fbpx

Opłata reklamowa wchodzi w życie

No i stało się. W ubiegłym tygodniu, po dwóch latach radzenia oraz nieradzenia (sobie) zakończyły się parlamentarne prace nad wprowadzeniem prezydenckiego projektu ustawy zmieniającej prawo w kwestii ochrony krajobrazu.

Wraz z nim samorządy zyskały możliwość wprowadzania opłat za ogłoszenia reklamowe.

 

 

Chodzi tu o ogłoszenia reklamowe zainstalowane w przestrzeni publicznej, czyli znajdującej się w obrysie jakiejś nieruchomości. Przykładowo mogą to być billboardy, tablice naścienne, neony, kasetony, ale także plakaty, balony, przyczepy. Przytomnie niektórzy senatorowie w ostatniej chwili chcieli wyłączyć spod prawa plakaty wyborcze, ale inna część sali oponowała, że nie godzi się wyłączać samego siebie spod obowiązującego prawa. Ale nie o polityce będzie tu mowa.

 

Skoro jest opłata to pytanie jakie pełni funkcje? Naturalnie, najprościej odrzec, że podatkowe, ale to tylko mały wycinek prawdy. Szerszy jest taki, że nałożenie opłat na właściciela nieruchomości sprawi, że reklam będzie mniej, a przede wszystkim, śmieci będzie mniej. Ponieważ w końcu samorządy zyskają narzędzie do porządkowania krajobrazu. Będą to akty prawne, które uregulują zasady i warunki umieszczania reklam oraz opłaty: maksymalnie 2.5zł za każdy dzień postawienia reklamy plus 20 grosz za każdy metr kwadratowy reklamy.

 

W przypadku typowej tablicy reklamowej 12m kw miesięczna opłata może się to przedstawiać w maksymalnym wariancie następująco:

  • 75zł za fakt postawienia reklamy
  • 72zł za powierzchnie 12 metrów kwadratowych (przy standaryzowanej tablicy 5.04 x 2.38 metra)

 

I tutaj docieramy do clue ustawy, czyli kar za nielegalne reklamy tzw dzikie stawianie reklam w miejscach publicznych, które nie są do tego dedykowane. W tym wypadku miesięczna kara za reklamę może sięgać nawet 40-krotności wyżej wymienionych opłat, ale nie więcej niż 5000zł miesięcznie. Karę poniesie właściciel reklamy, zaś w przypadku, gdy nie uda się go zidentyfikować po grzbiecie oberwie właściciel nieruchomości.

 

Czy to wystarczy żeby pozbyć się wściekle atakujących reklam firm providento-podobnych? Trudno ocenić na ile samorządy przyłożą się do tworzenia a co bardziej istotne egzekwowania nowego prawa. Jak wiadomo, autorytet państwa to przede wszystkim jego zdolności egzekucyjne. Jakkolwiek źle to brzmi, to przynosi bardzo pozytywne skutki.

 

 

1 komentarz

  1. sylwestrus 20-04-2015

Zostaw odpowiedź