fbpx

Komisja Europejska: połowa Europejczyków kupuje online

Jak donoszą statystyki Komisji Europejskiej z 2015 roku, około połowa Europejczyków kupuje w sklepach internetowych.

To obiecujące statystyki, ale gdy spojrzymy nieco głębiej to okazuje się, że handel internetowy to wciąż w całej Europie bardzo niewielka część całkowitych konsumowanych dóbr. Ogółem, wydatki konsumentów generują blisko 60 procent bogactwa w UE, ale z tego tylko 2 procent to zakupy w sklepach internetowych.

Tak czy inaczej, badania Komisji Europejskiej pokazują kilka ciekawych powodów, które kierują Europejczyków do sklepów online:

  • 49 procent wskazuje na wygodę i możliwość oszczędzania pieniędzy
  • 36 procent wskazuje na większy wybór

Ciekawie wygląda także kwestia zaufania do sklepów internetowych w innych krajach:

  • 61 procent respondentów ufa sklepom wyłącznie ze swojego kraju
  • 38 procent respondentów jest przekonana, że można kupować w sklepach z innych krajów
  • 15 procent respondentów już kupiła w sklepie internetowym z innego kraju UE (40 procent osób z tej grupy kupując w sklepie zagranicznym była przekonana, że kupuje w macierzystym kraju!)

Nie jest najlepiej w kwestii znajomości Europejczyków co do ich praw jako konsumentów. Tutaj wciąż jest wiele do zrobienia, także po stronie sklepów, które winny konsumentów edukować. A wygląda to następująco:

  • tylko 56 procent respondentów wie, że ma prawo do 14 dniowego zwrotu towaru
  • tylko 41 procent respondentów wie, że ma prawo do wymiany lub naprawy towaru
  • tylko 33 procent respondentów wie, że ma prawo do bezpłatnego odesłania towaru, który otrzymało bez zamówienia

Komisja Europejska zwraca także uwagę na fakt zróżnicowanego poziomu zaufania do sklepów internetowych – Europejczycy z zachodu i północy ufają dużo bardziej. Zaś średnia prezentuje się następująco:

  • 71 procent ufa, że sklepy internetowe online będą respektować ich prawa
  • 69 procent ufa, że sklepy internetowe sprzedają produkty bezpieczne dla ich zdrowia

Szkoda byłoby zawieść te oczekiwania.

 

Consumer-scoreboard

Zostaw odpowiedź