Kiedy zatrudnić pierwszych pracowników

Być może zatem jesteś na takim etapie, że zastanawiasz się, czy dla Twojego małego sklepu przyszedł już czas zatrudnienia pierwszych ludzi. Być może zastanawiasz się także, kogo powienieneś zatrudnić. Oto garść wskazówek z mojego doświadczenia.

Większość sklepów internetowych jest zakładana jako pomysł na pracę (samozatrudnienie) dla właściciela firmy. Z czasem przychodzi jednak taki moment, kiedy możliwości właściciela, ani jego ewentualnych wspólników nie wystarczają i trzeba poszerzyć zespół. Kiedy i jak to zrobić?

Moim zdaniem zatrudnianie ludzi w sklepie internetowym ma sens tylko w dwóch przypadkach:

  1. Jeśli możesz im oddelegować stosunkowo proste zadania (które pracownicy mogą wykonać taniej niż kosztuje Twój czas).
  2. Jeśli sprowadzając ich do zespołu dokonasz transferu wiedzy, który bezpośrednio przełoży się na lepszą sprzedaż.

Zacznijmy od pierwszej sytuacji. Jeśli prowadzisz sklep samotnie (lub ze wspólnikiem lub kimś z rodziny), na pewno dostrzegasz, że wykonujesz masę zadań, które zajmują Twój czas, a są mało produktywne. Może to być pakowanie paczek, odpisywanie na maile, składanie zamówień u dostawców, odbieranie telefonów od klientów. Zanim zatem zatrudnisz pracownika, zastanów się, czy gdybyś nie musiał tego robić sam, to czy byłbyś w stanie wykonywać takie zajęcia, które przełożą się na większe zyski (np. więcej zajmować się marketingiem i wsparciem sprzedaży). To jest bardzo ważne pytanie i warto je naprawdę solidnie przemyśleć. Podkreślam to dlatego, że sam kilka razy wpadałem w taką pułapkę, że zatrudniałem ludzi, którzy mieli mnie odciążyć z tego typu zadań, a okazywało się, że bez właściwego planu wcale nie korzystałem we właściwy sposób z czasu, który odzyskałem. Efekt był taki, że w początkach mojej firmy zatrudniałem ludzi zupełnie niepotrzebnie i tak naprawdę nie przynosiło to żadnych konkretnych korzyści. Firma na tym nie zyskiwała.

Zanim zatem zatrudnisz osobę do oddelegowania takiej czynności, musisz wiedzieć trzy rzeczy:
a) jakie zadania chcesz tej osobie powierzyć
b) w jaki sposób ona ma je wykonywać (polecam spisywanie procedur, które pomogą tej osobie)
c) co dokładnie zrobisz z odzyskanym czasem, by firma mogła wzrastać, aby zarobić w tym odzyskanym czasie więcej niż zapłacisz osobie, którą zatrudnisz

Moje doświadczenie pokazuje, że tylko i wyłącznie wtedy powinieneś zatrudniać nową osobę, jeśli te trzy rzeczy będziesz mieć solidnie przemyślane i opracowane.

Druga sytuacja zatrudnienia pracownika to ta, gdy chcesz dokonać transferu wiedzy do firmy, gdy liczysz na to, że zatrudnienie nowej osoby zwiększy sprzedaż. Najczęściej sprawa ta dotyczy w przypadku sklepów internetowych zatrudniania ludzi od promocji i marketingu lub programistów.

W typowych firmach handlowych działających poza internetem (szczególnie w sektorze b2b) sprawa jest o tyle prostsza, że możesz zatrudnić handlowca i dość szybko widzisz tego bezpośrednie efekty – widzisz, ile sprzedał, ile kontraktów podpisał. Dzięki temu możesz konkretnie wyliczyć, czy zatrudnienie takiej osoby Ci się opłaci, możesz nawet prognozować, o ile wzrośnie sprzedaż przy zatrudnieniu kolejnych handlowców.

W internecie sytuacja tak prosta nie jest. Bardzo często w wielu firmach widziałem tendencję do zatrudnienia marketingowca, a potem rozczarowanie, że jego działania nie przynoszą efektów. Takie efekty bowiem trudniej jest przeliczyć, a w odróżnieniu od typowego handlu efekty działań dobrego marketingowca (np. na polu budowania marki) będą widoczne dopiero po dłuższym czasie.

Bazując na swoim doświadczeniu powiem tak zupełnie szczerze: jeśli jako właściciel firmy jesteś w stanie zajmować się marketingiem, to na początku rób to sam. Ucz się, wykonuj te zadania samodzielnie. Marketing jest o tyle kluczowy w sprzedaży internetowej, że wykonywanie tego na początku samodzielnie da Ci nie tylko możliwość wzrostu firmy kosztem jedynie własnej pracy, ale też właściwego oceniania pracy marketingowców, których później zatrudnisz.

Natomiast małe sklepy raczej zniechęcałbym do zatrudniania marketingowców jako pełnowymiarowych pracowników. Przede wszystkim dlatego, że dobry marketingowiec raczej wysoko się ceni i mało który sklep będzie stać na dobrego specjalistę od marketingu. Polecam coś innego: korzystaj z zewnętrznych konsultantów. Oni też tani nie są (często biorą po kilkaset złotych za godzinę konsultacji), ale niektóre ich uwagi mogą być więcej warte niż praca na etacie przez miesiąc typowego człowieka od marketingu. Mówię to z pełną odpowiedzialnością, wynikającą z mojego doświadczenia i tego, jak bardzo dzięki takim wskazówkom zewnętrznych konsultantów zyskiwała moja firma.

Ta sama zasada dotyczy np. programistów. Nie musisz zatrudniać programisty, by korzystać z jego usług. Znacznie lepiej wynajmować freelancera do pojedynczych konkretnych zadań.

Podsumowując – w przypadku sklepu internetowego zdecydowanie polecam zacząć zatrudnianie od ludzi, którym możesz oddelegować proste zadania, aby odzyskać swój czas. Ale rób to ostrożnie – dopiero po spełnieniu trzech zasad, które podałem powyżej. Natomiast moim zdaniem warto odpuścić sobie w początkach sklepu zatrudnienie ludzi od marketingu czy programistów – lepiej korzystać z zewnętrznych konsultantów czy freelancerów, a – na tyle, na ile to możliwe – zadania bezpośrednio przynoszące dochody (np. zajmowanie się marketingiem) na początku wykonywać samemu.

Na koniec chciałbym zaznaczyć, że swoje uwagi na temat zatrudniania ludzi kieruję do właścicieli małych sklepów, które – jak pokazuje praktyka – najczęściej powstają bez dużego kapitału i bez gotowego planu na budowę zespołu. W sklepach dużych lub startujących z kapitałem pozwalającym od razu zaplanować je jako duże, sprawa może wyglądać inaczej i również zatrudnianie należałoby inaczej planować.

2 komentarze

  1. Krystian Piątek 04-05-2012

Zostaw odpowiedź

Strona korzysta z plików Cookies w celach statystycznych, reklamowych i do personalizowania stron. Możesz zmienić lub określić warunki przechowywania/dostępu do Cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close