fbpx

Najcenniejsze globalne marki 2014 wg Millward Brown

Wakacje tuż tuż, sezon ogórkowy przed nami, stąd najwyższa pora na wyniki wszelkich rankingów rocznych. Okres rankingowy otworzył z mocnym przytupem Millward Brown, ze swoim BrandZ, czyli zestawieniem najcenniejszych marek.

Zaczynamy od rankingu globalnego, w drugiej części przybliżymy ranking marek z Europy.

 

 

Na szczycie dokonała się istotna zamiana – Google przejął schedę po Apple, które straciło 20% wartości swojej marki, co oznacza, że spadkobiercy Steve’a Jobsa stracili wiele wirtualnych miliardów. Ogółem wycena Apple to nadal szokujące 147.8 miliarda dolarów. Z kolei Google osiągnął prawie 159 miliardów, co oznacza wzrost o 40%, rok do roku!

 

Dwójkę gigantów gonią nie mniejsi tytani nowoczesnych technologii – wyceniony na 107.5 miliarda dolarów IBM, którego wartość zatrzymała się blisko ubiegłorocznego poziomu. Przynajmniej jeśli chodzi o markę, bo z pewnością technologiczne portfolio pozwoliłoby właścicielowi Watsona z łatwością zepchnąć Apple’a z miejsca numer dwa.

 

Czwórka to wracający do pełni sił witalnych Microsoft, który tylko w ciągu roku zyskał 29% wartości. Warto też zauważyć, że właśnie w tym tygodniu Microsoft zaprezentował trzecią odsłonę Surface’a, z 12 calowym ekranem FullHD, który będzie o 30% lżejszy od Macbook Air. Microsoft mówi, że mamy do czynienia z tabletem, który może zastąpić laptop biznesowy. Z pewnością trop jest słuszny, co potwierdzają wyniki sprzedaży Surface 2.

 

Do pierwszej dziesiątki topowych marek zawitał także Amazon, który zamyka zestawienie TOP 10. 64 miliardy dolarów i wzrost o 41% to spektakularne wartości, które odnotowano w Millward Brown na rzecz amerykańskiego giganta e-commerce.

 

Poza nuworyszami ze świata technologii pierwsza dziesiątka to marki z tradycją. Numerem pięć jest McDonalds, potem Coca-Cola, Visa oraz Marlboro. Warto zwrócić uwagę na Visa, która zyskał 41% rok do roku.

 

Na koniec kilka komentarzy. Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający firmy Millward Brown Optimor, skomentował pozycję lidera rankingu następująco:

„W ostatnim roku Google było marką niezwykle innowacyjną – przypomnijmy choćby Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję czy szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do innych produktów, nawet do samochodów. Wszystkie te działania stanowią bardzo mocny sygnał dla konsumentów i mówią im o tym, czym jest Google. Te kroki ze strony Google’a zbiegły się w czasie ze spowolnieniem rozwoju Apple’a”.

 

„Tegoroczny indeks wskazuje koniec recesji oraz silne odbicie wycen a także – po raz pierwszy – realny wzrost w każdej kategorii oraz w całym rankingu Top 100” – stwierdził David Roth, prezes firmy The Store należącej do grupy WPP. „Niezwykły jest sposób, w jaki silne marki stały się liderami ożywienia. Aż 71 marek z rankingu Top 100 w 2014 roku znalazło się w tym rankingu również w 2008 r. Pomimo zawirowań na rynkach finansowych i w sektorze usług cyfrowych, które zdziesiątkowały rynek w ostatnich latach, te właśnie marki niezmiennie utrzymują się w rankingu, dowodząc odporności i trwałości silnych marek”.

Zostaw odpowiedź