fbpx

Kilka słów o… emailu transakcyjnym

Email transakcyjny to automatyczna wiadomość zawierająca informacje dotyczące wykonanej przez klienta czynności – kupna produktu, zmiany danych karty kredytowej lub informacji o zrealizowanej sprzedaży. Jest to jedna z podstawowych i obowiązkowych form komunikacji z klientem.

Dzięki wiadomościom transakcyjnym klient może być na bieżąco informowany o statusie zamówienia lub stanie swojego konta w sklepie. Ponadto, wiadomości te są uważane za jednokierunkowe – zazwyczaj bez treści marketingowej, a jedynie z najważniejszymi informacjami.

Emaile transakcyjne zazwyczaj zawierają newralgiczne informacje dla klientów lub użytkowników. Bardzo ważne jest zatem, aby zapewnić wysoką dostarczalność tych wiadomości.

Wiadomości tylko transakcyjne? A może jednak coś więcej!?

Jeszcze do niedawna większość wiadomości transakcyjnych wysyłanych było w formacie tekstowym. Oznacza to, że niemal cała treść wiadomości była napisana jednym (najczęściej niewielkim) rozmiarem czcionki, gdzie jedynym wyróżniającym się elementem był niebieski kolor umieszczonego w nim linku.

Coraz częściej jednak odchodzi się od tekstowych wiadomości na rzecz emaili wysyłanych w formacie HTML. Pozwala to nie tylko uatrakcyjnić wizualnie te wiadomości, ale również nadać im większą funkcjonalność umieszczając w nich dodatkowe treści marketingowe.

Mogą to być linki przekierowujące do konkretnych sekcji sklepu lub firmowych profili na portalach społecznościowych. Można pójść także o krok dalej dodając do wiadomości produkty powiązane z ostatnimi zakupami lub nowości z kategorii, z której najczęściej kupuje odbiorca. Ważne jednak, aby informacje te nie odciągały uwagi od głównej treści wiadomości. Dobrym miejscem na ich umieszczenie jest zatem prawa lub dolna część wiadomości.

Niech się wyróżnia wśród innych wiadomości

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo otwarcia wiadomości transakcyjnej należy ułatwić klientowi jej znalezienie w skrzynce odbiorczej. Zatem dużą rolę może tu odegrać temat i pole nadawcy wiadomości. W zależności czego dotyczy wiadomość transakcyjna, temat powinien odzwierciedlać jej zawartość, np. „Twoje zakupy w sklepie X”, „Zamówienie nr… „ lub „Twoja karta kredytowa wygasła”. W ten sposób odbiorca już na pierwszy rzut oka będzie wiedział, że email zawiera komunikat, który jest dla niego ważny.

Podobnie jest z polem nadawcy – wiadomość powinna zostać wysłana z adresu, który jest rozpoznawalny przez odbiorców. W adresie email powinien pojawić się element dobrze znany klientowi, np. nazwa sklepu – biuroobsługi@nazwasklepu.pl, pomoc@nazwasklepu.pl lub sklep@nazwa.pl.

Zadbaj o przejrzystość treści

Wiadomość powinna jasno i klarownie przekazywać zawarty w niej komunikat. Warto zatem zacząć od headera – części wiadomości, która po otwarciu wiadomości wyświetli się odbiorcy jako pierwsza. Header powinien od razu informować odbiorcę czego dotyczy wiadomość – zakupów, wiadomości wysłanej przez biuro obsługi klienta, komunikatu na temat karty kredytowej. Header można także wzbogacić o znane klientowi firmowe logo, co zwiększy jego zaufanie do treści wiadomości.

Należy położyć szczególny nacisk na informacje zawarte w mailu. Odbiorca powinien łatwo odczytać kto i co kupił, cenę, informacje na temat wysyłki i dostawy. Ponadto, jeżeli wiadomość będzie zawierała linki wymagające kliknięcia to warto je wyróżnić na tle całej wiadomości umieszczając je pod przyciskami wzywającymi do działania.

Zostaw odpowiedź