fbpx

Polska reklama cyfrowa z mega rekordem w 2018 – 4,5 mld złotych

Reklama cyfrowa w Polsce wciąż podąża pewną ścieżką wzrostu. Rok 2018 udało się zamknąć obrotami o 13 procent większymi niż rok ubiegły.

W ubiegłym roku wartość reklamy online wzrosła o ponad 510 mln zł, w rezultacie padł kolejny rekord wartości, a wydatki na „digital” siągnęły 4,5 mld zł. Po przeciętnym roku 2017, który zakończył się dynamiką wzrostu na poziomie 9%, reklama cyfrowa wróciła do dwucyfrowych wzrostów. We wszystkich kwartałach roku 2018 utrzymywało się wysokie tempo rozwojowe.

Podział tortu reklamowego online nie uległ istotnym zmianom. Dominującym formatem była reklama graficzna, która pozyskała stanowiła połowę wartości całego tortu reklamowego. Drugim pod względem wielkości był marketing w wyszukiwarkach, który pochłonął prawie jedną trzecią inwestycji w promocję. Swoją pozycję umocniły ogłoszenia online (około 15 procent udziału).

 

Reklama w urządzeniach mobilnych stanowi kluczowy czynnik rozwoju całego rynku. Jej wartość przekroczyła rekordową granicę 1,2 mld zł przy dynamice wzrostu sięgającej 35 procent. Lepiej poradziła sobie tlyko reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost o prawie 40%). Niewiele gorzej wideo online (+32%). Reklama w social media  jest na plusie o 22 procenty.

 

Przejście z mediów cyfrowych na mobilne jest najważniejszym trendem wpływającym na światowy rynek reklamy internetowej w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nowym typom urządzeń – takim jak inteligentne głośniki z cyfrowym asystentem i inteligentne telewizory –  zmienia się sposób interakcji konsumentów z usługami i treściami multimediów. Pojawiają się tym samym nowe obszary konkurencji dla cyfrowych graczy reklamowych. Ta rewolucja małymi krokami zaczyna również wchodzić do Polski.

– mówi Tomasz Łebkowski, menedżer w zespole Telekomunikacji, Mediów i Technologii w PwC

 

W roku 2018 udział Google’a i Facebooka w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50 procent (60 procent wzrostu). Choć udział w wartości dodanej spadł w porównaniu do roku wcześniejszego – w roku 2017 wyniósł on 72% – nie należy się spodziewać osłabienia pozycji amerykańskiego duopolu.

 

Polski rynek reklamy on-line w 2018 roku nie zawiódł, nadal utrzymując wysoką dynamikę wzrostu i znacznie przekraczając magiczną granicę 1 mld Euro. Notowane trendy i źródła wzrostu nie są też zaskoczeniem i odpowiadają trendom światowym. Warto natomiast zwrócić uwagę na silniejszą niż rok wcześniej kondycję rodzimych graczy i na fakt, że w roku 2018 mieli widocznie większy udział we wzroście rynku w odniesieniu do swoich globalnych rywali  niż w latach poprzednich.

– komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska

 

W rankingu top 5 podstawowych sektorów, które pozyskują połowę wartości rynku (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność), doszło jedynie do drobnych przetasowań na poszczególnych miejscach podium. Największe wzrosty zanotowały następujące branże: higiena i pielęgnacja (+52%), media, książki, CD i DVD (+49%) oraz usługi dla biznesu (+37%).

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

 

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

 

W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, CS Group (częściowo szacowane), Cyfrowy Polsat, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Polskapresse, Pracuj.pl, Publicis Groupe, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

 

Dane zbierano do 25 kwietnia 2019 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl

Zostaw odpowiedź