fbpx

Korzystna grupowa strategia. Część I

Zakupy grupowe mogą być źródłem znacznych korzyści dla współpracujących z nimi firm, których coraz większa ilość docenia zalety portali tego typu. Dla przykładu serwis Gruper prezentuje obecnie co miesiąc ponad 2000 ofert różnego rodzaju przedsiębiorstw.

Badania potwierdzają, że ten model sprzedaży ma zdolność przyciągania powracających klientów i przynosi firmom korzyści marketingowe. Aby jednak tak się stało, warto się dobrze przygotować.

Siła zakupów grupowych rośnie z każdym rokiem. Według firmy badawczej Polskie Badania Internetu (PBI) w Polsce zakupy grupowe mają już ponad 6 mln użytkowników, a ich zasięg wśród internautów przekracza 32%. Obecnie w Polsce działa ponad 40 portali zakupów grupowych skierowanych do klientów indywidualnych. Najbardziej popularne to Groupon, Gruper, Citeam i MyDeal, z czego pierwsze dwa odpowiadają za blisko 80% realnej sprzedaży. Ogromna baza użytkowników oraz rosnąca liczba i wartość dokonywanych przez nich transakcji przyciągają firmy, które są zainteresowane promowaniem swojej marki, produktów czy usług. Zakupy grupowe, dzięki swojemu potencjałowi komunikacyjnemu, mogą być dla nich również doskonałym wsparciem, jeśli chodzi o dotarcie do klientów poszczególnych miast czy regionów. Jak wynika z najnowszych badań firmy Foresee Results, przeprowadzonych na grupie 10 000 respondentów (opublikowanych w marcu 2012 roku w Wielkiej Brytanii), 44% użytkowników portali zakupów grupowych skorzystało z usług danej firmy również po zakończeniu promocji. Aby jednak osiągnąć sukces i zapewnić sobie maksymalną efektywność ze współpracy z portalem oraz zdobyć lojalnych, powracających klientów, warto podjąć wiele ważnych kroków.

  1. Wpisz zakupy grupowe w całościową strategię firmy

Nawiązanie współpracy z serwisem grupowej sprzedaży powinno być elementem szerokiej strategii działań przedsiębiorstwa. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, warto dokonać analizy rynku i konkurencji. Istotne jest również szczegółowe określenie grup docelowych i podsumowanie potencjału biznesowego firmy na danym etapie jej rozwoju. Podejście ad hoc może skutkować złym przygotowaniem oferty w serwisie zakupów grupowych i w rezultacie trudnościami w wywiązaniu się z zobowiązań. Należy więc zastanowić się, jaką funkcję dla firmy ma pełnić współpraca z zakupami grupowymi i w jaki sposób może przyczynić się do realizacji celów strategicznych przedsiębiorstwa.

  1. Dokładnie określ cel współpracy z portalem zakupów grupowych

Przed rozpoczęciem współpracy warto dokonać analizy rynku i działań konkurencji oraz zastanowić się, jaką funkcję ma spełniać dostępność produktów lub usług naszej firmy na serwisie zakupów grupowych i jaki ma mieć cel. Sprzedaż, promocja firmy, zdobycie danych kontaktowych do potencjalnych klientów, wprowadzenie programu lojalnościowego – to tylko niektóre z nich. Zakupy grupowe mogą być efektywnym narzędziem marketingowym. Jeżeli współpraca z portalem będzie rezultatem przemyślanej strategii promocyjnej, nawet jeśli przez krótki okres będzie dla firmy inwestycją, przyniesie pozytywne efekty w przyszłości.

  1. Wybierz najlepszego partnera

W Polsce działa obecnie kilkadziesiąt portali zakupów grupowych. Który wybrać? Warto w tym miejscu kierować się doświadczeniem innych firm, które podjęły współpracę z serwisami. Sprawdź, z którym z nich współpracowały lub współpracują przedsiębiorstwa działające w Twoim sektorze lub w branży o zbliżonym profilu. Nie bez znaczenia jest wielkość portalu oraz liczba dokonywanych co miesiąc transakcji. Świadczy ona o skuteczności biznesowej serwisu. W tym zakresie zdecydowanymi liderami rynku w Polsce są: amerykański Groupon i polski Gruper. Serwisy te co miesiąc sprzedają ponad 500 tys. kuponów.

Top 10 polskich serwisów zakupów grupowych pod względem wartości sprzedanych kuponów

Portal

Wartośćw mln złotych

Groupon

268,6

Gruper

42,8

Citeam

17,5

MyDeal

12,3

Sweet Deal

5,6

Okazik

2,4

Cuppon

2,0

HappyDay

1,1

DealLX

0,46

Frupi

0,02

Źródło: Dziennik „Gazeta Prawna” 2012

Przy wyborze partnera ważny jest również zasięg geograficzny jego działania. Im większa liczba miast, w których można zrealizować oferty danego serwisu, tym większa szansa na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Nie bez znaczenia jest również możliwość przygotowania dedykowanej oferty skierowanej wyłącznie do mieszkańców danego miasta czy regionu, a także obecność przedstawiciela handlowego serwisu w miejscu działania firmy. Obecnie liderem zasięgu w Polsce jest Gruper, który dociera do 55 miast, w tym do 35 z regularnym newsletterem dedykowanym wyłącznie danej miejscowości.


Autorem artykułu jest Tomasz Dalach, artykuł pochodzi z Mensis.pl nr 7


Zostaw odpowiedź