fbpx

Na co należy zwracać uwagę, realizując firmowy 
serwis internetowy?

Nie od dziś wiadomo, że warto mieć stronę internetową i że przez jej brak można stracić potencjalnych klientów. Jest to szczególnie ważne teraz (i będzie jeszcze ważniejsze w przyszłości), gdyż to internet jest często pierwszym miejscem, do którego sięgamy w poszukiwaniu różnorakich informacji. Nawet tak błahych, jak godziny otwarcia osiedlowych delikatesów.

Coraz częściej przyjmuje się, że gdy czegoś nie ma w sieci – to coś nie istnieje. Co więcej, przesuwa się górna i dolna granica wieku osób korzystających z internetu, a co za tym idzie – tematy do niedawna niemające w sieci wielu odbiorców zaczynają ich mieć na dużą skalę.


 
Strona internetowa, choćby w formie prostej wizytówki, zaczyna być jednym z podstawowych źródeł pozyskiwania klientów. Nie jest to już ciekawostka, rarytas czy przedmiot szpanu. Jest niczym numer telefonu, jest czymś powszechnym i staje się niezbędna. Świadomość tego jest duża. Niestety często nie idzie to w parze ze zrozumieniem celu posiadania strony i tego, jaka ona powinna być. Nadal dominuje, szczególnie wśród małych działalności, pogląd posiadania strony dla samego faktu jej posiadania. A potem przychodzi zdziwienie, gdy „strona nie działa”. Nie bierze się pod uwagę wielu istotnych aspektów tego, jaka ta strona powinna być, aby spełniała swoje zadania (cele). Baa! Często nawet to zadanie nie jest określone.
Dzisiaj przeczytasz właśnie o tym, na co należy zwracać uwagę, gdy zabierasz się do realizacji strony firmowej. Są to wręcz fundamentalne zasady, adekwatne zarówno do wizytówek, jak i dużych serwisów firmowych. Dzięki nim twoja strona będzie mogła z powodzeniem spełniać zakładane cele, które tobie mogą przynieść pośrednie i bezpośrednie korzyści, jak np. zwiększona sprzedaż czy rozpoznawalność twojej marki.
 

Na dobry początek – grupa docelowa i cele

 
To jest podstawa działań biznesowych. Od tego w dużej mierze zależy sukces działalności i obowiązkowo trzeba wziąć to pod uwagę, budując swoją stronę WWW. Musisz dokładnie wiedzieć, kim jest twoja grupa docelowa, czy i jak dobrze porusza się w internecie, czego szuka i jak się w tym środowisku zachowuje. Dla przykładu, osoby starsze mogą nie umieć (jeszcze) kupować w sieci i tego nie robią lub proszą o pomoc dzieci/wnuki. Zatem trzeba o tym pomyśleć i odpowiednio to uwzględnić na stronie – w takim przypadku sklep może być dla ciebie zbędnym kosztem, a wystarczy tylko wyeksponowany numer telefonu i adres sklepu stacjonarnego, aby pozyskać klienta.
To samo dotyczy celów, jakie ma spełniać strona. Dokładnie określ cele i skonfrontuj je z możliwościami twojej grupy docelowej. Może okazać się, że ze względu na rodzaj klientów założone cele nie są dobre. Gdy te dwa elementy będą już ustalone, przyjdzie czas na działania typowo związane z budową strony. 

Niezbędne technikalia

 
Nie obejdzie się bez domeny. Ma ona znaczenie dla pozycjonowania i zapamiętania twojej strony czy marki. Zadbaj o to, aby była łatwa do zapamiętania i dyktowania. Dzięki temu twoi potencjalni klienci będą popełniać mniej błędów, wpisując adres. Tak, są to banały w kółko i wszędzie powtarzane, a mimo to w sieci stale pojawiają się dziwne adresy stron… Kupując domenę, uważaj na „superpromocje”. Często mogą kryć się za nimi koszty, jak np. bardzo wysoka cena przedłużenia rejestracji domeny na kolejny rok. 
Hosting/serwer. Jest to rzecz do zakupu pod koniec prac nad stroną lub gdy znane są dokładna specyfika strony i jej wymagania co do parametrów serwera. Serwer czy hosting musi pomieścić wszystkie pliki i mieć zapas na przyszłość, obsługiwać odpowiednie technologie programowania stron, a także utrzymać zakładany poziom ruchu na stronie wraz z ilością pobieranych danych. Strona po prostu zawsze musi sprawnie działać, aby nie stracić potencjalnego klienta. 
Identyfikacja wizualna twojej marki. Składają się na nią kolory, w jakich utrzymane będą strona, logo i stylistyka strony (czcionki, grafiki, kształty). Chętniej sięgamy po produkty ładne, eleganckie i dopracowane niż te przeciętne. Ważne zatem jest, aby stylistyka była spójna z tym, co twoja marka reprezentuje poza internetem. Dzięki temu łatwiej będzie ją zapamiętać i kojarzyć. Ważne są tu logo i slogan. Te elementy mają pozostać w głowach osób odwiedzających twoją stronę, to z nimi będziesz kojarzony. Dodatkowym zadaniem sloganu jest zwięzłe i jasne przedstawienie tego, co na stronie się znajduje lub czym się zajmujesz, a strona o tym mówi. 
Skuteczność strony i realizacja założonych celów. Wiesz już, że grupa docelowa i ustalenie celów są bardzo ważne. Tylko mając obrany cel i znając warunki działania, ma się szansę do niego dojść. W internecie pomoże ci w tym kilka zasad, o których należy wiedzieć, zanim zlecisz web developerowi zrobienie strony. To ty decydujesz, czy zaakceptujesz proponowane rozwiązania i projekt, a zatem czy zgodzisz się na taki, a nie inny sposób realizowania (lub nie) twoich celów.
Pierwsza rzecz to tzw. wezwanie do akcji, czyli dokładne „powiedzenie” internaucie, co ma zrobić. Bardzo często jest to robione źle lub wcale nie ma tego elementu. A to błąd. Nie pozwól, aby twój potencjalny klient domyślał się, szukał po całym serwisie i główkował, gdzie kliknąć lub co napisać, aby kupić, zarejestrować się w serwisie czy choćby do ciebie zadzwonić. Wyraźnie i jasno to napisz – do zakupów daj ładny i widoczny przycisk „Dodaj do koszyka” lub „Kup teraz”, dla rejestracji daj wyraźny link lub przycisk „Zarejestruj się” itp. Dawaj konkrety, nie twórz elaboratów i nie rozpraszaj ilością możliwości, jakie byś wykonał. Dobrze jest stosować zasadę minimum różnych akcji na jednej stronie. 
Jeśli do czegoś zachęcasz, coś promujesz, o czymś piszesz… zawsze podawaj korzyści, jakie się osiągnie, korzystając z danej oferty, i co dane parametry oznaczają. Bazowanie na cechach produktu/usługi to zdecydowanie za mało. Kupowałam niedawno rower przez internet. Były piękne opisy pełne parametrów technicznych i mimo że te wszystkie znaczki i kody nie są dla mnie czarną magią, zastanawiało mnie, po co mi to tak właściwie ma być? Jak to wpłynie na korzystanie z roweru? Czym różni się od innej marki osprzętu w podobnej cenie? Podawaj korzyści, ale pamiętaj, by to były korzyści, które są ważne dla twoich potencjalnych klientów. W przeciwnym razie miniesz się z celem. 
Dodatkowo warto podawać tzw. dowody słuszności. W najprostszej formie są to pozytywne opinie innych klientów o danym produkcie. Mogą to być też opinie ekspertów lub wyniki badań. Wszystko to, co potwierdza, że dana oferta jest rzeczywiście dobra. 
Jedna z głównych bolączek tworzenia stron to ich funkcjonalność. I nie mówię tu o mnóstwie gadżetów na stronie i możliwości działań. Właściwie wręcz przeciwnie. Chodzi o to, aby strona była możliwie przyjazna, łatwa w użytkowaniu, a jak trzeba, to minimalistyczna. Pomoże ci tutaj stosowanie powszechnych intuicyjnych standardów, upowszechnionych rozwiązań. Nie ma sensu kombinować, jeśli coś się już dawno przyjęło i działa dobrze – internauci są do tego przyzwyczajeni i w takiej, a nie innej formie będą się tego spodziewać.

Przykład? Przycisk logowania – prawy górny róg strony. Wyszukiwarka w sklepie – lewy górny margines. Logo – lewy górny róg itd. Ułatwiaj życie twoim potencjalnym klientom, jak tylko możesz, pamiętając jednocześnie, co jest celem strony.

 

Na koniec – jak wybierać dobrego wykonawcę?

 
Cóż trudnego może być w powierzeniu realizacji strony jakiejś zewnętrznej firmie? Wchodzimy do internetu;-) wpisujemy do wyszukiwarki hasło i mamy setki wyników. Niestety na tym prostota się kończy, gdyż z tych setek wyników trzeba wybrać konkretną firmę webdeveloperską. Możliwie dobrą, która zapewni nam efekt, jakiego oczekujemy – profesjonalny, terminowy i w adekwatnej cenie. Jak to zrobić? Już wyjaśniam. 
Przede wszystkim warto wytypować kilka firm, spośród których wybierze się tę, której powierzymy zadanie. Dlaczego kilka? Firmy webdeveloperskie będą różnić się doświadczeniem, rodzajem realizowanych projektów, cenami itp. Warto zatem skontaktować się z kilkoma firmami z prośbą o przedstawienie wstępnego projektu strony (ich pomysłu, jak to widzą) wraz z wyceną, terminarzem prac i ewentualnym pakietem usług dodatkowych. 
Podczas oceny ofert pod uwagę bierz portfolio projektów. Nie zwracaj jednak uwagi wyłącznie na ich ilość czy nazwy firm, dla których te projekty powstały. Kryją się tu pułapki. Pod uwagę należy brać rodzaj prac, jakie były wykonywane. Sprawdź, czy firma ma doświadczenie w tworzeniu takich stron, jakiej ty potrzebujesz, lub projektów o podobnej specyfice i skali (w tym przypadku poradzi sobie z podobnej wielkości projektem bez względu na tematykę). Przy tej okazji warto dowiedzieć się, jak odbywa się realizacja projektu i komunikacja pomiędzy webdeveloperem a tobą. Jest to bardzo ważne, kultura pracy może zapewnić (lub nie) sprawność działania i dobry efekt końcowy. Pewien wgląd otrzymasz już podczas wstępnej komunikacji – zwróć uwagę, jak ona się odbywa. 
Teraz możesz wrócić do nazw firm, które są w portfolio wykonawcy. Ile ich jest, kto to jest, jakie projekty były dla nich wykonywane – czy całe serwisy, a może skończyło się na małym banerze? Czy są jakieś dodatkowe referencje? Tym, na co również warto zwracać uwagę, są pakiety dodatkowe. Zapytaj o gwarancję i opiekę posprzedażową – co obejmuje i jak długo będzie trwać, czy jest dodatkowo płatna. Jest to ważne, dzięki temu po wdrożeniu strony nie zostaniesz bez opieki i w razie kłopotów czy pytań będzie do kogo się zwrócić. 
Zastosowanie powyżej opisanych istotnych wskazówek tworzenia stron może zapewnić ci co najmniej łatwiejsze zrealizowanie swoich celów za pomocą twojej, już profesjonalnej, strony internetowej.

Zostaw odpowiedź