fbpx

Polski e-commerce elektroniką stoi? – analiza PayU

Dane z rynku potwierdzają jednoznacznie, że polski e-handel rozwija się w bardzo szybkim tempie.

Według PBI (Polskie Badania Internetu) w 2002 roku obroty e-sklepów i platform aukcyjnych wyniosły 0,32 mld zł, ale już po upływie 10 lat osiągnęły wartość ok. 20 mld zł – to tyle, ile w tym roku wyniosą wszystkie inwestycje drogowe w kraju. Segment, który ma duży wkład w wyniki finansowe branży e-commerce to RTV/AGD. PayU analizuje czym się charakteryzuje.

W 2012 roku, według danych PBI, niemal co trzecia złotówka wydawana na zakupy internetowe w Polsce trafiała do sklepów internetowych sprzedających produkty RTV/AGD. Sprzęt elektroniczny stanowi aż 28 proc. ogólnej sprzedaży w Internecie.

– Większość sklepów stacjonarnych z branży RTV/AGD, w tym duże sieci, prowadzi już sprzedaż internetową. Przykładowo, w ubiegłym roku ważnym wydarzeniem było wejście Media Marktu oraz Saturna w ten kanał sprzedaży.Znamienną cechą tego segmentu jest duża popularność płatności ratalnych. Rynek RTV/AGD wyróżnia także wysoka konkurencyjność, która skłania sprzedających do obniżania marż w celu zaproponowania ciekawszej oferty kupującym – analizuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.

Raty online, a obroty e-sklepu

Według raportu Internet Standard E-commerce 2012, rośnie wartość sprzedaży ratalnej online – co trzeci sklep internetowy deklaruje wzrost transakcyjności za pośrednictwem tego kanału płatności, a 37 proc. stwierdza, że utrzymuje sprzedaż na tym samym poziomie. Taka forma płatności jest obecnie dostępna w ofercie większości dużych sklepów internetowych działających w segmencie elektroniki.

Analiza wpływu na sprzedaż płatności ratalnych dostępnych (od czerwca 2012 r.) na Allegro wykazuje, że możliwość rozłożenia płatności w czasie pozytywnie wpływa także na decyzje zakupowe klientów.

– Ponad połowa kupujących na Allegro, którzy skorzystali już z rat PayU, dokonało w ten sposób najwyższej transakcji w swojej historii zakupów internetowych. Dostępność rat online zwiększa ponadto prawdopodobieństwo, że kupujący zdecydują się na zakup droższych przedmiotów – mówi Wojciech Czajkowski.

Polskie sklepy internetowe korzystają z takich systemów ratalnych online jak np. e-Raty Sygma Bank, e-Raty Żagiel czy raty PayU oferowane we współpracy z Alior Sync. Te ostatnie wyróżniają się dostępnością najszybszego procesu finalizacji transakcji na raty – od momentu wyboru tej metody płatności do uzyskania pozytywnej decyzji pożyczkodawcy może minąć zaledwie kilkanaście minut. Dodatkową zaletą systemu jest brak konieczności podpisywania papierowej umowy oraz dostarczania zaświadczeń o dochodach z miejsca zatrudnienia. Wystarczy, że kupujący wypełni formularz online i złoży oświadczenie o wysokości miesięcznych dochodów.

Z danych PayU wynika, że na raty kupujemy najczęściej przedmioty z kategorii komputery (ok. 17% udziału w sprzedaży ratalnej online, obsługiwanej przez firmę). Na drugim miejscu znajduje się segment RTV/AGD, a dalej telefony – obie te kategorie generują po ok. 12% udziału w sprzedaży ratalnej online.

RTV/AGD liderem w sieci

 

Według danych Magapanel PBI/Gemius, zasięg e-sklepów z segmentu RTV/AGD/Foto/Komputery osiągnął w 2012 r. poziom 31,6% – przy 6 mln użytkowników jest to najczęściej odwiedzana branża sklepów internetowych w Polsce.

 

Branże sklepów on-line wg liczby użytkowników i zasięgu wśród internautów

WĘZEŁUŻYTKOWNICY
(REAL USERS)
ZASIĘG WŚRÓD INTERNAUTÓW (%)
AGD, RTV, ELEKTRONIKA, FOTO, KOMPUTERY

6 035 225

31,58

LITERATURA, MUZYKA, FILMY

4 994 353

26,13

ODZIEŻ

4 626 187

24,21

SKLEPY WIELOBRANŻOWE

4 018 229

21,03

INNE SKLEPY O OKREŚLONYM PROFILU

3 824 157

20,01

APTEKI INTERNETOWE

1 602 845

8,39

PRODUKTY DLA DZIECI i ZABAWKI

1 296 459

6,78

PERFUMY i KOSMETYKI

787 729

4,12

BROŃ i MILITARIA

602 280

3,15

SKLEPY MOTORYZACYJNE

532 668

2,79

BANKI ZDJĘĆ, ODBITKI i GADŻETY ZE ZDJĘCIAMI

468 690

2,45

BIŻUTERIA

367 597

1,92

BILETY

366 974

1,92

EROTYKA

234 110

1,22

KWIATY

95 200

0,50

oprac. PayU SA/ źródło: Megapanel PBI/Gemius, XII 2012

Warto zwrócić uwagę także na zmieniający się profil e-klienta, którego oczekiwania względem usług internetowych wpływają na intensywny rozwój branży e-commerce. Wg badań TNS Polska dla PayU SA przeciętny kupujący w sieci ma nie więcej niż 29 lat (45% kupujących). 7 na 10 e-klientów to mieszkańcy miast. Co trzeci posiada wyższe wykształcenie i określa swoją sytuację materialną jako dobrą. Nie bez znaczenia jest fakt, że 3 na 4 kupujących w sieci jest online codziennie lub prawie codziennie, oczekując wygody, oszczędności czasu i możliwości złożenia zamówienia o każdej porze dnia i nocy.

 

Tagi:

Zostaw odpowiedź