fbpx

Mobilność kluczem do sukcesu na rynku pracy

W interesującej informacji prasowej Adecco postanowiło podzielić się z wszystkimi osobami pracującymi na etatach faktami oraz przemyśleniami o tym, jaką rolę dziś pełni mobilność na rynku pracy.

Mobilnym można być na wiele sposobów – każdy z nich może prowadzić do sukcesu zawodowego i finansowego.

 

Jak słusznie zauważają analitycy Adecco warunek aby ów sukces odnieść jest jeden:

„Osoby, którym zależy na dostosowaniu się do rynku pracy i zmianie zawodu przede wszystkim powinny się zastanowić nad tym co lubią robić i co daje im największą satysfakcję”.

 

Wśród najważniejszych mobilności na rynku pracy warto wymienić:

geograficzną – polega na zmianie miejsca zamieszkania, przeniesieniu się za lepszym wynagrodzeniem, wyższym stanowiskiem czy też w celu utrzymania statusu zawodowego,

międzybranżową – najczęściej jest efektem wymuszenia z powodu zwolnienia, chociaż zdarzają się sytuację, gdzie zmiana zawodu pojawia się z powodu wypalenia zawodowego,

wewnątrz branżową – to klasyczny przykład przejścia do konkurencji

wewnątrz przedsiębiorstwa – to najzdrowszy przykład robienia kariery „wraz z firmą”, która rozwijając się docenia potencjał swoich pracowników i nagradza go kolejnymi awansami.

 

Według badań CBOS „Mobilność i elastyczność zawodowa Polaków” z 2013 roku co szósty pracujący Polak myślał o zmianie zatrudnienia. Ale nie jest to pełny obraz mobilności zawodowej w naszym kraju, ponieważ pociągnięci za język Polacy przyznają się, że chętnie zmieniliby pracę, gdyby zapłacono im lepiej – tutaj na tak było już 51%.

 

Jak wyglądają szanse na mobilność zawodową wśród różnych zawodów?

„Osobami, które często się przebranżawiają, a sam proces dostosowania do rynku pracy jest dla nich łatwiejszy są pracownicy produkcyjni. Duża liczba takich pracowników jest absolwentami szkół zawodowych lecz mimo wyuczonego zawodu mogą oni z dużym powodzeniem pracować także na innych produkcyjnych stanowiskach. Często swoje obowiązki zmieniają również pracownicy działów sprzedaży, którzy mimo dalszej pracy w branży mogą z dobrym rezultatem zmienić sektor w jakim się specjalizują co pozwala im na zmierzenie się z nowymi wyzwaniami oraz zapobiega wypaleniu zawodowemu. Warto wspomnieć również o pracownikach call center, którymi często są studenci dopiero debiutujący na rynku pracy, którzy rzadko łączą się z tą pracą na stałe i przebranżawiają się po jej zakończeniu. Nie wszystkie zawody mogą sobie jednak pozwolić na tak łatwą zmianę branży. Trudności przy całkowitej zmianie zawodu napotkają na pewno osoby pracujące w zawodach technicznych czy w branży IT – takie zmiany zdarzają się na rynku pracy dosyć rzadko” – zwraca uwagę Magdalena Furs, National Recruitment Manager w Adecco Poland.

 

W jaki sposób spróbować swoich sił?

„Powinniśmy przemyśleć jakie mamy kompetencje, a jakich umiejętności nam brakuje, dzięki czemu będziemy mogli podjąć decyzję o dokształceniu i podniesieniu swoich kwalifikacji, następnie warto zdobyć wiedzę o interesującym nas sektorze rynku, w którym docelowo chcemy pracować” – dodaje Furs.

Zostaw odpowiedź