fbpx

Marketing aplikacji mobilnych czyli (ASO App Store Optimalisation) cz 1

Odniesienie sukcesu na niezwykle konkurencyjnym rynku aplikacji mobilnych nie jest kwestią przypadku. Niezależnie od tego czy tworzymy prostą, darmową grę czy zaawansowane, techniczne narzędzie, możemy podjąć kroki, które radykalnie zwiększą nasze szanse na powodzenie.

Kluczowymi elementami są tutaj odpowiednia analiza zachowań potencjalnych użytkowników, dbałość o atrakcyjny wygląd i optymalizację aplikacji oraz czas poświęcony na zbadanie efektów naszych działań i wyciągniecie konstruktywnych wniosków.


Z artykułu dowiesz się m.in.

  • jak wygląda aktualnie rynek aplikacji
  • jaki model biznesowy można wybrać projektując aplikację
  • jak zwiększyć widzialność aplikacji w sklepach AppStore, GooglePlay, Windows Market
  • co oznacza ASO i dlaczego powinieneś się bliżej jemu przyjrzeć
  • jakich aplikacji szukają użytkownicy
  • co rzeczywiście działa i wspiera marketing aplikacji

 

 

Rynek aplikacji mobilnych rozwija się bardzo dynamicznie. ABI Research prognozuje wzrost jego wartości do poziomu 46 mld dolarów już w 2016 roku. Boom mobilny trwa i nie da się go zatrzymać, a skracanie się cyklu kształtowania nowych trendów za sprawą mediów interaktywnych również dotyczy samych aplikacji.

 

Teraz każdy chce mieć swój produkty mobilny, nie zastanawiając się nad tym, że sama aplikacja bez pielęgnowania długo nie pożyje. Tak naprawdę większość z nich pozostaje niezauważona i umiera śmiercią naturalną. Raporty Deloitte mówią, że dotyczy to nawet 80% aplikacji. Zaprojektowanie narzędzia, które trafi w potrzeby ludzi, wcale nie jest takie proste. Zakładając, że uda się stworzyć świetną aplikację, to i tak napotykamy wielki mur, przez który ciężko się przebić. O czym mowa?

 

W 2013 roku tylko w samym AppStore było 1,2 mln aplikacji, natomiast w GooglePlay około 850 tys. Nie jest więc zaskoczeniem fakt, że w obu marketach toczy się bitwa o wyższą pozycję w rankingu. Konkurencję zaostrza też polityka biznesowa właścicieli appmarketów. Przykładowo w iTunes zmniejszono liczbę kategorii, co sprawia, że coraz ciężej zająć przyzwoite miejsce zarówno w magazynie sklepu, jak i w samej świadomości użytkownika.

 

Wg raportu Gigacom z 2012 roku niemal 30 proc. deweloperów działa na rynku aplikacji mobilnych ponad 4 lata, natomiast 49 proc. poniżej 2 lat. Rośnie zapotrzebowanie na tego typu usługi, więc wzrasta liczba osób zajmujących się tym zawodowo. Kto projektuje aplikacje? Tak naprawdę mogą być to pojedynczy programiści, małe zespoły oraz w pełni profesjonalne firmy deweloperskie. Pytanie, komu zrobienie aplikacji wychodzi lepiej jest mniej istotne od tego, jaki ma się na nią pomysł i czy w planie jest strategia marketingowa, koń pociągowy naszego produktu.

 

Który model biznesowy najlepszy?
Obecnie producent aplikacji w dużym uproszczeniu wybiera pomiędzy trzema modelami biznesowymi: reklamowym, sprzedaży aplikacji oraz sprzedaży artefaktów/subskrypcji w aplikacjach.

 

W każdym z tych modeli wskaźnikami odgrywającymi decydującą rolę są:

  • miejsce w rankingu appmarketu – szczególnie w pierwszej fazie życia aplikacji liczba instalacji,
  • częstotliwość korzystania z aplikacji przez użytkowników.

Proporcje wagi tych wskaźników są różne, w zależności od wybranego modelu biznesowego. Niezależnie od tego, jaki model się wybierze, skrót ASO powinien być znany każdemu deweloperowi. ASO, czyli App Store Optimalisation.

 Część II

Autor: Grzegorz Chyliński CEO adrino 

Współtwórca i dyrektor zarządzający sieci reklamy mobilnej adrino. Specjalizuje się
w reklamie mobilnej, aplikacjach, bacznie obserwuje trendy w mobile w Polsce i na świecie. Fascynują go nowe technologie, jest prelegentem na licznych konferencjach branżowych. Absolwent studiów MBA na Akademii Leona Koźmińskiego. Z rynkiem mediów związany od 1999 roku.

Zaczynał w grupie CR Media od współtworzenia projektu monitoringu wydatków reklamowych w radiu oraz był odpowiedzialny za współpracę w ramach konsorcjum monitoringu polskiej reklamy. Od 2005 roku zarządzał spółką technologiczną Sabela Media Polska/Internet Group zajmującą się techniczną obsługą kampanii reklamowych w internecie oraz dystrybucją rozwiązań adserverowych. Od 2008 roku w GG Network odpowiedzialny za relaunch radia internetowego i funkcjonowanie obecnie największego radia w polskim internecie – OPEN.FM. Od roku 2010 do września 2012 zarządzał projektem agencji marketingu mobilnego.

 

adrino – sieć reklamy mobilnej, którą buduje zespół kilkunastu specjalistów z branży IT oraz reklamy. Dostawca mobilnych rozwiązań marketingowych i technologii służącej do realizacji, pomiaru i optymalizacji kampanii reklamowych na urządzeniach przenośnych.

 

 

Zostaw odpowiedź