fbpx
element krytyczny biznesu

Krytyczny element każdego biznesu

Tak, dokładnie każdego. Nie ważne co sprzedajesz (i czy w ogóle sprzedajesz!), nie ważne komu ani za ile. Może to nawet być wolontariat albo non-profit. Wszędzie tam jest ten krytyczny element. Co to takiego? A raczej kto?

Tym niezwykle ważnym elementem jest… Klient. Innymi słowy, odbiorca tego, co oferujesz. Wszędzie tam, gdzie coś komuś oferujemy, coś dla kogoś robimy – jest jakiś odbiorca, który mniej lub bardziej determinuje co i jak robimy. W końcu nie można nic dawać, gdy nie ma komu tego wziąć. W tym tekście przeczytasz o jednym z aspektów tworzenia produktów, które mają duże szanse się sprzedawać.

  • Jakie są elementy krytyczne?
  • Co robić w momencie krytycznym?
  • Dlaczego klienci reklamują produkty?
  • Jakie pytania zadawać klientom?

 

Załóżmy, że wymyślasz jakiś produkt. Praca nad nim zajęła Ci wiele czasu, ale jest taki, jak Ty chcesz by był. Jego stworzenie poszło po Twojej myśli, jest świetny. Wprowadzasz go do sprzedaży. Z różnych źródeł kierujesz na niego potencjalnych Klientów – którzy, jak Ci się wydaje, powinni go kupić – teoretycznie są z grupy docelowej. No właśnie teoretycznie, bo w praktyce okazuje się, że wcale nie kupują tak, jak to było w Twoim planie… Nie podoba im się, nie działa jak trzeba, kolor nie ten, nie tu uchwyt, nie taki guzik, tego za mało, a tamtego za dużo… Reklamują, narzekają, idą do konkurencji po (jak się wydaje) gorsze rozwiązanie.

Świetny produkt z naszych wyobrażeń okazał się nie wiele wart, bo potencjalni Klienci go nie potrzebują. Jak to można zmienić? Jeden ze sposobów, który zaczęliśmy intensywnie wdrażać do dwóch projektów, jest niemalże filozofią tworzenia produktów. Takich, które mają duże szanse, aby bardzo dobrze się sprzedawać. Jego idea jest prosta: monitoruj, czego tak właściwie chcą Twoi potencjalnych Klienci i dawaj im to. Jak to robić? Bardzo prosto i co ciekawe – część narzędzi już masz u siebie.

Po pierwsze reaguj na to, co piszą do Ciebie Klienci i na co zwracają uwagę dzwoniąc. Interesuj się ty, dlaczego reklamują? Może okazać się, że to jakiś banał, którego wyeliminowanie znacząco zwiększy sprzedaż. Zwracaj uwagę zarówno na negatywne, jak i pozytywne opinie. Negatywy powiedzą Ci, co jest źle i należy to wyeliminować, a pozytywy, co jest ważne dla Klientów i to warto wzmocnić.

Druga rzecz – rób co jakiś czas badanie Klientów oraz potencjalnych Klientów. Może to być w formie ankiety. Przygotuj zestaw pytań o wszystkie kwestie, które mogą być ważne dla sprzedaży produktu. Pytaj, czy składanie zamówienia sprawiło kłopot i na jakim etapie. Pytaj, dlaczego ten produkt, a nie inny. Pytaj, co w ogóle skłoniło do poszukiwania tego typu produktów, z jakiej potrzeby lub problemu to wynika. Pytaj, pytaj, pytaj… Zdobędziesz w ten sposób skarbnicę wiedzy o tym, co Twoi Klienci… będą kupować, bo chcą (potrzebują) to kupować. Sami Ci to powiedzą!

Teraz wystarczy, że im to dasz.

A co potem? Sprawdź, jak na te zmiany zareagowali Twoi Klienci, jak zmienił się Twój biznes. Jakiś czas po wprowadzeniu zmian znów zrób badanie i znów ulepszaj to, co sygnalizują Ci Klienci.

Oczywiście monitoring potrzeb i reagowanie na nie to tylko jeden z elementów skutecznej sprzedaży, ale bardzo ważny. Mogę Ci powiedzieć, że w obu projektach, w których to zastosowaliśmy – sprawdza się. Jeśli jeszcze tego nie robisz, to polecam przeprowadzenie tego typu badania i koniecznie wdrożenie wniosków w życie.

Potem sprawdź efekty. Ponownie pytaj, zmieniaj… Sprzedawaj!

 

Zamów drukowany Mensis.pl lub czytaj darmowe fragmenty online:

 

 

Zostaw odpowiedź