fbpx

Oszustwa i zagrożenia w programach partnerskich

W internetowych programach afiliacyjnych zwanych również partnerskimi, biorą udział „partnerzy”, firmy B2B lub B2C – czyli dostawcy produktu lub usługi i czasami sieci afiliacyjne. Jak to w życiu bywa kontrahenci są bardziej lub mniej uczciwi.

Wybierając sieć affiliacyjną zwracaj uwagę na listę potencjalnych partnerów i ich jakość. Wiele sieci chwali się liczbą posiadanych partnerów w bazie. Zwróć uwagę na jakość poprzez zasięg partnera, techniczną jakość witryny, funkcje ochrony przed nadużyciami w systemie IT wykorzystywanego przez sieć oraz normy prawne związane z akceptowaniem transakcji, ich wycofywaniem, wypłatą uzyskanego przychodu do firmy. Generalnie przyjrzyj się dokładnie umowie jaką podpisujesz, narzędziom IT i potencjalnym partnerom programu partnerskiego.

Jako dostawca produktu lub usługi zwracaj uwagę na zgłoszenia partnerów do programu partnerskiego. Jeśli dany partner jest zainteresowany wejściem do programu partnerskiego, a nie posiada witryny WWW lub też posiada, ale tematycznie nie jest ona związana z programem partnerskim, możesz zezwolić na wejście do programu afiliacyjnego. Zapytaj partnera jak widzi współpracę i czy ma plan działania. Jeśli okaże się przekonujący, dołącz partnera do programu, jednak uważnie monitorując jego działania. Jeśli wysyłasz zapytanie do partnera i wciągu kilku dni nie otrzymujesz odpowiedzi, to powinna się tobie „zaświecić czerwona lampka” i gdy nadal nie będzie kontaktu z partnerem mimo prób, należy takiego partnera usunąć.

 

Zwracaj uwagę na adresy URL partnerów, aby nie posiadały zastrzeżonych, handlowych nazw, np. WWW-Appleporady-pl na stronie o produktach Apple. Nadgorliwi prawnicy właścicieli nazw mogą zwrócić na to uwagę i odpowiednio zareagować.

 

Jeśli witryna partnera i promocyjne działania partnera wykorzystują cwane techniki reklamy, np. dodatki/pluginy do przeglądarek, warunkowe okna pop-up typu – „nie ściągniesz materiału, albo nie wejdziesz na stronę, jeśli nie klikniesz”, zwróć na to uwagę i odpowiednio zareaguj. Jeśli jedyną formą promocji, którą partner oferuje to email marketing, to najprawdopodobniej będzie to SPAM, ale nie niekoniecznie, jest to problem do zweryfikowania przez ciebie, jako właściciela programu partnerskiego. Jeśli witryna partnera jest „farmą” banerów, na której nie ma nic poza reklamą to akceptowanie do programu partnerskiego takiego partnera będzie błędem.

 

Podszywanie się pod marki przez partnerów też jest możliwe. Dlatego zwróć uwagę na adres URL, tytuł witryny, treść, adres email, z którego partner wysyła emaile patrząc również na domenę serwera SMTP.

 

Partner, który generuje zwykle 50 zł miesięcznie dochodu z programu, nagle zwiększa swój dochód o 2000 zł jest oznaką, że coś może być nie tak. Należy zweryfikować dokonane transakcje w systemie partnerskim, dokonać analizy ruch witryny, np. w Google Analytics lub innym podobnym, zadzwonić i zapytać, co było powodem tak dużego skoku dochodu.

 

Skradzione karty kredytowe również są problemem dla programów partnerskich rozliczanych od sprzedaży. Zanim zatwierdzisz transakcję, poczekaj kilka tygodni na ewentualne monity z banku lub centrum autoryzacyjnego. Programy partnerskie rozliczane od leada również są narażone poprzez wysyłanie fałszywych danych kontaktowych, weryfikuj je ręcznie i wspomóż się automatyką np. integrując system do telefonicznej weryfikacji działającej podobnie do kodów Captcha.

 

Monitoruj transakcje i ruch w programie partnerskim, numery IP, nazwy użytkowników, dane geograficzne itp. Wykorzystuj programy monitorujące słowa kluczowe, działania SEO & SEM, aby wykryć nieuczciwe praktyki i nadużycia, np. podszywanie się pod markę twojej firmy, spamowanie na forach i inne negatywne praktyki marketingu szeptanego.

 

Twoja firma, jako dostawca produktu lub usługi nawiązuje współpracę z partnerami – zwanymi inaczej affiliantami. Zasada jest taka, klient klika na link lub banner uruchamiając jego śledzenie w celu zidentyfikowania partnera i naliczenia jemu wynagrodzenia. Naliczenie wynagrodzenia ma miejsce w momencie dokonanej przez klienta i potwierdzonej pożądanej akcji, np. sprzedaży produktu. Nieuczciwi partnerzy mogą wykorzystywać technikę zwaną „cookie-stuffing”, czyli zapisywanie plików cookie na komputerze potencjalnego klienta w celu naliczenia wynagrodzenia partnerowi, w przypadku, kiedy klient nie jest tego świadomy. Wykorzystuje się do tego celu techniki takie jak: pop-up, ramki, tagi HTML zwane IMG, skrypty Java, style CSS i Flash. Jeśli twój system partnerski nie ma wbudowanej ochrony przed tym nadużyciem, zwróć uwagę na rozbieżności w statystykach, podejrzane linki referencyjne.

 

Co nie jest zabronione, to jest dozwolone. Uruchamiając swój program partnerski zadbaj o normy prawne regulujące działania w programie.

 

 


Autorem artykułu jest Jarosław Tylutki, który zarządza marketingowymi projektami joint venture, wykorzystując programy partnerskie zarządzane przez Efektywniej.net. Wcześniej doświadczenie w branży interaktywnej zdobywał, wdrażając systemy i strategie e-commerce dla znanych sieci hotelowych na rynkach zagranicznych.


1 komentarz

  1. Mariusz 15-02-2016

Zostaw odpowiedź