fbpx

Planujesz ekspansję na nowe rynki? Sprawdź, jaki obrać kierunek

Prowadzisz sklep internetowy i myślisz o rozszerzeniu swojej działalności na rynki zagraniczne? Wypracowanie międzynarodowej strategii nie jest łatwe. Pośpieszne i nieprzemyślane działania nie przyniosą efektów. Sprawdź, co koniecznie powinieneś wiedzieć planując ekspansję swojego biznesu.

Ekspansja na nowe rynki to jeden ze sposobów na rozszerzenie działalności gospodarczej. Ci jednak, którzy myślą, że w dzisiejszych czasach to proste przedsięwzięcie, wymagające jedynie przetłumaczenia strony internetowej, dostosowania kosztów dostawy czy wdrożenia nowej kampanii w Google AdWords, są w błędzie.

Działania adaptacyjne

Decydując się na ten krok musimy mieć świadomość, że nawet w obrębie Unii Europejskiej, w której wiele przepisów jest ujednoliconych, występuje dużo barier, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Bez uzgodnień prawnych oraz dostosowania ogólnych warunków handlowych nasze przedsięwzięcie skazane jest na niepowodzenie. Niezwykle ważna jest także dostosowana do warunków krajowych strategia marketingowa.

W tym celu musimy zebrać jak najwięcej informacji o kraju docelowym, poznać dokładnie specyfikę i znaczenie e-handlu w poszczególnych krajach, a w szczególności profil klienta i jego oczekiwania. Bez przemyślanej strategii internacjonalizacji nasze działania spełzną na niczym i zostaniemy z łatwością pokonani przez konkurencję.

Czechy czy Niemcy, czyli jaki obrać kierunek?

Podczas pracy nad skuteczną strategią internacjonalizacji musimy szczególnie przyjrzeć się znaczeniu e-handlu w poszczególnych państw. Co ciekawe, wyniki badania Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej pokazują, że wśród państw UE e-handel ma największy udział w sektorze handlowym w… Czechach. Sklepy internetowe zapewniają tam już niemal 24 proc. przychodów ogółem. Na podium znalazł się także – Luksemburg oraz Irlandia. A tuż za nimi Szwecja i Wielka Brytania. Niemcy, nasz największy partner handlowy zajmują dopiero dziewiąte miejsce w zestawieniu!

Badania pokazały także, że najwięcej transakcji przez internet dokonują w Europie Norwegowie, a w Unii Europejskiej Szwedzi oraz Brytyjczycy (ponad 70 proc. badanych przyznało, że dokonało co najmniej jednego zakupu online w życiu). Za to, wśród Hiszpanów wynik ten był znacznie niższy i wyniósł jedynie 31 proc.

Jaki z tego wniosek? Planując rozszerzenie swojej działalności na nowe rynki europejskie powinniśmy w pierwszej kolejności skoncentrować się raczej na Skandynawii lub Wielkiej Brytanii.

Im się udało

Przemyślana strategia da z pewnością znacznie większe korzyści niż pochopne, niekompletne działania. Jednym z przykładów udanej ekspansji na okoliczne rynki jest Allegro. Obecnie serwis poza Polską obecny jest także w Czechach (Aukro.cz), Rosji (Molotok.ru), Bułgarii (Aukro.bg) czy Kazachstanie (Allegro.kz). Za granicą dobrze radzi sobie także Oponeo – serwis zajmujący się sprzedażą opon. Sklep odniósł sukces w Polsce i z powodzeniem podbija inne kraje m.in. Niemcy, Francję oraz Włochy.

Zostaw odpowiedź