Dział z publikacją wyników na temat internetowego handlu mobilnego w naszym kraju to ostatnia prezentowana przez nas część raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-commerce Polska”.
Najpierw dowiemy się, kto i z jakich urządzeń korzysta podczas e-zakupów. Potem zaś ustalimy dokładniejsze preferencje m-zakupowiczów na tle użytkowników klasycznych urządzeń.
Zerknijmy na urządzenia wykorzystywane do e-zakupów, ogółem oraz w podziale na płeć. Najpopularniejsze jest ciągle stacjonarne e-commerce, czyli zakupy za pomocą laptopa oraz desktopa. Co ciekawe, wśród mężczyzn zdecydowanie na plus wyróżniają się tablety, a w szczególności smartfony.
Najważniejsze pytanie z punktu widzenia właścicieli m-sklepów brzmi: jakie napotkałeś problemy podczas e-zakupów z wykorzystaniem smartfona. Co ciekawe, Gemius znalazł na nie odpowiedź. Zdecydowanym numerem jeden jest „niewygodne wypełnianie formularzy” oraz zwyczajne „niedostosowanie strony do zakupów na urządzeniach mobilnych”. W ten trend wpisują się dwa kolejne w postaci „za małych liter” oraz „za dużą liczbę czynności/operacji, którą trzeba wykonać podczas zakupu”.
Ciekawostką jest fakt, że aż 41% respondentów narzekało na brak natywnej aplikacji danego sklepu.
Na koniec zerknijmy w tabele czynności wykonywanych na komputerach stacjonarnych oraz tabletach i smarfonach. Okazuje się, że nie ma tu zasadniczych różnic, co wskazuje, że badanie miało charakter deklaratywny, gdyż spływające z całego świata wyniki pokazują zasadnicze różnice w zastosowaniu tabletów i smartfonów podczas procesu zakupowego.
Nie tylko mężczyzn. Kobiety też denerwuje, jeśli korzystają ze stron, a już szczególnie sklepów nieprzystosowanych do smartfonów. Próbowaliście zrobić zakupy na czymś takim? To jak kupować przez pralkę. A ten problem można już rozwiązać samemu za pomocą odpowiednich platform DYI, typu mgenerator i inne.