fbpx

Polski e-commerce na tle handlu internetowego w Europie

O ciekawą analizę pokusił się system płatności Sofort GmbH (Sofort.com). Dotyczy ona polskiego rynku handlu internetowego na tle innych państw europejskich. Jak się okazuje polski e-commerce trzyma się nawet na tle Europy całkiem nieźle.

Jednak niedoścignionymi tytanami e-commerce pozostają nasi zachodni partnerzy z Unii Europejskiej – Wielka Brytania (jeszcze w UE), Niemcy oraz Francja.

 

 

Od tytanów europejskiej gospodarki w takim razie zacznijmy. Co prawda w Polsce nie ma klimatu politycznego aby chwalić „koncert mocarstw”, ale pójdźmy pod prąd i uznajmy, że więksi od nas są lepsi i godni naśladowania w pewnych aspektach. Co więcej, bluźnijmy i uznajmy, że warto być partnerami dla większych i ważniejszych uznając przy tym ich wiodącą rolę.

 

Największym rynkiem e-commerce w Europie pozostaje Wielka Brytania, która wyraźnie wyprzedza Niemcy oraz Francję. Szczegółowe liczby wyglądają następująco:

  • UK – 67.7 miliarda euro obrotów, średni przychód na użytkownika: 1575 euro, popularność e-commerce wynosi 80.5 procenta
  • Niemcy – 57 miliardów euro obrotów, średni przychód na użytkownika: 1100 euro, popularność e-commerce wynosi 73.2 procenta
  • Francja – 41.4 miliarda euro obrotów, średni przychód na użytkownika: 1190 euro, popularność e-commerce wynosi 63.5 procenta

 

Ponadto, każdy z powyższych rynków ma nieco odmienną charakterystykę:

  • UK – wśród konsumentów dominują kobiety
  • Niemcy – tutaj zakupy internetowe są popularne w każdej kohorcie

 

 

Skoro już wiemy, jak wiedzie się najlepszym, warto sprawdzić jak wypadamy na tle naszych sąsiadów: Czechów, Słowacji, Litwy, Łotwy i Estonii.

  • Czechy – 1.7 miliarda euro obrotów, średni przychód na użytkownika: 356 euro, popularność e-commerce wynosi 52.7 procenta
  • Słowacja – 0.8 miliarda euro obrotów, średni przychód na użytkownika: 244 euro, popularność e-commerce wynosi 71.4 procenta
  • Polska – 7.8 miliarda euro obrotów, średni przychód na użytkownika: 408 euro, popularność e-commerce wynosi 59.9 procenta

 

Jak widać, na tle sąsiadów wypadamy bardzo obiecująco, szczególnie w przypadku najbardziej miarodajnego współczynnika średniego przychodu na użytkownika. Niemniej dobrym prognostykiem jest wciąż niski stopień penetracji rynku e-commerce. Perspektywy wzrostu w kwestii zarówno wzrostu popularności jak i wzrostu średniego przychodu są obiecujące.

 

 

Zostaw odpowiedź