Podpis elektroniczny czy ePUAP? Jak komunikować się z urzędami?

Chociaż cyfryzacja polskich urzędów trwa już dobre 15 lat i dopiero 43% z nich wprowadziło możliwość załatwiania spraw przez Internet to powoli stajemy się świadkami przełomu w możliwościach komunikacyjnych przedsiębiorców z urzędnikami.

O szczegółach opowiedzą przedstawiciele Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.

 

 

Wystarczy zaopatrzyć się w bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub potwierdzić tożsamość z wykorzystaniem profilu zaufanego na platformie ePUAP. Dla firm i osób indywidualnych, zwłaszcza z terenów wiejskich i małych miast, to szansa na oszczędność czasu i uniknięcie kosztów związanych z dotarciem do – często znacznie oddalonego – urzędu.

 

Do wyboru mamy bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profil zaufany, zakładany na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP):

 

– Podstawową różnicą pomiędzy bezpiecznym e-podpisem z certyfikatem kwalifikowanym
a zaufanym profilem, jest moc prawna. Bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym, jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu. Profil zaufany jest natomiast poświadczeniem, działającym jedynie  w zakresie spraw załatwianych przez ePUAP. Dzięki mocy prawnej, określonej w ustawie  o podpisie elektronicznym, bezpieczny e-podpis ma bardzo szerokie zastosowanie również poza obszarem e-administracji – wyjaśnia Elżbieta Włodarczyk.

 

Już teraz podpis elektroniczny można stosować między innymi w:

  • relacjach z ZUS
  • relacjach z Urzędem Skarbowym
  • wystawianiu e-faktur
  • składaniu wniosków do KRS
  • rejestracji baz danych w GIODO
  • uczestnictwa w przetargach
  • uczestnictwa w aukcjach elektronicznych

 

Zastosowanie profilu zaufanego natomiast sprowadza się wyłącznie do elektronicznych kontaktów z administracją publiczną. W ograniczonym zakresie, z drugiej jednak strony jest bezpłatny, zaś w przypadku wykradzenia tożsamości straty z tytułu dostępu do ePUAP będą zdecydowanie mniejsze, wręcz niezauważalne, czego nie można powiedzieć o e-podpisie, którego utrata daje możliwość dysponowania pełnym zakresem praw osoby okradzionej.

 

Jak działa e-podpis?

Podpis elektroniczny otrzymuje się w zestawie z urządzeniami obsługującymi podpis oraz imienny certyfikat. Dane niezbędne do używania bezpiecznego e-podpisu zapisane są na karcie, którą otrzymuje właściciel certyfikatu. Dostęp do karty chroniony jest kodem PIN. Kilkukrotne podanie błędnego kodu PIN trwale blokuje kartę, uniemożliwiając wykonanie jakiejkolwiek operacji.

 

 

3 komentarze

  1. Malina 16-07-2014
  2. mel 24-07-2014
  3. Lidia 29-07-2014

Zostaw odpowiedź