fbpx

Komisja Etyki Reklamy orzekła: Merci promuje łapówkarstwo

Wszyscy znamy klip z czekoladkami Merci, w którym dziecko wręcza nauczycielce pudełko czekoladek w podziękowaniu za cierpliwie spędzone z nim nadgodziny.

Po wielu latach emisji tego spotu pewien nieznany nam z imienia i nazwiska telewidz doszedł do wniosku, że jest to forma promocji łapówkarstwa.

 

Ów osoba argumentowała następująco: “Zawód nauczyciela jest naprawdę dobrze wynagradzany i posiada mnóstwo przywilejów. I nie wyrabiajmy w dzieciach (i rodzicach) przekonania, że nauczycielom trzeba wręczać dodatkowe gratyfikacje za »poświęcenie« czegokolwiek, a zwłaszcza »swojego czasu«.”

 

A Komisja Etyki Reklamy przyklasnęła takiej interpretacji i nakazała reklamę zmodyfikować. Na nic skargi producenta Merci, firmy Storck, że pudełko czekoladek to podarunek o małej wartości, a sam zwyczaj obdarowywania wykracza poza ramy prostego dawania łapówki.

 

Padło nawet kuriozalne zdanie, że dziecko wręczyło podarunek w szczerej podzięce, a nie w celu załatwienia jakiejś ciemnej sprawki np. nieuczciwej promocji do kolejnej klasy.

 

Wygląda na to, że mamy tu do czynienia z sytuacją, gdzie zbyt sztywne trzymanie się pewnych wartości prowadzi do niszczenia innych, niemniej godnych szacunku.

Zostaw odpowiedź