fbpx

Komisja Europejska bierze się za geoblocking i koszty wysyłek międzynarodowych

Tym razem najciekawszą informacją jest próba obniżenia cen za wysyłki międzynarodowe. To może kompletnie zdemontować dotychczasowy układ na krajowych rynkach unijnych. Oficjalnie 25 maja Komisja Europejska ogłosiła pakiet nowych propozycji legislacyjnych, mających na celu wzmocnienie rozwoju transgranicznego e-commerce w ramach strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego. Komisja Europejska zapowiedziała między innymi: zniesienie geoblockingu, obniżenie kosztów przesyłek zagranicznych skuteczniejszą walkę z nieuczciwymi e-przedsiębiorcami Jest to efekt wielu skarg jakie napływają do organów unijnych (konsumenci skarżyli się na wady zamówionego towaru, niezgodność z umową, czy na niedostarczenie produktów w ogóle) oraz efekt przeprowadzonych badań, według których tylko 15 procent obywatelu UE decyduje się na

Tym razem najciekawszą informacją jest próba obniżenia cen za wysyłki międzynarodowe. To może kompletnie zdemontować dotychczasowy układ na krajowych rynkach unijnych.

Oficjalnie 25 maja Komisja Europejska ogłosiła pakiet nowych propozycji legislacyjnych, mających na celu wzmocnienie rozwoju transgranicznego e-commerce w ramach strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego.

Komisja Europejska zapowiedziała między innymi:

  • zniesienie geoblockingu,
  • obniżenie kosztów przesyłek zagranicznych
  • skuteczniejszą walkę z nieuczciwymi e-przedsiębiorcami

Jest to efekt wielu skarg jakie napływają do organów unijnych (konsumenci skarżyli się na wady zamówionego towaru, niezgodność z umową, czy na niedostarczenie produktów w ogóle) oraz efekt przeprowadzonych badań, według których tylko 15 procent obywatelu UE decyduje się na zagraniczne zakupy online. Co więcej, jedynie 7% małych i średnich przedsiębiorstw w UE prowadzi sprzedaż transgraniczną.

Aby lepiej wykorzystać potencjał europejskiego e-handlu KE przygotowała projekty:

  • Rozporządzenia w sprawie geoblockingu
  • Rozporządzenia w sprawie dostarczania paczek
  • Zmian w rozporządzeniu w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów
  • (CPC-Net)
  • Wytycznych dla dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych
  • Nowa regulacja UE w zakresie geoblockingu

Rozporządzenie ma na celu eliminację geoblockingu oraz dyskryminacji konsumentów ze względu na kraj zamieszkania, podczas transgranicznych zakupów online.

Konsumenci będą mogli kupować towary i usługi, w tym usługi cyfrowe (tj. przechowywanie w wirtualnej chmurze, hosting stron internetowych) z każdego kraju UE w tej samej cenie.

Przedsiębiorcy nie będą już mogli automatycznie przekierowywać klientów na wersję strony internetowej, która jest właściwa dla ich kraju zamieszkania.

Chociaż przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do dostarczenia towaru do kraju konsumenta, będą musieli dać konsumentowi możliwość odebrania produktu z punktu dostawy w kraju przedsiębiorcy.

Regulacja nie obejmuje treści cyfrowych (Netflix, e-book). Należy jednak pamiętać, że w grudniu 2015 Komisja Europejska przedstawiła osobną propozycję dotyczącą korzystaniaz treści cyfrowych w całej UE.

 

Najciekawiej jednak prezentuje się regulacja (a raczej deregulacja) rynku przesyłek międzynarodowych. UE chce zmusić dostawców aby udowodnili, że pięciokrotnie wyższe koszty zagranicznych przesyłek faktycznie są uzasadnione. Ponadto, krajowi operatorzy pocztowi będą zobowiązani do udostępniania podmiotom trzecim swoich sieci transgranicznych, co wprowadzi większą konkurencję na rynku.

 

Zostaw odpowiedź