fbpx
10 lat polskiego e-commerce

Polski e-commerce z perspektywy ostatnich dziesięciu lat

Rok to w sieci niemal jak wiek. Dekada to już kilka ładnych epok. Ale właśnie taką – szeroką perspektywę czasową postanowił przyjąć Gemius i przeanalizował, jakie zmiany w ciągu minionych 10 lat zaszły w przestrzeni polskiego handlu internetowego.

W ubiegłym roku największą platformą e-commerce w naszym kraju było, tak samo jak 10 lat wcześniej, Allegro.pl, które odwiedziło sześciu na dziesięciu internautów nad Wisłą (58 proc.).

Serwis nie ma sobie w polskim internecie równych przeciwników. Następne w kolejności są serwisy Ebay (łącznie: Ebay.com, Ebay.pl, Ebay.co.uk, Ebay.de, Auto.ebay.pl), które przyciągnęły uwagę 5 proc. użytkowników sieci.

Globalnemu kolosowi na rodzimym rynku po piętach depcze Aukcjoner.pl, skupiający łącznie 4 proc. polskich internautów.

Z perspektywy czasu doskonale widać, że przez minione dziesięć lat Allegro.pl nie tylko nie straciło, ale bardzo widocznie umocniło swoją rynkową pozycję. Dekadę temu wywodząca się z Poznania platforma mogła liczyć na rynkowy udział na poziomie 38 proc., Ebay.com praktycznie stanął miejscu. Czy ktoś jeszcze pamięta o serwisie Swistak.pl? W 2005 roku jego udziały rynkowe wynosiły 3 proc. Obecnie znalazł się poza zestawieniem.

Przez lata widzieliśmy też, jak zmieniał się wizerunek Allegro z wirtualnego bazarku do nowoczesnej internetowej galerii handlowej. Obecnie najlepiej ten trend widać w Strefie Marek

stwierdza Mateusz Gordon z Gemiusa.

2014 był rokiem w historii polskiego e-commerce, kiedy więcej internautów odwiedziło e-sklepy niż serwisy aukcyjne. Dane pokazują, że w ubiegłym roku cieszyły się one 60 proc. użytkowników sieci. Obecnie najpopularniejsze e-sklepy to: Zalando.pl (11 proc.), Euro.com.pl oraz Empik.com (po 8 proc.). Dziesięć lat temu były to strony Koszulki.pl (10 proc.), Merlin.com.pl (9 proc.) i Lideria.pl (5 proc.).

Porównywarki cenowe cieszyły się nad Wisłą sporym wzięciem niemal od chwili, kiedy pojawiły się na rynku. Co ciekawe, z analizy Gemiusa wynika, że ich szczyt popularności przypadł na 2011 rok, kiedy wykorzystywanie ich deklarowało 41 proc. Obecnie są one nieco mniej popularne – wybiera je 37 proc.internautów.

Na pierwszej pozycji znajduje się Ceneo.pl (27 proc.), na drugim Skapiec.pl (10 proc.). Na podium najdziemy również Okazje.info.pl (9 proc.). W 2005 roku użytkownicy sieci najczęściej porównywali ceny danego produktu w różnych e-sklepach na jednym z serwisów Wirtualnej Polski, tj. Azo.wp.pl, Sklep.limited.pl, Ws.wp.pl, Pasaz.wp.pl, Zakupy.wp.pl, Sklep.wp.pl (łącznie 9 proc.), a także na 9sekund.pl (3 proc.) i Skąpiec.pl (2 proc.).

Cena produktów powtarzalnych i o zdefiniowanych parametrach zawsze będzie odgrywała kluczową rolę w procesie decyzyjnym racjonalnego klienta

wyjaśnia Mateusz Gordon.

W opinii Gordona segment porównywarek cenowych ustabilizował się i fazę wzrostu popularności ma już za sobą. W jego opinii sposobem na podniesienie zyskowności z porównywarek jest np. możliwość dokonania transakcji za pośrednictwem porównywarki, nowe modele rozliczeń oraz zróżnicowanie poziomu marży dla poszczególnych kategorii produktów.

Zostaw odpowiedź