fbpx

Logityka w polskim e-commerce. Raport Poczty Polskiej – część 1

W swoim raporcie Poczta Polska zauważa, że o ile jeszcze kilka lat branża logistyczna nie interesowałą się zbytnio obsługą branży e-commerce, o tyle obecnie jest to bardzo gorący temat i firmy operujące na tym rynku zabiegają o zainteresowanie ze strony e-sprzedawców.

Jak czytamy w dokumencie:

Logistyka obok marketingu odgrywa jedną z kluczowych ról w zarządzaniu sklepem internetowym. Umożliwia ona nie tylko przyciągnięcie nowych klientów (przez dostępność towaru, różne opcji dostawy i niski koszt wysyłki), ale także utrzymanie tych, którzy już złożyli zamówienie (przez terminowość, zgodność towaru z zamówieniem, brak uszkodzeń).

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że o ile jeszcze niedawno sprawna logistyka była źródłem przewagi konkurencyjnej o tyle obecnie jest warunkiem koniecznym prowadzenia e-sprzedaży. Klient pozbawiony informacji o tym , na jakim etapie znajduje się przesyłka, kiedy do niego dotrze lub co jeszcze gorsze, czekający na opóźniającą się dostawę, to klient stracony. Konsumenci mają konkretne oczekiwania, co do transportu kupowanych w internecie przedmiotów: cenią uproszczone i darmowe zwroty towarów oraz elastyczne formy dostawy (np. do domu/biura lub w punktach odbioru).

W raporcie znalazły się również wyniki badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej. Na ich podstawie można jednoznacznie stwierdzić, że cena usługi transportowej nie jest priorytetowym kryterium (34% wskazań respondentów).

Ważniejsza okazuje się terminowość (41%). Istotne są też brak uszkodzeń (22%) i zagubień (20%). Co ciekawe, dla klientów o wiele ważniejsza jest gwarancja terminu doręczenia – 65% wskazań respondentów niż sama deklaracja – 25%. Tylko 10% respondentów preferuje formy dedykowane np. doręczenie na wskazany dzień i godzinę. Klienci e-handlu nie chcą natomiast czekać na zakupiony towar dłużej niż 3 dni. Spośród usług dodatkowych najczęściej wybieraną usługą dodatkową jest przesyłka za pobraniem (28%). Ważne jest też potwierdzenie doręczenia (19%), śledzenie przesyłki (17%), ubezpieczenie przesyłki (15%) i potwierdzenie doręczenia (14%).

Przesyłki nadawane w e-handlu są inne od tych wysyłanych tradycyjnie. Różnice dotyczą przede wszystkim wagi i gabarytu. E-sprzedawcy o wiele częściej niż przesyłki kopertowe (11 proc.), wybierają paczki 1-5 kg (43 proc.) oraz paczki powyżej 5 kg (23 proc.). Paczki do 1 kg to 23 proc. rynku przesyłek w krajowym e-commerce.

Zostaw odpowiedź