fbpx

Kiepski bilans e-sklepu? Popraw sprzedaż w nowym roku!

Koniec roku to czas podsumowań i analiz w każdym biznesie. Jedni z dumą oglądają rosnące zielone słupki sprzedaży, inni natomiast zastanawiają się, dlaczego dochody e-sklepu utknęły w martwym punkcie.

Lepszym rozwiązaniem od zamartwiania się będzie poszukanie źródła niepowodzeń. Niech 2013 rok stanie się czasem wprowadzania reform, ulepszeń i innowacji.

Pozycjonowanie e-sklepu

Pozycja w wyszukiwarce to kluczowa wartość e-sklepu, ponieważ aż 85% ruchów na stronie generowanych jest dzięki wynikom wyszukiwania. Jeśli witryna znajduje się poniżej pierwszej dziesiątki wyników, istnieje małe prawdopodobieństwo, że ktoś na nią w ogóle trafi. Jak wynika z tegorocznych badań, pierwszy wynik wyświetlany w wyszukiwarce zgarnia ponad połowę kliknięć (53%). W kolejne linki klika jedynie kolejno – 15%, 9%, 6% i 4% internautów. Pozycjonowanie witryny najlepiej jest zlecić fachowej firmie, ponieważ działania wykonywane na własną rękę mogą przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. W najgorszych z przypadków – np. przy korzystaniu z farm linków czy wprowadzaniu niewidocznego tekstu – strona może zniknąć z indeksowania z powodu niespełniania wymogów regulaminu. Polityka Google restrykcyjnie określa metody poprawiające pozycję strony w wyszukiwaniu. Według lidera wyszukiwania to wartość merytoryczna i atrakcyjność witryny powinny same gwarantować wysokie miejsce.

Szata graficzna, nawigacja, intuicyjność strony

Klient, który nie może znaleźć produktu, gubi się w gąszczu kategorii lub otrzymuje zbyt dużo wyników wyszukiwania, raczej nie zmarnuje popołudnia na mozolne przeszukiwanie całej strony. W największym stopniu usprawnia zakupy wyszukiwarka, z szukanie zaawansowanym, jasny podział na kategorie i podkategorie oraz prosty, intuicyjny interface.

Nie zapominajmy o dobrze dobranej czcionce i o rozbudowanym, lecz czytelnym, opisie produktu. Dobrze widziane są także odsyłacze „Zobacz też” lub inne z danej kategorii. Analizuj dobre praktyki wykorzystywane w e-sklepach działających w danej branży i wprowadzaj najlepsze rozwiązania.

Witryna czynna non-stop

Główną zaletą e-sklepów jest ich dostępność przez całą dobę. Klienci cenią sobie możliwość dokonania zakupów późną nocą, nad ranem czy w trakcie przerwy w pracy. Jeśli nie zadbamy o to, aby faktycznie funkcjonowała ona w sposób szybki, bezproblemowy i ciągły – stracimy klientów.

Nikt nie jest w stanie kontrolować przez całą dobę, czy strona faktycznie funkcjonuje, umożliwiając zakupy. Najlepszym rozwiązaniem dla właścicieli e-sklepów jest stały monitoring wykonywany przez firmę zewnętrzną. W momencie, gdy e-sklep przestaje działać lub strona wczytuje się zbyt wolno, administrator strony zostaje poinformowany o tym w ciągu kilku minut, najczęściej za pomocą wiadomości SMS. Każdego miesiąca otrzymuje on również szczegółowy raport pokazujący, jak długo i z jakiego powodu strona była nieczynna – mówi Tomasz Kuźniar, Prezes Zarządu Monit24.pl.

Komentarze i rekomendacje

Nic tak nie wzbudza zaufania klientów, jak pozytywne opinie i komentarze. Warto umożliwić kupującym swobodne wypowiadania się na stronie, bez obaw o krytykę. To normalne, że w handlu trafiają się niezadowoleni lub nieusatysfakcjonowani klienci. Dodatkowo zwiększają oni autentyczność e-sklepu. W przypadku krytyki należy rozpocząć publiczny dialog i wyjaśnić kontrowersje.. Jeśli wina leży po stronie sprzedawcy , musi on ponieść konsekwencje i zrekompensować niezadowolenie kupującego.

Poznaj podstawy psychologii sprzedaży

W decydującej mierze o naszych zachowaniach zakupowych świadczy nie zdrowy rozsądek i faktyczne potrzeby, a umiejętne działania marketingowe. Poznaj je, aby lepiej promować i eksponować produkty. Można tego dokonać, np. za pomocą efektu Decoya polegającego na wybieraniu mniejszego i tańszego produktu z sąsiadujących ze sobą lub dzięki wprowadzaniu atrakcyjnych, dobrze oznaczonych ofert czasowych, skłaniających do impulsywnego kupowania.

Czytelne zasady i zmiany w regulaminie

Regulamin powinien zostać napisany w sposób jasny i przystępny dla przeciętnego klienta. Jeśli z racji długości i szczegółowości nie może zostać on przedstawiony w prosty sposób, należy zrobić wyciąg najważniejszych informacji. Klient nie zniechęci się wówczas zawiłym tekstem, a dowie się o warunkach płatności, czasie realizacji przesyłki, warunkach zwrotuitp. Sprzedający pod żadnym pozorem nie może zamieszczać punktów, które działają wyraźnie na niekorzyść kupujących – np. zręczne ukrycie faktu, że czas dostawy może sięgać kilku tygodni, czy że zdjęcia produktów mają pełnić funkcję jedynie orientacyjną. Niezadowolony kupujący, który został oszukany, z pewnością napisze o tym w Internecie. Kilka takich wpadek i e-sklep może nigdy nie odbudować wizerunku.

Sprawny kontakt

Klient napisał zapytanie o szczegóły transportu, a odpowiedź przyszła dopiero po tygodniu? Z pewnością zdążył już złożyć zamówienie w innym e-sklepie. Aby zagwarantować kupującym kontakt na najwyższym poziomie, warto zainwestować w sprawnie działające biuro obsługi klienta, co umożliwi bezpośredni kontakt w określonych godzinach pracy. Dodatkowo, należy zapewnić kupującym swobodny wybór sposobu komunikacji – proponując kontakt poprzez e-mail, telefon, Gadu-gadu oraz Skype.

Zostaw odpowiedź