fbpx

Polski e-commerce odchodzi od reklamy internetowej, a może w ogóle od reklamy?

Według danych Codemedia pierwsza połowa roku 2016 przyniosła wielki przełom w kwestii reklamy branży e-commerce w Polsce, która powoli rezygnuje z reklamy w …Internecie!

Wyniki przedstawione przez Codemedia są absolutnie szokujące i niewątpliwie wymagają potwierdzenia w kolejnych badaniach. Po pierwsze polski handel internetowy przeznaczył na reklamę o blisko ¼ mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku! Oznaczałoby to jakiś dramatyczny kryzys na rynku. Jak dotąd jednak nie widzimy go i żadne inne badania nie zwiastują nic podobnego, stąd należy podchodzić do wyników badań od Codemedia bardzo ostrożnie.

Co więcej, to tylko początek trzęsienia ziemi. Otóż wydatki na promocję w Internecie wg Codemedia spadły aż o 41 procent przez pierwsze 6 miesięcy 2016 roku! Co niemniej ciekawe, wzrosty wydatków reklamowych ze strony firm e-commerce odnotowały magazyny (aż o 74 procent) oraz telewizja (aż o 55 procent). Skąd tak olbrzymie różnice?

Jeśli byśmy przez moment odrzucili hipotezę o błędzie w badaniach (która wydaje się bardzo mocno prawdopodobna), to do głowy przychodzą co najmniej dwa rozwiązania. Pierwsze to wyraźny wpływ coraz większej liczby adbloków instalowanych na komputerach. Siłą rzeczy coraz większa liczba adblokerów wpłynęła na spadek wyświetleń najdroższej, czyli wizualnej formy reklamy, a to doprowadziło do spadku wydatków. Druga hipoteza, która znajduje potwierdzenie w badaniach, mówi o tym, że kurs zmiany obrały tylko największe firmy e-commerce w Polsce, takie jak Zalando czy Allegro.pl.

Rzeczone wcześniej Zalando pierwsze półrocze wydało ponad 5 milionów złotych. Zaraz za nim znalazły się Allegro.pl i Ceneo.pl. Problem w tym, że lider wydał blisko o połowę mniej na reklamę, a pomimo to pozostał liderem. Z tego wniosek, że Allegro i Ceneo także odpuściły z wydatków, a przy tym mocno skorygowały je pod kątem mediów innych niż Internet. Czekamy na potwierdzenie tych wywracających do góry nogami świat reklamy danych.

 

codemedia_wydatki_reklamowe_zmiana_rok_do_roku codemedia_wydatki_w_h1_2016_podzial_na_kategorie

1 komentarz

  1. Paweł 17-11-2016

Zostaw odpowiedź