fbpx

Tylko połowa polskich Internautów kupuje online

Dzisiaj po raz kolejny łowimy ciekawostki z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”. Tym razem zaglądamy do działu „Zachowania zakupowe w internecie”, a tam zdziwienie.

Raptem połowa Polaków korzystających z sieci robi zakupy w Internecie! Za to już co dziesiąty deklaruje, że kupuje za granicą.

Trzeba przyznać, że szacunki o tym, ilu Polaków kupuje przez Internet za granicą należą do najbardziej niedookreślonych wartości, jakie oglądał polski świat badawczy. Nie tak dawno pisaliśmy o tym, że według innego źródła, można mówić, co najwyżej o trzech procentach kupujących za granicą z całego ogółu, zaś wyniki odsłon Aliexpress świadczą jeszcze o czymś innym.

Dlatego przejdziemy do wyliczenia głównych czynników motywujących do robienia zakupów online. Przede wszystkim, sklepy internetowe wygrywają tym, że są dostępne całą dobę (84 procent wskazań). Z pewnością, wrażenie to poprawia dostępność żywej (czytaj ludzkiej) obsługi przez jak największą część owej doby zakupowej. Niewiele mniej osób wskazało brak konieczności jechania do sklepu (79 procent wskazań). W dalszym ciągu pokutuje także przeświadczenie, że ceny w Internecie są niższe, tak więc sprzedawcy muszą sprostać i tym oczekiwaniom, a przynajmniej sprawiać wrażenie tańszych. W filozofię oczekiwań jak najniższych cen wpisuje się także odpowiedź „łatwość porównywania ofert” (blisko 70 procent wskazań).

Na drugim krańcu spektrum mamy odpowiedzi, które faktycznie mogą być poczytywane za prawidłową motywację poza cenową i sugerują, w którą stronę warto iść z rozwojem swojego biznesu. Są to np.

  • większa liczba informacji o produktach
  • możliwość kupowania przedmiotów kolekcjonerskich lub używanych
  • możliwość zwrotu produktu
  • więcej form płatności
  • wiele sposób doręczenia produktów
  • większy asortyment

Co ciekawe, argumenty te są ważne właściwie prawie zawsze przede wszystkim dla mężczyzn. Kobiety nie poszukują tak wyraźnych motywatorów aby kupować w sieci. Z kolei na większy wybór w sklepach internetowych wskazują osoby w wieku 15-24 lata, czyli te, które mogą poświęcić więcej czasu na poszukiwania produktów. Na łatwość porównywania ofert, większą liczbę informacji, dostępność przez całą dobę i wiele sposobów doręczenia zakupów wskazywały osoby w wieku 25 – 34 lata. Osoby w wieku 35 i więcej były zmotywowane przede wszystkim tym, że nie muszą jechać do sklepu, aby zrobić zakupy.

 

motywacja-zakupowa

Zostaw odpowiedź