fbpx

Polski handel internetowy – problemy i szanse według konsumentów

Świeżo opublikowany raport „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska” to najnowsze i prawdopodobnie najbardziej wiarygodne źródło informacji o polskim handlu internetowym w pierwszej połowie 2014 roku.

Dziś zapoznamy się z tematyką czynników motywujących i demotywujących do zakupów w Internecie.

 

 

Zacznijmy od pozytywów, czyli tego, co sprawia, że Polacy czują się zachęceni do robienia zakupów przez Internet. Numerem jeden jest dostępność sklepów przez całą dobę – to daje do myślenia. Z pewnością dało do myślenia właścicielowi NEO24.pl, który wprowadził obsługę call center w weekendy.

 

Następnie wśród wysokich wskazań znalazły się: dostawa do domu, łatwość porównywania ofert, lepsze ceny niż w sklepach stacjonarnych oraz brak konieczności odbywania wycieczki do lokalnego sklepu. Wszystkie powyższe argumenty wskazało więcej niż ¾ respondentów.

 

 

Nie można także lekceważyć środkowej grupy odpowiedzi, która powinna być wskazówka dla mniejszych e-biznesów: łatwość znalezienia rzadkich/specjalistycznych produktów, większa liczba informacji o produktach, szybkość zakupów. Jak widać, nie tylko ceną można wygrać polskiego klienta.

 

Przejdźmy teraz do napotykanych przez konsumentów problemów podczas zakupów w sieci. Przede wszystkim odstraszają wysokie koszty dostawy. Numer dwa to długie oczekiwania na dostawę produktu. Z pewnością chodzi tu nie tylko o kuriera-fajtłapę, ale także o przysypiającego przy swoim biurku zaopatrzeniowca, któremu niespieszno do składania zleceń u dostawców na produkty, których sklep nie ma w ciągłej sprzedaży.

 

Dalej też nie jest lepiej. Blisko co piąty przebadany twierdzi, że ma trudność ze znalezieniem poszukiwanego produktu – najwyraźniej zawodzi Google, wyszukiwarka sklepu lub kompetencje cyfrowe Polaków.

 

 

Sklepy mają na koncie także inne grzeszki: nieprawdziwe informacje na stronach www, niewłaściwą obsługę klienta, brak informacji o przebiegu transakcji. Potrafią także wysyłać produkty niepełnowartościowe, nie wysyłać ich w ogóle lub robić problemy ze zwrotami.

 

Zostaw odpowiedź