fbpx

Który fragment strony www jest oglądany najczęściej?

Na tak trudne i nieoczywiste pytanie postanowił odpowiedzieć Chartbeat, który zajmuje się analizą ruchu na stronach www w czasie rzeczywistym. W celu klarowniejszego przedstawienia wyników wygenerowano hiper-ciekawą infografikę.

Ci, którzy twierdzą, że jest to góra strony mogą się mocno zdziwić, zarówno gdy weźmiemy pod uwagę czas spędzany na stronie, jak i procentowy udział odwiedzających.

 

Pierwsza ciekawostka jaka pojawiła się podczas badań, to zależność między ilością osób zwracających uwagę na daną część strony, a czasem, jaki użytkownik poświęca na przejrzenie zawartości strony. Otóż jest to zależność odwrotna.

 

Innymi słowy, największa odwiedzalność (a raczej “skupialność” uwagi) dotyczy górnych 500 pikseli strony, ale jednocześnie użytkownicy przebywają tam zdecydowanie najkrócej.

 

W tym miejscu należy poczynić pewien wyjątek – najwięcej osób, bo 94% zapamiętuje treść strony (np. reklamę) na wysokości 500 piksela. Na wysokości 250-tego oraz zerowego odpowiedni 83% i 77%.

 

Im głębiej schodzimy – od 750 pikseli w dół – tym mniej użytkowników zostaje na stronie, ale znacząco rośnie uwaga tych, którzy nie zrezygnowali z przebywania na stronie.

 

To brzmi rozsądnie – jeśli decydujemy się przeczytać artykuł na danej stronie – pierwsze spojrzenie pada na grafiki oraz tytuł, potem pierwszy akapit i zazwyczaj już wiemy, czy strona znajduje się w kręgu naszych poszukiwań/zainteresowań.

 

Ale to nie koniec ciekawostek, ponieważ do samego końca strony dochodzi 20-30% użytkowników – tutaj można się spierać, ponieważ często koniec strony zasypany jest bezwartościową treścią.

 

Z tego wniosek, że jeśli chcemy dotrzeć do rzeczywistych użytkowników danej strony to statystyki przeciętnego portalu należałoby podzielić na trzy lub cztery. Taka jest faktyczna odwiedzalność ze strony osób, które są zainteresowane treścią portalu, a tym samym reklamami powiązanymi tematycznie z treścią.

 

To może wywrócić do góry nogami dotychczasowy światopogląd wielu reklamodawców.

 

1 komentarz

  1. INGRID 02-10-2013

Zostaw odpowiedź