fbpx
amazon globalny e-commerce

KE: Amazon może wykorzystywać nieuczciwie marketplace

Komisja Europejska zwraca uwagę na proceder na jaki uskarżali się także sprzedawcy współpracujący z Allegro.pl.

Komisarz ds konkurencji Margrethe Vestager poinformowała kilka dni temu na konferencji prasowej, że Komisja przygląda się aktywności Amazonu w Europie. Nie pierwszy zresztą raz. W tym wypadku sprawa rozbija się o relacje B2B między gigantem a jego klientami, czyli innymi sklepami, które za pomocą platformy Marketplace oferują swoje towary.

Jak twierdzi komisarz ds konkurencji możemy mieć do czynienia z sytuacją, w której Amazon wykorzystuje informacje o sprzedaży swoich klientów, którym udostępnia Marketplace w sposób zagrażający równości konkurencji. Pozyskane, gromadzone i przetwarzane dane o sprzedaży przez podmioty trzecie mogą w istotny sposób pomagać Amazonowi decydować o tym, gdzie warto inwestować, gdzie obniżać ceny, a gdzie tworzyć własne marki.

Tym samym Amazon może skuteczniej konkurować ze swoimi klientami biznesowymi. Biorąc pod uwagę fakt, że klienci Amazona nie mają dostępu do tych wszystkich informacji, nie mogą decydować o tym, czy i jak Amazon wykorzysta je, zdaniem KE możemy mieć do czynienia z aktywnością noszącą znamiona nieuczciwej konkurencji i wykorzystywania dominującej pozycji na rynku.

Czy cała sprawa przejdzie w etap formalnego śledztwa? Trudno powiedzieć. W tym momencie komisja sonduje inne podmioty na rynku, w tym sklepy, które korzystają z platformy Marketplace.

Na marginesie całej sprawy warto przypomnieć, że pomimo gorących zapowiedzi ze strony UOKiK, jakoby kontrole w Allegro.pl miały zakończyć się wielomilionowymi karami z podobnych, jak w przypadku Amazona powodów, do tej pory nic takiego nie miało miejsca.

W październiku 2017 roku wypowiedzi Prezesa UOKiK dla Rzeczpospolitej sugerowały, że urząd nie będzie patyczkował się gigantem polskiego e-commerce.

Pod tytułem „UOKiK uderzy w Allegro” Rzeczpospolita sugerowała, że niedługo Allegro może spodziewać się wielomilionowej, dochodzącej nawet do 10 procent obrotów kary za „faworyzowanie swojego sklepu kosztem innych sprzedawców”. W ujawnionym przez portal rp.pl fragmencie rozmowy z Markiem Niechciałem, prezesem UOKiK pada ze ust prezesa poniższe, wiele mówiące zdanie:

– Należy się spodziewać decyzji, która będzie dla rynku i milionów użytkowników Allegro ważnym komunikatem.

Póki co, zapowiedź Prezesa UOKiK pozostaje bez echa.

Zostaw odpowiedź