fbpx

Pierwsze kroki w stronę mobile commerce, część I

Wschodu słońca nigdy nie zobaczy ten, kto stale porusza się na zachód… Niezależnie od tego, jak wysoki jest poziom motywacji, posiadany przez przedsiębiorcę, aby odnieść sukces, niezbędne są dwa, niezwykle istotne elementy: odpowiednia strategia oraz umiejętności skutecznego działania, w celu jej realizacji.

Ponieważ droga wiodąca od pomysłu do jego realizacji często potrafi być długa i wyboista, celem niniejszego artykułu jest dostarczenie informacji pozwalających na to, aby rozpocząć m-biznesową przygodę, od ruchu we właściwym kierunku.


Pierwsza część artykułu „Pierwsze kroki w stronę m-biznesu” Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 2, Grudzień 2011. Autor: Kamil Czopek


Od czego zacząć?
Nawiązując do mądrości Lao-tzu – nawet najdłuższa podróż rozpoczyna się od jednego, małego kroku. Na horyzoncie widać trzy kamienie milowe, które (w wielkim uproszczeniu) stanowią formułę zarabiania pieniędzy w m-biznesie. Oto one:

  1. Wybór modelu biznesu
  2. Wybór narzędzi (technologii, serwisów, oprogramowania)
  3. Implementacja konkretnych rozwiązań

Implementacja oznacza wykorzystanie narzędzi w celu realizacji strategii oraz taktyk wynikających z przyjętego modelu biznesu.

Model biznesowy

Model biznesowy to przyjęta przez firmę metoda powiększania i wykorzystywania zasobów w celu przedstawienia klientom oferty produktów i usług, której wartość przewyższa ofertę konkurencji i która jednocześnie zapewnia firmie dochodowość.
Allan Afuah, Christopher Tucci
Biznes internetowy – strategie i modele

 

W dwóch żołnierskich słowach – jest to odpowiedź na pytanie „Jak zarabiać?”. Oto jak prezentują się trzy najbardziej intuicyjne podejścia do wyboru modelu m-biznesu:

 

  1. Wprowadzić elementy mobilne do istniejącej już firmy. Wykorzystać technologie mobilne jako nowy kanał dotarcia do klientów oraz element potencjalnej przewagi konkurencyjnej, a także wykorzystać posiadane już zasoby (bazę klientów, produkty, infrastrukturę) jako koło zamachowe do realizacji kampanii mobilnych.
  2. Rozpocząć nowy biznes oparty na docieraniu do klientów, głównie przy użyciu technologii mobilnych, lub biznes oferujący produkty konsumowane na urządzeniach mobilnych, przy wykorzystaniu różnorodnych kanałów.
  3. Pomagać innym podmiotom poprzez świadczenie usług doradczych i konsultingowych.

Narzędzia

Najważniejszymi narzędziami w arsenale m-biznesmena są:

  1. Reklama mobilna + marketing afiliacyjny
  2. SMS/MMS
  3. M-commerce
  4. Mobilna treść
  5. Aplikacje

Mobilna reklama
Ciężko znaleźć segment gospodarki, który rozwija się w tempie 81% rocznie. Takie tempo wzrostu miała w ubiegłym roku reklama mobilna i wszystko wskazuje na to, że dopiero się rozpędza. Reklama mobilna w nowym wydaniu jest to reklama kontekstowa. Mechanizm działania przypomina Google AdWords, ale realizowana jest przez inne, dedykowane do tego celu, platformy. Największą z tych platform (AdMob) Google kupiło dwa lata temu za kwotę 750 mln dolarów i obecnie Google rekomenduje dystrybucję reklamy mobilnej tylko na AdMobie.
Nośnikiem kontekstowej reklamy mobilnej są mobilne strony internetowe oraz aplikacje mobilne. Możliwa jest dystrybucja reklamy w specyficznych sieciach reklamowych lub na stronach luźno powiązanych z platformami dystrybującymi reklamę.

Głównym celem prowadzonych w ten sposób kampanii powinno być pozyskanie leadu (budowanie własnej listy adresowej – adresy e-mail, numery telefonu i/lub inne dane adresowe). Użytkownik, który reaguje na reklamę mobilną, poprzez naciśnięcie baneru, może zainicjować połączenie telefoniczne, wysłać SMS albo może zostać przekierowany do (wybranej przez twórcę kampanii) mobilnej strony internetowej.
Możliwe jest skrócenie czasu docierania do potencjalnego klienta. Skłonienie użytkownika do tego, aby wykonał prostą akcję na swoim telefonie, nigdy nie będzie prostsze, niż w momencie kiedy użytkownik trzyma rzeczony telefon w dłoni oraz kiedy znajduje się jednocześnie w określonym stanie emocjonalnym, związanym z naszą oferą.
Wielką zaletą kampanii opartych na kontekstowej reklamie mobilnej jest niski koszt (obecnie ciągle jest on o rząd wielkości mniejszy niż w przypadku AdWords). Drugą istotną zaletą jest możliwość precyzyjnego targetowania (wyboru grupy docelowej) oraz szybkość emisji reklam.
Dużą wadę mobilnych kampanii reklamowych stanowi między innymi fakt, że procent użytkowników mobilnego internetu w wielu krajach (także w Polsce) nie osiągnął jeszcze tak ogromnej skali, aby traktować reklamę mobilną jako znaczące źródło ruchu w wielu wąskich niszach. Inaczej przedstawia się sytuacja instytucji, których grono potencjalnych klientów jest naprawdę szerokie. Oto przykład kampanii reklamowej prowadzonej niemal
rok temu przez znanego operatora telefonii komórkowej:

Użytkownik, który zareagował na reklamę (wyświetlaną na górze strony), zostawał przekierowany do strony z proponowanymi telefonami, a następnie do strony, na której był proszony o pozostawianie swojego numeru telefonu. Następnie pracownik call center kontaktował się z potencjalnym klientem i prowadził rozmowę w kierunku zamknięcia sprzedaży.

Drugim, obok budowania własnej listy adresowej, schematem zarabiania dzięki reklamie mobilnej jest uczestnictwo w programach partnerskich proponowanych
przez różnorodne sieci CPA. Zarabianie w ten sposób wymaga pewnej wiedzy i umiejętności, ale nie wymaga ani posiadania własnych produktów, ani własnej bazy
adresowej.

Warto pamiętać, że reklama mobilna jest jeszcze daleko od poziomu swojej dojrzałości. Z jednej strony, ten fakt może być postrzegany jako zaleta (można włączyć
się do gry, zanim zrobi to konkurencja). Z drugiej strony, nie ma tutaj jeszcze na tyle przetartych szlaków oraz sprawdzonych schematów, aby móc zawsze uczyć się na błędach i sukcesach innych.


Czytaj drugą część artykułu „o m-commerce – tutaj. Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 2, Grudzień 2011. Autor: Kamil Czopek


Zostaw odpowiedź