fbpx

Marketing aplikacji mobilnych czyli (ASO App Store Optimalisation) cz 2

Odniesienie sukcesu na niezwykle konkurencyjnym rynku aplikacji mobilnych nie jest kwestią przypadku. Niezależnie od tego czy tworzymy prostą, darmową grę czy zaawansowane, techniczne narzędzie, możemy podjąć kroki, które radykalnie zwiększą nasze szanse na powodzenie.

Kluczowymi elementami są tutaj odpowiednia analiza zachowań potencjalnych użytkowników, dbałość o atrakcyjny wygląd i optymalizację aplikacji oraz czas poświęcony na zbadanie efektów naszych działań i wyciągniecie konstruktywnych wniosków.

 

Z artykułu dowiesz się m.in.

  • jak wygląda aktualnie rynek aplikacji
  • jaki model biznesowy można wybrać projektując aplikację
  • jak zwiększyć widzialność aplikacji w sklepach AppStore, GooglePlay, Windows Market
  • co oznacza ASO i dlaczego powinieneś się bliżej jemu przyjrzeć
  • jakich aplikacji szukają użytkownicy
  • co rzeczywiście działa i wspiera marketing aplikacji

Cześć I 

 

Optymalizuj, czyli co?
W Polsce ASO jest jeszcze mało popularnym pojęciem, choć coraz bardziej docenianym. W skrócie to zestaw działań, które pozwalają na optymalizację aplikacji w wyszukiwarkach w appmarketach. Mają za zadanie zwiększyć zasięg, widzialność i przede wszystkim liczbę pobrań aplikacji. Ale zacznijmy od początku.

 

Cykl życia aplikacji dzielimy na kilka etapów: produkcja, przedstartowy, start, zarządzania aplikacją. Doświadczeni deweloperzy dążą do zajęcia jak najwyższej pozycji rankingowej w appmarkecie zapewniającej wysoką ekspozycję aplikacji. Tym samym zwiększają prawdopodobieństwo osiągnięcia dostatecznej liczby instalacji pozwalającej na utrzymanie satysfakcjonującego miejsca w rankingu.

 

Zwykle planowanie strategii odbywa się na dwóch poziomach: pozycjonowania aplikacji oraz reklamowym. Jeśli skupić się na kosztach, to atrakcyjniejszą opcją jest ASO, które generuje tzw. wartościowy ruch organiczny, w przeciwieństwie do płatnego w przypadku reklamy. Jak wykazują badania, wyróżniającą cechą użytkowników pozyskanych w ten sposób jest wysoka lojalność. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zapomnieć o promocji reklamowej. Liczba instalacji na etapie startowym zdecydowanie wspiera ulokowanie aplikacji na wysokiej pozycji rankingowej.

 

Jednak wielu początkujących deweloperów poprzestaje w pracy nad aplikacją na dodaniu jej do appmarketu. W ten sposób nawet najbardziej wartościowe pomysły nie zostaną odnalezione przez użytkowników. Wg badań zaledwie 20% aplikacji jest rankingowana w App Store. Z prostych obliczeń wynika, że aby dostać się na listę TOP5 aplikacja musi zostać pobrana w granicach 20 tys.– 30 tys. razy. Przy czym koszt CPI (cost per install) zawiera się w granicach od 0,8 euro do 1,29 euro.

 

Pytanie brzmi: czy taki koszt może wziąć na siebie zwykły deweloper? Raczej nie. ASO jest efektywnym i tanim sposobem pozyskiwania instalacji. Wartość każdego z użytkowników można określić współczynnikiem konwersji, czyli średnią liczbą kolejnych użytkowników, których zaprosi do pobrania aplikacji.

 

Forrester podaje, że 63 proc. użytkowników aplikacji mobilnych pobiera aplikacje przeszukując zasoby ulubionych lub zintegrowanych z posiadanym telefonem appmarketem. Powodem tego jest zaufanie do źródła aplikacji, zintegrowane płatności oraz jakość aplikacji. W przypadku AppStore najczęstszym sposobem wyszukiwania jest wpisywanie słów kluczowych w okienko wyszukiwarki lub przeglądanie listy Top25 oraz New app. W pierwszym przypadku najistotniejsze jest dobranie odpowiednich słów kluczowych. Odpowiednich nie oznacza, że dokładnie opisują aplikację.

 

Lepszą efektywność uzyskamy używając pojęć niszowych, bardziej związanych z potrzebami użytkowników niż z samą aplikacją. Unikać należy popularnych słów kluczowych wykorzystanych do opisania aplikacji z tej samej kategorii, ponieważ ciężko się wyróżnić na tle podobnych. Zasadą, którą należy się kierować, to prosta zależność: lepiej mieć 100 instalacji z 1000 wyszukiwań, niż 1000 pobrań z 100 000 zapytań.

 

Kolejnym elementem ASO jest zadbanie o jakość strony profilowej aplikacji. Wynika to ze sposobu, w jaki użytkownik podejmuje decyzję zakupową, kiedy trafi na stronę aplikacji. Kluczowe czynniki to:

  • opis aplikacji 25%
  • oceny i opinie innych użytkowników 24%
  • zdjęcia z aplikacji 23%
  • gwiazdki oraz liczba ocen 13%
  • ikona 13%

 

Są to elementy, o które bezwzględnie trzeba zadbać, ponieważ decydują o widoczności w sklepie. Jako wsparcie dla ASO można rozważyć działania w obszarze PR.

 

Rusz głową i korzystaj z wielu narzędzi

Jeśli dbamy o odpowiednią optymalizację działań w markecie, warto dołączyć kilka efektywnych sposobów generujących organiczne pobrania. Przykładowo:

  • Wzmianki prasowe w mediach branżowych lub związanych tematycznie z kategorią aplikacji.
  • Działania w mediach społecznościowych, pośród grupy swoich znajomych
  • Przygotowanie wideo demonstracyjnego i umieszczenie go np. na Youtube
  • Kampanie display
  • Przygotowanie strony prezentacyjnej

 

Wyniki naszych działań możemy badać za pomocą narzędzi dostarczanych nam razem z kontem w appmarkecie. Jednakże można korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi dostępnych na rynku, które wykonują pomiary min.: typów instalacji, sposobu korzystania z aplikacji, wygenerowanych przychodów.

 

Optymalizacja obecności aplikacji w apmarkecie jest jednym z podstawowych sposobów generowania zainteresowania naszą aplikacją. Efektywną kosztowo i skuteczną. Optymalizacja profilu aplikacji w ramach planowania ASO pozwoli zaintrygować użytkownika i wyzwolić w nim chęć pobrania aplikacji.

 

Użytkownik klikający w baner naszej kampanii reklamowej także zostanie przekierowany do tej samej strony profilowej. Zatem obie drogi promocji aplikacji są względem siebie komplementarne. Podsumowując: marketing aplikacji rozpoczyna się i kończy na ASO

 

Autor: Grzegorz Chyliński CEO adrino 

Współtwórca i dyrektor zarządzający sieci reklamy mobilnej adrino. Specjalizuje się
w reklamie mobilnej, aplikacjach, bacznie obserwuje trendy w mobile w Polsce i na świecie. Fascynują go nowe technologie, jest prelegentem na licznych konferencjach branżowych. Absolwent studiów MBA na Akademii Leona Koźmińskiego. Z rynkiem mediów związany od 1999 roku.

Zaczynał w grupie CR Media od współtworzenia projektu monitoringu wydatków reklamowych w radiu oraz był odpowiedzialny za współpracę w ramach konsorcjum monitoringu polskiej reklamy. Od 2005 roku zarządzał spółką technologiczną Sabela Media Polska/Internet Group zajmującą się techniczną obsługą kampanii reklamowych w internecie oraz dystrybucją rozwiązań adserverowych. Od 2008 roku w GG Network odpowiedzialny za relaunch radia internetowego i funkcjonowanie obecnie największego radia w polskim internecie – OPEN.FM. Od roku 2010 do września 2012 zarządzał projektem agencji marketingu mobilnego.

 

adrino – sieć reklamy mobilnej, którą buduje zespół kilkunastu specjalistów z branży IT oraz reklamy. Dostawca mobilnych rozwiązań marketingowych i technologii służącej do realizacji, pomiaru i optymalizacji kampanii reklamowych na urządzeniach przenośnych.

Zostaw odpowiedź