczam także te osoby, które prowadzą niewielkie sklepy stacjonarne, a sklep internetowy założyły jako formę poszerzenia tej działalności.

Druga grupa (do której ja również się zaliczałem) to osoby, które “liznęły” trochę temat marketingu internetowego – one potrafią mniej lub bardziej sklep wypromować, ale brakuje im wiedzy o branży czy produkcie (nabywają tę wiedzę dopiero prowadząc sklep).

W przypadku obu grup można powiedzieć, że właścicielem sklepu stają się najczęściej specjaliści, czy to branżowi, czy w temacie marketingu internetowego. Natomiast co ciekawe, niewiele sklepów zakładają osoby o umiejętnościach, które nawet intuicyjnie wydają się najważniejsze dla właściciela firmy – menedżerowie, z rozwiniętymi umiejętnościami zarządzania. To zresztą dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale też innych firm.

 

Praca nad swoją firmą, a nie w niej

Jeśli zatem jesteś właścicielem sklepu internetowego i typowym specjalistą, to zapewne już tego doświadczasz (lub doświadczysz niedługo), że aby sklep się rozwijał, musisz stać się przede wszystkim menedżerem. Na pewnym etapie musisz zacząć zatrudniać ludzi, delegować im zadania i skupić się bardziej na zarządzaniu ludźmi niż na pracy w swojej firmie. Innymi słowy: w pewnym momencie musisz zacząć pracować nad swoją firmą, a nie w niej.

 

Problem polega na tym, że aby być skutecznym menedżerem będziesz potrzebować zupełnie innych umiejętności niż te, które wydawały się ważne na początku. Przez pierwsze lata istnienia mojej księgarni wydawało mi się, że najważniejszą umiejętnością, którą powinienem posiadać jako właściciel sklepu internetowego jest skuteczne prowadzenie działań marketingowych. Dziś widzę wyraźnie, że to był błąd, który sporo mnie kosztował. Marketing jest bardzo ważny, ale aby sklep odniósł sukces, znacznie ważniejsze dla właściciela są umiejętności w zakresie zarządzania.

 

Wśród tych niezbędnych umiejętności możemy wymienić między innymi:

  • myślenie strategiczne, znajdowanie przewag konkurencyjnych
  • znajdowanie właściwych pracowników, zatrudnianie ich, zarządzanie nimi, a jeśli będzie trzeba, również ich zwalnianie
  • roztropne zarządzanie finansami firmy, przepływami gotówkowymi, kosztami, utrzymywanie odpowiedniego poziomu rentowności
  • myślenie systemowe, umiejętność zarządzania procesami i projektami
  • radzenie sobie w otoczeniu prawnym, podatkowym, umiejętność optymalizacji firmy pod tym kątem
  • optymalne zarządzanie magazynem i procesami logistycznymi

 

Bardzo rzadko w publikacjach poświęconych sklepom internetowym można znaleźć informacje na powyższe tematy. Tymczasem w moim odczuciu są to rzeczy dla właściciela sklepu internetowego najbardziej kluczowe.

 

Nawet jeśli – podobnie jak ja – nie posiadałeś tych umiejętności w czasie zakładania sklepu, to po prostu w pewnym momencie trzeba będzie się ich nauczyć. Do tego jest potrzebne zainwestowanie w rozwój własnej wiedzy, bo dobre zarządzanie bardzo często jest wbrew intuicji, często wymaga podjęcia działań zupełnie innych niż nam się wydaje na tzw. „zdrowy rozum”. Tutaj nie da się opierać tylko na doświadczeniu, bo większość z nas nie ma możliwości bezkarnego popełniania błędów i wyciągania z nich wniosków przez kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Wiele takich błędów po prostu może zniszczyć naszą firmę.

 

Zamiast uczyć się na własnych błędach, warto zgłębiać wiedzę o zarządzaniu, analizować case-studies i wyciągać wnioski z błędów popełnionych przez innych ludzi. Jestem przekonany, że bez ciągłego doskonalenia siebie i swojej wiedzy nie da się skutecznie prowadzić firmy na tak trudnym rynku jak polski e-commerce.

Zostaw odpowiedź