fbpx

Internet Standard: Polski e-commerce to 3,5 proc. wartości handlu

Ukazał się tegoroczny raport serwisu Internet Standard poświęcony polskiemu e-commerce. Z przedstawionych w nim danych wynika, że kategoria „Dom i ogród”, niezmiennie od pierwszej edycji badania, gromadzi największą ilość sprzedawców internetowych w naszym kraju.

Duża ilość sklepów oferujących asortyment w tym segmencie, wpływa naturalnie na wzmożoną konkurencję. Zdaniem autorów zestawienia 69 proc. przedsiębiorstw z ofertą „dom i ogród” osiągnęło zysk w 2012 roku, co przekłada się na  5 punktów procentowych poniżej przeciętnej badanej populacji. Co więcej, analogicznie mniejszy wynik uzyskano dla dynamiki sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego.

Tuż za przedstawicielami branży „dom i ogród” ulokowały się sklepy odzieżowe, które zanotowały spory wzrost w całym segmencie – z 16,52 proc. w 2011 r. do 20,59 proc. w 2012. Spadek zainteresowania zanotowano w dziale książki i muzyka – z 15,67 proc. w 2011 do 13,24 proc. w 2012. Na dalszych pozycjach znalazły się: komputery i elektronika, dziecko, hobby, sport, zdrowie, gry, foto, delikatesy, motoryzacja i rozrywka. Szczegółowe dane prezentuje poniższa tabela:

 

W stosunku do ubiegłorocznego raportu, o 2 punkty procentowe zmniejszyła się liczba internetowych księgarń. Obecnie stanowią one 13 proc. respondentów. Wydaje się, że z jednej strony jest to spowodowane spadającym czytelnictwem, a z drugiej strony rosnącą popularnością e-booków. Z kolei dystrybucja muzyki jest zdaniem twórców raportu hamowana przez relatywnie wysokie ceny utworów muzycznych w porównaniu do siły nabywczej polskiego konsumenta. Ponad połowa witryn oferujących książki i muzykę istnieje na rynku już ponad 5 lat. Mało jest natomiast nowych podmiotów. Jedynie 11 proc. sprzedających jest w tym segmencie obecnych od mniej niż 2 lat. Zdecydowanej większości – 74 proc. – udało się w zeszłym roku zanotować zyski.

Wyższą rentownością może pochwalić się „elektronika”. 86 proc. handlujących z tej kategorii osiągnęło zysk netto, a co drugi respondent zanotował wzrost zysku w 2012 w stosunku do 2011 roku. Porównując dane z 2011 i 2012 można stwierdzić, że zmniejszyła się liczba sklepów oferujących produkty dla dzieci. Spadki nie ominęły również kategorii „sport”,  „zdrowie” i „gry”.

Badaniem objętych zostało ponad 14 tysięcy polskich sklepów internetowych funkcjonujących w internecie. W badaniu uwzględniono ponad 200 prawidłowo wypełnionych kwestionariuszy.

Tagi:

Zostaw odpowiedź