fbpx

Kody QR w email marketingu

Zanikanie wyraźnej granicy pomiędzy „realem” a „wirtualem”, która w erze PC była przecież zaznaczona grubą kreską, przyspieszają m.in. serwisy geolokalizacyjne, poczta elektroniczna czy media społecznościowe, dla których tak dynamiczny rozwój technologii mobilnych i internetowych jest żyzną glebą.

Dzięki nim nastąpiła też reaktywacja stworzonej kilkanaście lat temu technologii quick response, czyli popularnych ostatnio kodów QR. Okazuje się, że wykorzystując je, można prowadzić efektywne kampanie e-mail marketingowe również w trybie offline.

 

Czym są i jak działają kody QR

 

QR to alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod kreskowy wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku. Celem, jaki przyświecał jego projektantom, było ułatwienie śledzenia części w procesie produkcji pojazdów.

 

Kody QR mogły pomieścić więcej danych niż kody kreskowe czy stosowane wtedy kody UPC. Były dużym krokiem do przodu w porównaniu do kodów kreskowych. Jednocześnie nie istniał jeszcze wtedy rynek dla aplikacji do odczytywania kodów. Sytuacja uległa jednak zmianie wraz z popularyzacją technologii wykorzystywanej w smartfonach.

 

Technologia QR należy do domeny publicznej, co skutkuje tysiącami innowacyjnych zastosowań, zwłaszcza że technologie mobilne wciąż się rozwijają

 

Z kodów QR można skorzystać w kilka sekund – wystarczy zeskanować fotokod za pomocą aplikacji w smartfonie i wykonać zaplanowaną przez nadawcę czynność, np. zapisać numer telefonu, wejść na stronę internetową, zostać fanem na Facebooku czy dokonać rejestracji. A wszystko bez konieczności wstukiwania numeru czy tekstu na klawiaturze telefonu.

 

Jak zatem można wykorzystać kody QR w e-mail marketingu?

 

  • Kody QR do budowania listy odbiorców

 

Do najczęściej stosowanych sposobów wzbogacania listy odbiorców działań e-mail marketingowych należy umieszczenie formularza zapisu na stronie firmowej, blogu lub profilu na Facebooku. Mogą to być formularze zagnieżdżone, widniejące w jednej z sekcji strony, lub coraz bardziej popularne lightboksy.

 

Okazuje się jednak, że dobrym narzędziem do zdobywania subskrybentów są także fotokody. Jest to nie tylko sposób dywersyfikacji źródeł pozyskiwania nowych odbiorców, ale i nowatorski kanał umożliwiający ich gromadzenie w trybie offline. Jak można to zrobić?

 

Jedną z możliwości jest publikowanie kodu QR z umieszczonym w nim linkiem do formularza zapisu na wydrukowanych materiałach reklamowych. Mogą to być ulotki, plakaty, gadżety, identyfikatory czy nawet całe stoiska targowe. Potencjalny subskrybent skanuje kod za pomocą smartfonu, by szybkiego zapisu dokonać w dogodnym dla niego momencie.

 

Sposoby umieszczania fotokodów mogą być najróżniejsze – w zależności od potrzeb firmy oraz kreatywności jej pracowników. Można nawet przygotować firmowe koszulki z kodem i hasłem „Zeskanuj mnie”, które świetnie sprawdzą się chociażby na targach i konferencjach.

 

Pamiętajmy, że kody QR wciąż są nowością i wzbudzają ciekawość wielu osób, które nie miały jeszcze okazji z nich korzystać. Na tym między innymi polega ich skuteczność w budowaniu listy mailingowej.

 

Wielu użytkowników będzie chciało zobaczyć, co stanie się po zeskanowaniu kodu smartfonem i zostawieniu adresu e-mail. Warto podtrzymać to zainteresowanie i wysłać e-mailing powitalny przygotowany specjalnie dla subskrybentów zapisanych za pomocą fotokodów.

 

  • Zaskocz subskrybentów – umieść kod QR w newsletterze

 

Kolejnym sposobem na połączenie e-mail marketingu z kanałem offline jest umieszczenie fotokodów w wysyłanych newsletterach. Oczywiście w kodach mogą być zapisane przeróżne informacje (link, adres e-mail, numer telefonu itd.), ale umieszczając je w newsletterze, warto spróbować stworzyć coś, co zaskoczy odbiorców i zrobi na nich wrażenie.

 

Można na przykład zapisać w kodzie QR niespodziankę, którą użytkownik zobaczy dopiero po zeskanowaniu kodu. Dla uatrakcyjnienia mogą to być różne prezenty, przypisywane subskrybentom losowo.

 

Obok kodu dobrze jest umieścić małą podpowiedź w stylu: „Zeskanuj kod lub wydrukuj e-mail i przynieś do nas”. Będzie pomocna szczególnie tym, którzy nie spotkali się jeszcze z kodami QR. Jest to dobry sposób na zwiększenie ruchu i sprzedaży w sklepie. Jeśli klient może otrzymać prezent lub kupić coś taniej, raczej decyduje się na wizytę.

 

Po zeskanowaniu kodu odbiorca zostanie przeniesiony na stronę internetową, na której będzie mógł dowiedzieć się, jaki prezent otrzymał. Warunkiem jego otrzymania będzie pokazanie strony sprzedawcy w sklepie. Sprzedawca może również zeskanować kod z e-maila wydrukowanego i przyniesionego do sklepu.

 

Podobną promocję można przeprowadzić także w sklepach internetowych, pomijając element drukowania e-maila. Oczywiście poziom zaawansowania warunków przyznawania prezentów można modyfikować i dopasowywać do profilu działalności firmy.

 

  • O czym należy pamiętać podczas tworzenia kodów QR

 

Wszelkie zaplanowane działania spalą na panewce, jeżeli fotokod nie będzie czytelny dla aplikacji i smartfonów. Odbiorca będzie irytował się, że nie może zeskanować kodu lub wyświetlić strony – i efekt całej kampanii będzie odwrotny do zamierzonego.

 

Dlatego tworząc kod QR, trzeba dołożyć wszelkich starań, aby był on czytelny i odsyłał do treści dostosowanych do wyświetlania na telefonie komórkowym. Musimy brać pod uwagę kilka czynników decydujących o jego czytelności:

 

  • Kontrast – nie może być niższy niż 55%. Jeśli będzie zbyt niski, aplikacja na telefonie nie będzie w stanie odczytać kodu. Najbezpieczniejsze będą kody czarno-białe. Pamiętajmy również o pustej przestrzeni naokoło wszystkich czterech krawędzi kodu.
  • Liczba znaków w kodzie – nadmiar znaków zapisanych w kodzie spowoduje, że stanie się on zbyt skomplikowany i będzie sprawiał niektórym telefonom trudności w odczytaniu. Jeśli to możliwe, najlepiej ograniczyć się do 60 znaków.
  • Testy – przetestowanie stworzonego kodu pozwoli upewnić się, że działa on poprawnie bez względu na rodzaj aplikacji i model telefonu. Dlatego bezpiecznie jest przeprowadzić testy na możliwie największej liczbie różnych aplikacji i smartfonów. Należy brać też pod uwagę różne natężenie światła.

Więcej na temat sposobów wykorzystania kodów QR w email marketingu można dowiedzieć się z darmowego poradnika przygotowanego przez zespół firmy GetResponse.

1 komentarz

  1. Sylas Fudali 11-10-2019

Zostaw odpowiedź