fbpx

eCommerce Polska 2012 – obroty

Jak wygląda e-commerce w Polsce w 2012 roku i jaką część obrotów generuje serwis Allegro.pl? Sprawdziliśmy i znamy odpowiedź.

Wielokrotnie spekulowano nad tym jaki jest kształt ecommerce w Polsce i jaki jest rozkład pomiędzy obrotami sklepów i serwisów aukcyjnych na polskim rynku. Na łamach listopadowego wydania Mensis.pl rozmawiałem z Piotrem Jaroszem, redaktorem naczelnym raportu “eHandel Polska 2012” o kształcie polskiego e-commerce. W raporcie domniemano, że udział Allegro w obrotach polskiego e-handlu jest mocno przeszacowany i nie przekracza 33%. Aby to sprawdzić zestawiliśmy kilka liczb.

I choć nadal nie mogę odpowiedzieć na pytanie dotyczące wielkości całego polskiego e-commerce, znamy liczby potwierdzające wielkość serwisu Allegro.pl.

eCommerce Polska – udział e-sklepów

Zacznijmy jednak od tego jaka jest wielkość całego rynku e-commerce w Polsce, bo to najtrudniejszy do ustalenia element. Powołując się na analizy i badania kilku niezależnych podmiotów, cały polski e-commerce w 2012 roku może wyglądać następująco:

  • 17,9 mld zł PMR „Handel internetowy w Polsce 2012. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2012-2014”
  • 21,9 mld zł yStats.com “Poland B2C E-Commerce Report 2012”
  • 22,9 mld zł Centre for Retail Research na zlecenie Kelkoo
  • 23 mld zł Raport “eHandel Polska 2012”

eCommerce Polska – udział serwisów aukcyjnych

Dzięki uprzejmości Mateusza Maksymiuka właściciela serwisu TradeWatch.pl zrobiliśmy analizę sprzedaży wszystkich 32 kategorii serwisu Allegro w okresie 01.01.2012 do dnia 18.12.2012 włącznie. Obroty Allegro w analizowanym okresie wyniosły blisko 10,7 mld zł.

Rzeczywista sprzedaż serwisu może być około 1% niższa – mówi Maksymiuk. Ewentualne przekłamanie może wynikać z sytuacji, w której nieuczciwy sprzedawca celowo realizuje duży zakup z fikcyjnego konta na aukcji swojego konkurenta. W takiej sytuacji serwis zliczy obrót transakcji ale do zakupu towaru prawdopodobnie nie dojdzie. Poza takim pojedynczym incydentem nie ma mowy o przekłamaniu, bo dane pobierane z serwisu znamy co do grosza – dodaje.

Zestawiając zatem 10,7 mld zł serwisu Allegro z szacowanym na 23 mld zł całym obrotem e-commerce widzimy, że Allegro.pl stanowi 46,5% udziału w rynku. Dodając do tego udział pozostałych serwisów aukcyjnych możemy mówić o 50% podziale rynku.

ecommerce polska

Jak dodaje Piotr Jarosz, oznacza to że polski e-commerce jest zdecydowanie większy niż dotychczas szacowano i może być bliski nawet 30mld.

Na koniec jeszcze kilka smaczków z przeprowadzonej analizy z użyciem narzędzia TradeWatch.pl. W czerwcu i listopadzie bieżącego roku sprzedaż w serwisie Allegro.pl przekroczyła 1 mld zł, a jedynie w lutym 2012 wartość sprzedaży spadła poniżej 800 mln zł i wyniosła dokładnie 778 606 161,92 zł.

Każdego miesiąca w serwisie Allegro.pl realizowanych było minimum 9,5 mln transakcji przy blisko dwukrotnie większej ilości sprzedanych sztuk. Największym pod względem sprzedaży na Allegro był listopad, w którym odnotowano 11 754 021 transakcji i 19 630 637 sprzedanych sztuk towarów, a łączna wartość sprzedaży wyniosła 1 017 144 303,50 zł

Zostaw odpowiedź