fbpx

Obecność sklepów internetowych na Facebooku krok po kroku

Sprzedaż w serwisach społecznościowych to temat dość delikatny. Istnieje wielu zwolenników sprzedaży bezpośredniej i tyle samo przeciwników twierdzących, że na Facebooku nie można prowadzić takich działań. Niemniej jednak największy serwis społecznościowy na świecie daje e-sklepom znacznie więcej narzędzi, które mogą posłużyć do promocji. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym możliwościom.

Zmiana modelu komunikacji użytkowników w Internecie wymaga zmiany podejścia sklepów internetowych do promocji w sieci i wykorzystania nowych narzędzi. Facebook pozwala wspólnie dyskutować o sprawach poważnych i tych niepoważnych, umożliwia wspólną zabawę, prowadzenie ciekawych konkursów itp.


Artykuł “Obecność sklepów internetowych na Facebooku” pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 2, Grudzień 2011. Autor: Przemysław Marciniak


Najważniejszym aspektem przyciągającym przedstawicieli biznesu do korzystania z serwisów społecznościowych są użytkownicy. Sklepy internetowe nie mogą sobie pozwolić na pominięcie komunikacji z tak dużą rzeszą potencjalnych klientów. Facebook, według serwisu Socilabakers.com, liczy sobie obecnie przeszło 770 mln użytkowników (w tym ponad 7 mln Polaków). Trudno o lepszy zasięg dla działań promocyjnych.

Facebookowa strona na początek

Oficjalna strona na Facebooku, zwana często fanpage’em, to podstawowy element obecności firmy i zarazem centrum komunikacji z klientami w serwisie. Zaczynając biznesową przygodę z Facebookiem, warto pamiętać o tym, że ma to być kanał komunikacyjny, a nie marketingowa tuba. Użytkownicy oczekują atrakcyjnych materiałów, ciekawostek i ekskluzywnych informacji, a nie stałego powtarzania oferty sklepu. Nową stronę dodajemy, klikając „Utwórz stronę” w stopce witryny serwisu. W prostych krokach charakteryzujemy fanpage i dodajemy informacje, jak np. adres strony WWW. Popularność naszego fanpage’u wymaga określonych działań. Nieprawdą jest, że promocja w serwisach społecznościowych nic nie kosztuje. Za darmo nie zrealizujemy konkursów czy gier dla grona fanów na Facebooku. Jednak w pierwszej kolejności warto skonfigurować domyślne, bezpłatnie dostępne opcje, jak dyskusje, informacje, notatki, zdjęcia i wideo. W ten sposób możemy odpowiednio podzielić publikowane materiały. Jednak najatrakcyjniejsze są aplikacje dedykowane, które może dostarczyć wyspecjalizowana firma. To właśnie dzięki nim możemy organizować konkursy czy udostępniać gry. W celu minimalizacji kosztów można skorzystać z oferty szablonowych aplikacji, które są popularne na rynku. Bardzo ważne jest, aby podczas prowadzenia komunikacji na Facebooku przestrzegać regulaminu serwisu. W przypadku jego złamania strona firmowa może zostać usunięta, a wtedy wraz z całą treścią utracimy zgromadzoną grupę fanów.

Reklama na Facebooku

Reklamy na Facebooku są formą o wiele mniej natarczywą niż banery w tradycyjnych serwisach internetowych. Ponadto zawsze dają możliwość kontekstowej prezentacji związanej z tematem danej kreacji reklamowej oraz bardzo szerokie kryteria targetowania. Szczególnie ta ostatnia cecha wpływa na to, że trafiamy z przekazem do naszych potencjalnych klientów. Dużym atutem jest proste przygotowanie reklam na Facebooku. Dzięki odpowiedniemu kreatorowi wystarczy wpisać tekst, dodać grafikę i gotowe. Kampanie można rozliczać na dwa sposoby: płacąc za kliknięcia (CPC) albo płacąc za wyświetlenia (CPM). Koszt jednego kliknięcia w reklamę, w zależności od ustawień, to średnio suma między 60 gr a 2 zł, natomiast koszt 1 tys. wyświetleń przy tych samych ustawieniach to kwota często o połowę niższa. Świetną okazją na bezpłatne sprawdzenie możliwości reklamowych Facebooka są kupony, jakie home.pl udostępnia swoim klientom. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik otrzymuje 100 zł do wydania na kampanię reklamową w serwisie.

Integracja strony sklepu z Facebookiem

Integracja sklepowej witryny z serwisem Facebook pozwoli otworzyć stronę internetową na interakcję z użytkownikami. Przygotowanie odpowiednich rozwiązań umożliwia dodanie przycisku „Lubię to” i „Wyślij” na karcie produktu oraz komentarzy z wykorzystaniem konta na Facebooku. Co więcej, do strony sklepu możemy dodać moduł FanBox, który będzie łączył odwiedzających witrynę użytkowników z fanpage’em i zachęcał do przyłączenia się do klienckiej społeczności. Wszystkie te funkcje mogą być elementem integracji zaprojektowanej na poziomie oprogramowania, jaka jest dostępna w kilku platformach sklepowych na rynku.

Funkcjonalny sklep na Facebooku

Niektórzy optymiści twierdzą, że tradycyjne sklepy internetowe zastąpi wkrótce f-commerce i inne nowe modele sprzedaży, jak m-commerce, czyli zakupy przez telefony komórkowe lub inne urządzenia mobilne. Mimo to sklepy internetowe w dobrze znanej postaci nie stracą swojej dominującej roli w najbliższym czasie, ale możliwości, jakie daje f-commerce, są warte, aby rozważyć taką opcję. Obecnie takie rozwiązanie generuje niewiele transakcji, jednak widać, że duzi polscy gracze przekonali się do niego, jak np. Vobis. Warto poszerzyć sprzedaż o dodatkowy kanał, szczególnie jeżeli oprogramowanie sklepu internetowego posiada integrację, która kilkoma kliknięciami umożliwia dodanie odpowiedniej zakładki do fanpage’u sklepu, jak umożliwiają to platformy Click Shop czy Shoper. Dzięki temu w prosty sposób uzyskujemy kolejną platformę sprzedaży, która może zwiększyć obroty sklepu.

Podsumowanie

Konkludując, warto prowadzić otwartą komunikację poprzez serwis Facebook, ale nie należy kierować się jedynie wynikami ilościowymi. Liczba użytkowników, którzy „polubią” nasz sklep, nie jest najważniejsza, ważne jest, aby byli to użytkownicy zaangażowani, powracający na stronę, będący potencjalnymi klientami i jego ambasadorami wśród znajomych. Dopiero wtedy obecność sklepu na Facebooku przyniesie wymierne efekty.

Zostaw odpowiedź