fbpx

Logistyka w polskim e-commerce. Raport Poczty Polskiej – część 2

Kilka lat temu, kiedy polski e-commerce znajdował sie na wczesnym etapie rozwoju, branża logistyczna stosowała wobec e-sprzedawców podwójne podejście. Część firm decydowało się na zawieranie umów z największymi i najbardziej wiarygodnymi sklepami internetowymi (upatrując ogromnej szansy na odegranie wiodącej roli w niedalekiej przyszłości). Natomiast pozostała część tylko obserwowała rynek i świadczyła usługi w ramach oferowania standardowych rozwiązań dla swoich aktualnych klientów.

Aktualnie większość operatorów logistycznych oferuje rozwiązania dedykowane dla firm z sektora e-commerce. Rosnąca ilość sklepów internetowych na polskim rynku sprawiła, że w sieci pojawiły się liczne serwisy, zajmujące się pełną obsługą e-sprzedawców i współpracujące z przewoźnikami.

Obecnie można wyróżnić trzy podstawowe formy organizacji logistyki:

  • własna logistyka;
  • dropshipping;
  • one stop e-commerce.

Pierwszy wariant cieszy się obecnie zdecydowanie największą popularnością. W tym modelu, sprzedawcy realizują działania logistyczne samodzielnie(poza dostawą). To rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw, które nie muszą wydawać pieniędzy na zewnętrzną logistykę. Pozwala ono na lepsze zapanowanie nad swoją działalnością i uniezależnienie się od zewnętrznych podwykonawców. Wraz ze zwiększaniem się liczby klientów, konieczne staje się zatrudnienie dodatkowego personelu oraz zwiększenie powierzchni magazynowej.

Z kolei dropshipping polega na wysyłce towaru bezpośrednio z magazynu zewnętrznego podmiotu (producenta, dystrybutora, specjalistycznej firmy) do klienta. Usługa ta polega na magazynowaniu produktów, przyjmowaniu zamówień i ich kompletowaniu, wystawianiu dokumentów sprzedażowych i wysyłce paczek do internautów. Tego typu usługami interesują się z reguły średniej wielkości przedsiębiorstwa, które nie chcą podejmować ryzyka zamrażania środków finansowych w zapasy, w szczególności, gdy zwiększają liczbę pozycji asortymentowych. Taki model pozwala sklepom skupić się na pozyskiwaniu klientów.

Natomiast one stop e-commerce wiąże się kompleksową obsługą sklepów internetowych przez wyspecjalizowane firmy. W imieniu klienta przyjmują dostawy do magazynu, zarządzają stanem magazynowym, przyjmują zamówienia od internautów, pakują przesyłki, przygotowują dokumenty sprzedażowe (np. fakturę, paragon) i wysyłkowe (np. list przewozowy), zajmują się obsługą zwróconych towarów, współpracują z firmami przewozowymi. Koncepcja one stop e-commerce zakłada wsparcie nie tylko z zakresu logistyki (tak jak dropshipping), ale także obsługi klientów, działań marketingowych, rozwiązań informatycznych oraz finansów i księgowości przez jedną firmę.

Przykładowo w imieniu klienta może być prowadzony call center w wielu językach, gdzie wykonywana jest obsługa zapytań, reklamacji itp. Takie rozwiązanie jest bardzo elastyczne, bo specjalistyczny operator jest w stanie dostosować się do zmienności popytu swojego klienta w zależności od jego potrzeb, np. przez zwiększanie lub zmniejszanie powierzchni magazynowej, liczby pracowników, floty.

Operator przygotowuje raporty ze swojej działalności na rzecz klienta, np. wielkości sprzedaży,liczby zwrotów, reklamacji. Niektóre firmy podejmują się nawet naprawy, odświeżania i utylizacji zwróconych produktów. Współpraca z jednym partnerem w myśl zasady one stop e-commerce umożliwia lepszą koordynację działań i komunikację między stronami dzięki integracji procesów w jednym miejscu.

 

Zostaw odpowiedź