Podpis elektroniczny czy ePUAP? Jak komunikować się z urzędami?

Chociaż cyfryzacja polskich urzędów trwa już dobre 15 lat i dopiero 43% z nich wprowadziło możliwość załatwiania spraw przez Internet to powoli stajemy się świadkami przełomu w możliwościach komunikacyjnych przedsiębiorców z urzędnikami.

O szczegółach opowiedzą przedstawiciele Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.

 

 

Wystarczy zaopatrzyć się w bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub potwierdzić tożsamość z wykorzystaniem profilu zaufanego na platformie ePUAP. Dla firm i osób indywidualnych, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast, to szansa na oszczędność czasu i uniknięcie kosztów związanych z dotarciem do – często znacznie oddalonego – urzędu.

 

Do wyboru mamy bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profil zaufany, zakładany na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP):

 

– Podstawową różnicą pomiędzy bezpiecznym e-podpisem z certyfikatem kwalifikowanym
a zaufanym profilem, jest moc prawna. Bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym, jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu. Profil zaufany jest natomiast poświadczeniem, działającym jedynie  w zakresie spraw załatwianych przez ePUAP. Dzięki mocy prawnej, określonej w ustawie  o podpisie elektronicznym, bezpieczny e-podpis ma bardzo szerokie zastosowanie również poza obszarem e-administracji – wyjaśnia Elżbieta Włodarczyk.

 

Już teraz podpis elektroniczny można stosować między innymi w:

  • relacjach z ZUS
  • relacjach z Urzędem Skarbowym
  • wystawianiu e-faktur
  • składaniu wniosków do KRS
  • rejestracji baz danych w GIODO
  • uczestnictwa w przetargach
  • uczestnictwa w aukcjach elektronicznych

 

Zastosowanie profilu zaufanego natomiast sprowadza się wyłącznie do elektronicznych kontaktów z administracją publiczną. W ograniczonym zakresie, z drugiej jednak strony jest bezpłatny, zaś w przypadku wykradzenia tożsamości straty z tytułu dostępu do ePUAP będą zdecydowanie mniejsze, wręcz niezauważalne, czego nie można powiedzieć o e-podpisie, którego utrata daje możliwość dysponowania pełnym zakresem praw osoby okradzionej.

 

Jak działa e-podpis?

Podpis elektroniczny otrzymuje się w zestawie z urządzeniami obsługującymi podpis oraz imienny certyfikat. Dane niezbędne do używania bezpiecznego e-podpisu zapisane są na karcie, którą otrzymuje właściciel certyfikatu. Dostęp do karty chroniony jest kodem PIN. Kilkukrotne podanie błędnego kodu PIN trwale blokuje kartę, uniemożliwiając wykonanie jakiejkolwiek operacji.

 

 

3 komentarze

  1. Malina 16-07-2014
  2. mel 24-07-2014
  3. Lidia 29-07-2014

Zostaw odpowiedź

Strona korzysta z plików Cookies w celach statystycznych, reklamowych i do personalizowania stron. Możesz zmienić lub określić warunki przechowywania/dostępu do Cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close