fbpx

Native advertising – reklama natywna czyli kontent marketing?

Native advertising to nowe pojęcie w marketingu internetowym, które na szersze wody wypłynęło około pół roku temu. Dosłowne tłumaczenie to po prostu „reklama natywna”. Ciekawie brzmi też tłumaczenie „reklama tubylcza”.

Chociaż spotyka się wiele różniących się między sobą definicji, to reklamę natywną wyróżniają dwie cechy: przydatna dla użytkowników treść oraz brak typowej dla reklamy nachalności co oznacza nie informowanie wprost o nadawcy komunikatu reklamowego oraz jego ofercie. Z tych dwóch cech wynika jeszcze trzecia – wysoki stopień dopasowania reklamy do oczekiwań użytkowników odwiedzających dany serwis www.

I tu docieramy do sedna reklamy natywnej.

Kontent natywny oznacza właściwy danemu środowisku, czy też urodzony w danym środowisku. W tym miejscu tkwi też istota reklamy natywnej, która odróżnia ją od kontent marketingu. Źródłem najlepszej reklamy natywnej jest sam wydawca portalu www, który na pierwszym miejscu stawia potrzeby użytkowników, potem zaś w ramach tworzonych treści szuka miejsca dla reklamodawców. Za przykład reklamy natywnej uchodzą historie sponsorowane Facebooka.

Niektórzy eksperci porównują reklamę natywną do product placement, w ramach którego umieszcza się reklamowane użyteczne przedmioty w ramach treści przekazywanej medialnie. Jednak nadrzędną kwestią jest sama treść filmu, serialu, audycji radiowej, gry czy powieści w ramach której product placement zachodzi.

Innymi słowy, reklama natywna zlewa się z naturalną treścią zamieszczoną w portalu. Tego typu rozwiązanie swoje wady i zalety. Niewątpliwą zaletą jest wysoka oglądalność oraz przyswajalność tego typu reklam. Z drugiej jednak strony, ważną funkcją reklamy jest informowanie o nadawcy w postaci firmy, która wykupiła miejsce reklamowe. Brak takiej informacji rodzi wątpliwości natury etycznej, co do pełnej świadomości odbiorcy przekazu reklamowego.

Poniżej infografika, która obrazowo pokazuje czym reklama natywna jest, a czym nie jest.reklama natywna

1 komentarz

  1. Inga 12-08-2019

Zostaw odpowiedź